Gå til innhold
Arkivverket

[#44159] Commandersersjant Knud Olsen (Echen, Eiken) f 1788 (ukjent f-sted) - d 1833


Gjest Frank Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Roland

Noen soim kan tipse meg om foreldrene til Knud: Giftet seg i Fredrikstad (Glemmen i 24/11-1815) med Anne Berntsdatter (f 1789 - d 15-3-1832). Jebbet ved Fredriksten?Finner han igjen ved Snarumsverket (Blåfargeverket) i 1830/31. Blir borte (antatt druknet) etter tragisk mannefall i familien i 1832/33: 'Det anmerkes her at Enkemand Knud Eichen i Septtr. Måned blev borte og formoedes at være druknet i Kaggestad-Fossen, men da aldeles ingen Vished derfor haves, har han ikke kunnet anføres blant de døde'. Etterlater seg famile uten mor/far.Echen/Eiken kan tyde på opphav i Sigdal, men finner han ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

I likhet med Mikkel Tambur i debatt nr 41143 ser det ut til at det kan være samme tilfellet her. Han var kalt Mikkel Olson (Rygg) etter den gården som Hadde leid han til å gjøre militær tjeneste.I et brev på Eikje skriver Major Fremming til Lars Steinarsen Eikje at han har strøket hans sønn Knut fra rullen ved sesjonen i 1770 og ventet å få de 20 riksdaler som Lars hadde lovet for det.(Sigdal og Eggedal v A: MØrch b. IV side1108)Han hadde altså greid å kjøpe sønnen fri fra militærtjeneste men Eikjegårdene var nok pliktig til å holde en soldat og da er det vel ikke så utenkelig at de videre fremover i tiden leide en som var villig til å gjøre militærtjeneste i stedet for sine egene sønner i en tid som var spent og at denne ble kalt Echen etter den gården han gjorde tjeneste for. Derfor tviler jeg på om du vil finne Knut Olsen i Ekenslekten. Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Atter en gang tror jeg Olav Åge Strøm er på rett spor! Jeg har saumfart Eikje-familien uten å finne det minste spor av Knut Olsen direkte tilknyttet gården, selv om han trolig er Sigdøling. Knut er faren til Ole Knudsen Echen, jfr. tidligere debatt-innlegg.I tillegg til 'Mikkel Tambur-saken', har jeg blir forvirret av flere gårdsnavn som er 'hengt på' grunnet militærtjeneste, men takket være god hjelp fra Lier historielag, er de gåtene løst. Håper vi klare å finne ut av dette, også. Du får stå på, Olav Åge.... Kanskje er Knut (født ca. 1788) sønn av han som 'overtok' etter sønnen til Lars Steinarsen Eikje. Det var vel ikke uvanlig at soldatyrket gikk i arv?med vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Som jeg har nevnt i Astrids tema om det samme så hjalp jeg en dame for mange år siden med å lete etter Knud. Det irriterer meg at jeg ikke kan huske mere om hva vi fant den gangen. Jeg mener at Knud i 1801 var musketer og bodde i Fredrikstad (20 år gml.).Jeg har sittet og søkt litt etter Knud på FS, og det eneste som vekker noen minner til live er Kopseng. Jeg vet hun holdt på veldig lenge med den gården. Og så var det noe med en Ole Heja i Flaa, men det behøver jo ikke ha noe med Knud å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Berit,joda, det stemmer at det er en Knut Olsen i Fredrikstad, men alt tyder på at den vi leiter etter var født ca. 1788, så det er muligens to forskjellige - det skal visst ikke være lett her i verden..hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.