Gå til innhold
Arkivverket

[#44169] Oppslag i Moss landsogn 1909, noen som har den muligheten?


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

Hei, er det noen som har mulighet til å ta en kikk etter Guldborg Borghild født 07-08-1909, i Moss Landsokn? Foreldre skal være Bjarne Johan Hansen og Walborg?På forhånd tusen takk.MVH Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fra klikkerbok 2 Moss Landsogn 1900-1910 kort 2 av 3:Født 7 aug 1909 døpt 2 nvo 1910 BORGHILD GULBORG, uægte født.Foreldre: Valborg Ovidia Iversen, født 1888 bosted Hoppern og Bjarne Johan Hansen f 1888, bosted Strandgaten 14.Faddere: fisker Edvin Hansen, hustru Henriette Hansen, Møller Hjalmar Iversen og hustru Gerda Iversen.Anm: Opfivet av barnets mor.Egen kommentar: Hoppern tilhører landsognet mens Strandgaten tilhører byen (om du skal se noe etter foreldrene). Det står noe foran foreldrenes navn som var utydelig for meg og som jeg derfor ikke har tatt med.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tusen hjertlig takk! Dette er min Oldemor!Hmm.. var hun uægte født faktisk, det visste jeg ikke. Hun skal også ha to søsken til jeg skal lete etter Astrid og John. Men da er hvertfall Valborg og Bjarne født etter 1909 da..Tusen takk for egen kommentar også, det er nyttig for meg som ikke er kjent i Moss.Sto det Borghild Gulborg, på den stavemåten og den rekkefølgen på navnene?MVH Carola :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Ja navnet stod slik jeg skrev det og i den rekkefølgen.Har du noe ca på når de andre er født ? Er det i såfall i landsognet også tror du ? Jeg kan ta en titt, landsognet er slett ikke så stort å se gjennom. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Jeg vet ikke når de er født, har tittet etter de på de skannede bøkene for moss men ikke funnet de. Mamma husket at de het Astrid og John bare..På grava til oldemor står det Guldborg Borghild, men når hun giftet seg sto det også Borghild Gulborg, men det er vel dåpen som man må gå ut i fra er det riktige.Jeg vet at de flyttet på seg til Sarpsborg etterhvert, men vet ikke når.MVH Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Født 7 aug 1909 døpt 2 nvo 1910 BORGHILD GULBORG, uægte født.Foreldre: Valborg Ovidia Iversen, født 1888 bosted Hoppern og Bjarne Johan Hansen f 1888, bosted Strandgaten 14.Faddere: fisker Edvin Hansen, hustru Henriette Hansen, Møller Hjalmar Iversen og hustru Gerda Iversen. -------------------------------------------Karl Edvin Hansen, fisker og Henrietter Kristine Hansen står oppført i denne tellingen jeg snakker om, så dette er vel egentlig bekreftelsen, at de var faddere til barnebarnet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tja, de navnene du. Det kan se ut som om det er den familien du har funnet i siste innlegg. I såfall er nok navnene brukt litt om hverandre.Nå har jeg sett i mandtallslistene for Moss valgsogn 1909.Der finner jeg bl.a:Henriette Kristine Madsen født 1864 gift med Karl Edvin Madsen, fisker født 1868. De bor i Strandgaten 14a.I strandgaten 14b finner jeg Marinius Hagbart Madsen født 1873, han er også fisker. Kan det være bror av Karl Edvin ?Så altså Hansen/Madsen ???Jeg har også tatt en rask till over døpte barn fra 1900-1913 og har foreløpig ikke funnet Astrid eller John døpt i Moss Landsogn.Kan se litt mer, men det blir senere i kveld, skal snart bort en tur.Finner du mer, og det er mer du vil jeg skal se etter så si fra, enten her eller send meg en mail: alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Da er vi litt enig da :) Og det er bra!Titter etter Astrid og John etter 1910 i bøkene som ligger på nettet også, men ikke funnet de. Men vil vel tro at de er født etter Gulborg ettersom hun var født før de giftet seg, men skal jo aldri si aldri :)Oppdaterer etterhvert som jeg finner noe jeg vettu, og lurer på :) Tusen takk for all hjelp! Dette var Artig!LenkePunkt 11 er Valborg komfirmert i Moss landsogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja her ser det ut som det løsner litt for deg. Det var moro. Tune/Sarpsborg, er jo veldig nært hverandre da.Her ser du en Johannes Petersson født i 1833, som kom til Norge, det er jo en mulighet for at det er den su har i tellingen i innlegg 17Petersson, Johannes Dräng (ogift man)f. 19/11 1833 i Värmskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad ?/1 1858 från Degerbyn, Värmskog, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 54Emibas emigrationsakt: Värmskog S 1858 004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Ja det er veldig artig, akkurat som en propp så raser det på :)Han Johannes har vel ingenting med min slekt å gjøre skulle vi vel tro? Det er vel to separate leiligheter? eller hvordan tolker du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Å beklager. Der gjorde jeg noe helt uten å tenke. Selvføgelig har du rett. Det har nok ikke noe med dine å gjøre.Det har rast på så mye nå, og det er jo moro. Er det noe mer du mener jeg kan se etter ? En del kirkebøker ligger jo på nett.Om du under veis får kjenneskap til noen av dine som døde i Moss og kanskje ca når, så si gjerne ifra. Jeg har alle dødsfallprotokollene som er mikrofilmet for Moss. De er ofte (avhengig av når) mer innholdsrike enn dødsinnførslene i kirkeboken. Jo lenger opp i tid, jo mer innholdsrike er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tusen takk for tilbudet, det skal jeg gjøre! :) Visste ikke at jeg hadde slekt i moss en gang jeg så.. :) Jeg får lete mer, men ting tar tid... Finne slekta si er ikke gjort i en bråvenning desverre.. Jeg leter kun i kirkebøker på nett nå, ser ikke hensikten å gå rundt på kirkekontorer når det er så mye og så mange å ta av på nett, slekta er stor :) Men spør gjerne om noen har tilgang til en spesifik bok om ikke den er på nett og jeg står fast. :)Tusen takk igjen for hjelpen i dag! Kjempemorsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.