Gå til innhold
Arkivverket

[#44156] Christence Sophie Paust


Gjest Inger Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lyngstad

Det har nettopp vært en annen Paust diskusjon her, se tema 3457. Jeg er interessert i Christence Sophie Paust. Jeg har fra personbiografien Norske leger at hun levde fra 1749 til 1835 og hadde datteren Sophie Amalie Heiberg døpt i Finnaas 30.mars i 1772 sammen med Student og klokker Wilhelm Hansen Heiberg ( død i Molde 1793). Som hennes foreldre har jeg udokumenterte opplysninger om Sophies Hellesdatter Hillmann (1720 - 1802) og Hans Jakob Paust (1722-1794). Dette paret er såvidt nevnt i tema 7323. Er det noen som har opplysninger om denne slekten, både aner og evt søsken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har en del opplysninger om denne slekten. Hans Jakob Paust ble født på Stord i 1722 og døde på Stord i 1794. Sofie Hellesdtr. Hillmann ble født i Møre og Romsdal i 1727 og døde på Stord i 1802. Har en god del etterkommere etter disse to som jeg kan sende til deg. Send en mail til jo.art@online.no Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Siw Sværholdt

Inger Lyngstad:Hvilken utgave av Norges Læger fant du henne i? De tidligste utgavene jeg har er et bind fra 1800-1871 utgitt i 1873 og 1. og 2. bind 1800-1886 utgitt i 1888Finner henne ikke nevnt i disse. Var det hun eller mannen som var lege?Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Lyngstad

Artig med nytt liv i tråden! For det første må jeg beklage sen respons fra meg, det skyldes ferie fra nettet.For det andre forstår jeg at jeg har uttrykt meg uten mulighet for andre å sjekke hva jeg skriver, det var jo også beklagelig klønete, men huff så raskt å gjøre.Det er datteren Sophie Amalie Heiberg som er nøkkelen her. Hun var gift med legen Christian Bonning Uchermann som er omskrevet i personbiografien Norske leger; min utgave er fra 1996. Dette er i bind V. Det jeg har sitert har jeg funnet under Christian Bonning Uchermann. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.