Gå til innhold
Arkivverket

[#44160] Høllebergsgaten 12, Stavanger


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

For noen dager siden fant jeg med god hjelp av personalet på Stavanger Byarkiv en ane som bodde på Sølvberget, nærmere bestemt i Høllebjerggaten 12 (matr.nr. 251). De trykte matriklene for Stavanger viser at huset forsvant en gang mellom 1934 og 1943. Det var vel på denne tiden 'Filmteateret' ble bygget. Så spørsmålet mitt blir egentlig om dette huset lå der som kinoen lå, eller på den utskutte tomten ved siden av? (Jeg bodde på Sola og gikk på Kongsgård skole på 1960- tallet, derfor lokalkunnskapen.) Nå står det et kulturhus med både kino og bibliotek på begge tomtene.Med vennlig hilsenKjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Høleberggata 12 er merket med 251 på vedlagt kartutsnitt fra kart fra ca 1860. Nummeret 251 er opprinnelig branntakstnummeret fra ca 1827.På kartet er Høleberggata 4 = 262, Høleberggata 6 = 261, Høleberggata 10 = 202a, Høleberggata 12 = 251, Høleberggata 14 = 250 osv.Høleberggata 14 (nummer 250 på kartet over) finnes fortsatt som adresse i dag: (Lenke).Høleberggata 12 har da vært huset på oppsida av nummer 14.

bilete1683.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Hjertelig takk for opplysningen. Da må nr. 12 ha ligget der veien nå går forbi kulturhuset. Slik jeg husker området fra min skoletid på 60-tallet, må nr. 12 ha ligget i den nederste delen av parkeringsplassen ved siden av Filmteateret.Med vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.