Gå til innhold
Arkivverket

[#44170] Straumsnes: Hans Torsteinson Strømsvåg (Vikan) og kona Gjertrud Olsdotter.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Er det noen som vet hvem som var foreldrene til Hans Torsteinson Strømsvåg og kona Gjertrud Olsdotter, som bodde i Vikan, Straumsneset i første halvdelen av 1700-tallet? Kan den 'Tosten Vigen' som i 1733 får sønnen Auden være av denne slekta? Finner og ei Sissel Vigen død 60 år gammel i 1738. I Straumsnesboka bind 1, s. 378 står det at Hans og Gjertrud hadde sønnene Torstein f. 1747 og Ola f. 1754 og at Gjertrud Olsdotter døde av sott i 1777, 57 år gammel.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Et søk på FS/IGI ga [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100236957761&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9MoRo&juris2=MoRo&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=More+Og+Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Hans Tostensen døpt 10 sep 1713 i Tingvoll med oppgitt far Tosten Ranem. Kan det være et ledespor?Jeg fant også en vielse med en Hans Tostensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Tore! Takk for svar! Det kan jo være at Hans Torsteinson har vært gift to ganger, så det skal jeg sjekke. Interessant! Takk igjen!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Tore! Har sjekket dette om Hans på Ranheim. I Gjemnesboka, bind 1, s. 27 står faren Torstein som bruker av gården Nistua der. I kirkeboka, ved hans dåp, står det at hans mor var Sissel Amundsdatter Ranheim (fra nabogården). Hans var gift med Guri Larsdatter Sjømæling, og de ble ifølge bygdeboka bondefolk på Sandnesgården, se samme boka på s. 596. Så det tyder vel på at han ikke ble bosatt i Strømsvågen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Har prøvd å sjekke sønnen til Hans i IGI, Torstein Hansson, og funnet dette: Tosten Hansen gift i Lesja den 17. okt. 1773 med Mari Jensdatter. De fikk barna: 1. Mari f. 30.nov. 1773 i Lesja, døpt 5. des. s.å. 2. Hans f. 19. august 1776 i Lesja, døpt 8. sept. s.å., og 3. Ragnhild f. 18. juni 1779 i Lesja, døpt 20. juni s.å. Dette er jo de tre eldste barna til Torsten Hansson Strømsvåg og kona Mari Jensdatter, så dette må vel stemme vil jeg tro. Da blir vel egentlig spørsmålet om Hans Torstenson og Gjertrud Olsdatter var foreldre til Torsten Hansson, eller om denne familien kom fra Lesja. Er det noen som har mulighet til å sjekke kirkebøkene for Lesja? Jeg vet det finnes bygdebøker for Lesja også, så jeg får vel lete der.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg søkte på www.arkivnett.ol.no og fant ut at barna til Torsten og Mari var født på Ruste og Killi, begge gårder i Dovre. Har akkurat vært på biblioteket, der hadde de bind 2 av Dovreboka inne, og på s. 207 under Megard, Killi, fant jeg Torsten og Mari, med barna Mari f. 1773, Hans f. 1776, Ragnhild f. 1779, d.s.å, og Ragnhild f. 1780. Der står det at Torsten el. Tostin var fra Davelykkja og født 20.12.1749. Desverre hadde ikke biblioteket bind 1 inne, der Davelykkja står omtalt. Er jo spent på om det kan være Hans Torsteinson og Gjertrud Olsdatter som er foreldrene til Torsten, og at de flyttet til Strømsvågen i Straumsnes sammen med sønnen og familien hans. Magefølelsen min sier at de ikke er Torsten sine foreldre, Gjertrud er jo ikke oppkalt, men hun kan jo også være Hans sin andre kone. Har bestilt bind 1 av Dovreboka.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Du skal vel ikke se bort i fra at det er de samme folkene: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500221870252&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Ole Hansen født i 1754 i Lesja med foreldre Hans Davidslykken og Giertrud Olsdtr.Det er også en Tosten Hansen som blir døpt i 1747 Lenke men da heter faren bare Hans Nørstegard.Jeg fant dessverre bare denne vielsen som passet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen Tore! Jammen er du flink! Dette kan gjerne være riktig. Torsten hadde jo broren Ole, som var født rundt 1754. Men rart at ikke Gjertrud ble oppkalt av sønnen, han og Mari hadde jo til sammen 10 barn. Mari Jensdatter er jo også en gåte. I Dovreboka står det bare spørsmålstegn bak navnet hennes, så hun er kanskje ikke derfra. Artig i alle fall at familien er funnet! Takk for hjelpen!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Sjekket på IGI og fant ei Mari Jensdatter f. 1752 på Ner-Enstad i Lesja. Foreldrene var Jens Eriksen og Anne Jonsdatter. Mari hadde jo flere døtre med Torsten, men ingen med navnet Anne, så.... Hvis Hans Davidslykken ble gift med Gjertrud samme året som sønnen Ole ble født, så er hun trolig kone nr. 2 til Hans, dersom fødselsdato og år er riktige på Torsten i Dovreboka, altså 1749.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Det er i IGI en Tosten Hansen som står som født 20/12 1749 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500221879610&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke. Faren står der oppført som Hans Blaestrum, og i FT1801 er det en gard Blæstrund Lenke i Lesja hovedsogn, og i FT1865 Lenke er det to garder i Dovre som heter Blæsterud nordre og søndre.Jeg hadde ikke lest innlegg nr 6 grundig nok, for jeg lette etter Tosten født i 1747. Nå fant jeg også en vielse i 1749 med en Hans Tostensen 9. februar 1749 i Lesja prestegjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Tore! Hjertelig takk for svar! Du klarer å få fram opplysninger i IGI som jeg strever litt med skjønner jeg! Det er flott! Det er nok rette giftermålet du har funnet der ja, for det første barnet de fikk etter å ha kommet til Strømsvågen er jo nettopp en datter ved navn Margrete. Mari og Torsten hadde også en datter til som var født på Ruste i Dovre, nemlig Mari f. 30.nov. 1773. Hun ble altså født litt over en måned etter giftermålet deres, som var den 17. okt. Denne Mari er den eldste i den søskenflokken som står i Straumsnes bygdebok, men der har hun navnevarianten Maria, som hun også ganske riktig står oppført med senere i kirkeboka. Da er det vel trolig at mor til Mari Jensdatter enten het Mari selv eller Ragnild?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hvis ikke bygdeboka gir svar, er det nok bare kirkebøkene eller skifteprotokollene som gir det. Du får komme på DIS-møtene på Smøla da, Kjell. Der har vi holdt på litt med søking i IGI, i alle fall de tre siste gangene jeg har vært der. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Veldig godt jobba.I Dovreboka b. 1. s. 335 under Davelykkja finnes Hans Tostinsson fra Killi g. 1 gang 1748 m. Margrete Jonsdtr. død 1752 på barselseng. To barn: 1. Tostin f. 20.12.1749 g. 1773 m. Mari Jensdtr. og 2. Jon f. 25.12.1752, død rett etter.Hans Tostinsson ble gift for andre gang i 1754 m. Gjertrud Olsdtr. f. ca. 1725 fra Fossen.De fikk 3 barn: 1. Ola f. 12.7.1754, 2. Sigrid f. 19.9.1756 og 3. Marit f. 30.7.1770.Det står at 'Gjertrud vart introdusert i 1763, men noe barn er ikkje funne i kyrkjeboka.'Det er en stor svakhet at bygdeboka for Straumsneset ikke oppgir hvor disse barna er født eller bare ca. dersom man ikke har rett fødselår på dem. Dersom forfatteren hadde gått gjennom konfirmerte for denne perioden, er jeg ganske sikker på at han ville ha funnet en del svar. Kanskje står det til og med at enkelte av disse barna var født 'søndenfjelds' o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Jonny! Takk for innspill! Har endelig fått tak i Dovreboka bind 1 som har vært på utlån til nå fra biblioteket. Så jeg har også sett dette i bind 1. Under Killi fant jeg ingen Tostin/Torsten som kunne vært far til Hans, men på søk i FS fant jeg en Hans Tostensen døpt 25.nov. 1725 i Lesja. Far: Tosten Lien. Dette kan jo være riktig Hans, men det må nok et lite dykk i kirkeboka for å finne mer. Så takk for hjelpen både til Tore og Jonny! Fant forresten en Mari Jensdatter f. 1752 på Ner-Enstad i Lesja som også kan være den Mari som ble gift med Torsten/Tostin, og i bygdeboka for Lesja bind 1, s. 340 står det bare 'elles ukjent'. Men så var det dette med oppkalling da! Denne Maris mor het Anne, mens en egentlig skulle ha ventet at Mari Jensdatters mor het Ragnhild eller Mari selv. Så her også må det nok mere leting til for om mulig å finne hvem som er hvem!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.