Gå til innhold
Arkivverket

[#44167] Romani: Spåkvinnen Svarte-Stina


Gjest Vinvana Vahlgren
 Del

Recommended Posts

Gjest Vinvana Vahlgren

Er det noen som har opplysninger om spåkvinnen Svarte-Stina, mulig hun egentlig het Kristine Sofie Josefine Gustavsdatter. Hun skal tidvis ha vært bosatt i Oslo. Hun var sannsynligvis gift med Karl August Gustav Lindström, og hadde flere barn med ham. En datter fikk navnet Anne Christine, og ble etter all sannsynlighet født rundt 1900 (Hennes etterkommere igjen, ble født i Norge). Svarte-Stina var trolig født i siste halvdel av 1800-tallet, sannsynligvis i Sverige. Noen som vet noe?Mvh, Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hei Vinvana.Som du sikkert vet så var denne 'Svarte-Stina' som du skriver om over min morfars oldemor. Hun ble også kalt for 'Stor-Stina'. Det skal også legges til at Kristine Josefine ble kalt 'Svarte-Stina fra Finland'.Her er ordrett hva min morfar Ludvig W Karlsen skrev om sine oldeforeldre: 'Stina kom av finsk romanislekt / sigøynerslekt. Hun fikk følgende barn med Karl: 1.Karl, 2.Ludvig, 3.Johan, 4.Laura og 5.Anna.' Nå skal det sies at disse folkene var 2 generasjoner over min morfar, og han var en liten gutt når han event har sett disse, men historiene har gått.Ludvig W. Karlsen forteller videre at Karl Trondhjemmers opprinnelige navn var Karl Frans Wallentin. Han skal være av finsk romanislekt. Kanskje ikke uten grunn at Karl Trondhjemmers barnebarn (min oldefar) ble hetene Valentin Karlsen (Vigardt) og min morfar Ludvig Wallentin Karlsen (Vigardt).Håper dette kunne være til nytte! Hilsen Kai Samuel G Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Karl Gustav August Gustavsen Lindstrøm 'Karl Trondhjemmer' 'Sotar' 'Kallemann', født rundt 1845. Død i perioden 1902-1928.1.gifte med Karen Marie Villumsdatter Alting (ca.1828-1900).Barn med Karen: 1. Caroline Carlsdatter Lindstrøm, f.25.02.1873, døpt 16.03.1873 i Flesberg kirke, konfirmert 02.10.1887 i Eidanger kirke, død 1891. (Foreldre ved konfirmasjon: Ungk. Kobberslager, omstreifer? Karl August Lindstrøm af Solum og pigen Karen Marie Wilhelmsdatter af Nyhus i Solum).2.gifte med Kristine Josefine Gustavsen, født ca.1850, hennes dåp finnes ikke i Røros i perioden 1848-1852, død 13.10.1902 på Sandåsen i Kragerø, gravlagt 16.10.1902 fra Karlstad kirke i Kragerø. Det står som anmerkning i kirkeboken at henne døde ombord i båt, av tæring.Barn med Stina: 2. Anton Nikolaus Karlsen Lindstrøm, f. 08.03.1874, døpt 26.04.1874 i Gaarder kirke i Nordre Land. Jacob Walnum skriver om han i 1897: 'Anton Karlsen Trondhjemmer, der er vanfør og bruker krykker, men aligevel reiser.' (Foreldre ved dåp: omstreifer Karl Gustavsen og Kristine Josephine Gustavsdatter. Opgive at var fra Røraasdistriktet og at saa var gift med K. Gustavsen).3. Johan Fredrik Karlsen Lindstrøm, f. 27.03.1876, døpt 02.04.1876 i Gran kirke, ble antagelig skutt i Trysil. (Foreldre ved dåp: ? Carl Gustav Gustavsen fra Røraas og Kristine Josephine Gustavsdatter). Gift med 'Manda'.4. Karl Kristian Karlsen Lindstrøm 'Stor-Kalle' 'Tater-Kalle' 'Lang-Karl' 'Kalle Lindstrøm' 'Karl Trondhjemmer', f. 17.06.1878 i Nannestad eller Våler i Solør, d. 04.03.1954 på Borgen i Ullensaker, gravlagt 09.03.1854 fra Hovin kirke i Ullensaker. Barn med Amanda Aleksine Karlsdatter Fredriksen, gift 1896 med Martha Magdalena Johansen Brun 'Magla/Magda Brun', gift 12.03.1917 med Anna Kajsa Larsson Wigardt (skilt 1918).5. Anne Kristine Karlsdatter Lindstrøm 'Vill-Anna', f. 18.05.1882 i Solør, døpt 18.06.1882 i Kvikne kirke, d. 16.11.1941 i Rolvsøy. (Foreldre ved dåp: Karl Gustavsen og Kristine Josefine Gustavsdatter). Barn med Peder Johan Johannessen Holm, gift 1912 i Johannes menighet i Oslo med Peder Johansen Griffenfelt.6. Frantz Oscar Karlsen Lindstrøm, f. 26.06.1884, d.1925. Barn med Fredrikke Fredriksen Hartman.7. Ludvig Laurits Karlsen Lindstrøm 'Sjanseknatt' 'Ludvig Trondhjemmer', f. 05.01.1887 i Trysil, døpt 23.01.1887 i Trysil kirke, d. 30.01.1945 i Furua i Ullensaker, gravlagt 05.02.1945 fra Hovin kirke i Ullensaker. (Foreldre ved dåp: Karl August Lindstrøm (f.1841) og Kristine Gustavsdatter (f.1847)). Barn med Anna Kajsa Larsson Wigardt, gift 14.02.1928 i Holter kirke i Nannestad med Hilda Wilhelmine Kathrine Johansen. (Foreldre ved vielse: Hans far: (død) kobberslager Karl August Lindstrøm, Hennes far: kobberslager Karl Fredrik Johansen).8. Marie Karlsen Lindstrøm, f. ca.1890.9. Laura Josefine Vilhelmine Karlsen Lindstrøm, f.27.05.1892 i Harem / Karem / Karen / Karen, døpt i Hovin kirke i Ullensaker ?. Gift 26.03.1928 i Holter kirke i Nannestad med Wilhelm Fredriksen Hartman (Foreldre ved vielse: Hans far: Sagarbeider Fredrik Fredriksen, Hennes far: Omstreifer Karl August Lindstrøm).10. Bernhard Theodor Karlsen Lindstrøm, f. 13.08.1895 i Venabygden i Ringebu, døpt 08.09.1895 i Grue kirke. (Foreldre ved dåpen: kopperslager Karl August Lindstrøm (f.1844) og Kristine Josefine Gustafsdatter (f.1849). Omstreifende, boer nu paa Bye. Er opgivet ægteviet i Røros. Efter attest barnet født hos Grdb Haugen på Ringebu).Det er dette jeg har klart å samle om denne familien så langt. Håper at noen flere kan være med å lete etter videre informasjon om overnevnte personer!Hilsen Kai Samuel G Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Takk for alle de flotte innleggene her! En spesiell takk går selvsagt til deg, Kai Samuel! Joda, jeg vet at disse også inngår i vår felles slekt. Det er forøvrig 'Vill-Anna' (Anne-Christine) og hennes etterkommere som er mest interessant for meg i denne sammenhengen. Jeg hadde notert meg navnet Per som hennes ektemake, men ser ikke bort fra at hans virkelige navn var Peder. Men ser også at det figureres med to stk. Peder (Holm og Griffenfelt). Kjempeflott om flere kan bidra med noe her, og spesielt om Svarte-Stina.Mvh, Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.