Gå til innhold
Arkivverket

[#44173] Forselius


Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Under Malmberg har jag ställt en fråga gällande Karl Fredrik Karlsen Forselius utan att få svar. Kanske det behövs en ny rubrik? Kopparslagaren Karl Fredrik Forselius var född ca 1874 i Jämtland, Sverige. Han levde med en Marie Juliane Fredriksdatter född 1876 i Melhus. 1898 föds sonen Karl Fredrik i Storelvedalen. Familjen bodde i Klaebu 1900. Karl Fredrik dä dog 1912.I Klaebu bodde också hans (halv) syster Samueline och hennes man Julius Johansen Lysgård och Samuelines bror Oskar. Är det någon som känner till dessa syskon och kan berätta mer? Vem var Marie Juliane?Samt, när man pratar om Guldal-Guldalen, vad menar man då för plats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Nina Berg

Hei LenaMaria Julianna Fredriksdtr.var barn av Fredrik Eliasen(søren Fredrik) og Karoline Alenxandersdtr.(Nystu.Alexander Pedersen og Fredrikke Fredriksdtr.Moen, Rosenberg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ah du spurte om Lysgård også. De va bosatt på Horg utenfor Trondheim Sør-Trøndelag.Slekta står omtalt i bygdebok for Horg.Disse er også ei stor reisende slekt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Först, tack för info om Gauldal. Och Nina, vad gäller Maria Julianna, där har du rätat ut ett frågetecken. Och Lysgård har jag läst om i Horgs bygdebok. Jag tror det var du som tipsade om denna i någon tidigare debatt för rätt länge sen. Samuelines syster Jane Kristiane var också gift med en Lysgård, Karl Olaus. Så också systern Anne Marie, hon var gift med Andreas Ludvig. Jag tänkte nog mer på systrarna Karlsdatter, vars mor var av svenska resandesläkten Byström-Hallin. Deras far ska vara en Karl Ludvig Petersen (eller Karl Magnus Karlsen), denne vet jag ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg undrer på hvem Forselius Karl Fredrik Karlsen er av. Ser ikke ut som ut av den norske Forselius. Vet du navnet på faren?Du sier hans halvsyster er Samuline.Vet du navnet på hennes foreldre? Var deres felles mor Caroline av Bystrøm/Hallin?En annen Karl Johan Fredrik ble også gifta inn i fam. Lysgaard.Han var sønn av kona til Stor.Johan,Lena Ulrikke Erlandsen.Denne Karl ble gift med 1)Anna Kristina Lysgaard f. 1875.2) med Amanda Karlsen? f. 1866.Jeg leita etter Bystrøm ved Trøndelag i tellinger. Telling 1875 Trondheim.Anna Andreassen ugift.logerende.f.1841. Barn Josefine Bystrøm.f. 1871 Øksnes og Albertine Bystrøm f.1875 Strinda(i Trondheim og deres far tror jeg er en Johann Bystrøm.)Videre i 1875 Trondheim.pleiedøtre fra Sverige.Amanda Marie Bystrøm f. 1867 og Caroline Charlotte Bystrøm f.1873 Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Samuelines mor var Anna Sofia Byström, en del kallar henne 'Hallins-Fia'. Född i Sverige och av svenska resandesläkten Melldahl. Se debatt 20461; 'Anna Sofia Bystrøm var född 1849 (angett som 2 år i fångrulla 1851) och dotter till Anders Byström-Hallin och Helena Melldahl. Hon fick dottern Karolina 1871 5/2 i Undersvik, Sverige. Far var Johan Olof (Karlsen) Forselius, i husförhörslängden sägs han komma från Delsbo socken men detta är förmodligen inte sant'.Karolina gifte sig med Johan Vilhelm Malmberg, de emigrerade till Canada 26/11 1902. Precis som Benjamin Jakobsen Forselius hade gjort ett antal år tidigare.Karolina var Anna Sofias andra barn, kanske Johan Olof (obs namnet) var det första. Han ska ha kallat sig Hermansen, anges i FT 1900 vara född 1866 i Hälsingland, där också Undersvik ligger. Denne man gifte sig med en Nikolina Rystad från Borge i Lofoten. Bosatta i Harstad.1874 ca fick hon så Karl Fredrik, men då kanske Karl Ludvig Petersen var far. Kan hända att denne Karl Fredrik tog (halv)-systerns efternamn? Har inte hittat hans födelsenotis så jag har ingenting att gå på.Karoline som är pleiedotter i Trondheim kan vara Anna Sofias, samtidigt skulle det ju vara märkligt att ett barn som bevisligen är född 1871 och skulle vara 4 år plötsligt blir 2 år! Jag är inte säker på vem Amanda är. Hon skulle kunna vara dotter till Anna Sofias bror Johan Peter Byström, som också vistades i Norge av och till, men jag är inte alls säker.Det är lite rörigt med denna släkt, milt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Lena.Ja dette er slekter som er røriga. Ihvertfall i Norge.Er du sikker på at Johan Olof Karlsen Forselius.Virkelig kalla seg Forselius? Finnes han i flere kilder.og er noe kjent om hans slekt,bakgrunn?Jeg merker meg at Johan Hermandsen var i Nord-Norge ,Trondenes.Harstad. Likedan som denne Johann Bystrøm.Han fikk jo en datter Josefine f. 1871 Øksnes i Nord.Norge...Hun var da senere tellt i Trondheim med sin mor Anna Andreasdtr. f. 1841 Trondenes.Mulig hun heter Anne Marta.Andreassen. Tenkte først på om dette kunne være Anne Sofie Andreasdtr. Bystrøm,Hallin.Hennes sonn ? Karl Fredrik Forselius oppgir jo Trondheim som hjemstavn ved sin sønns dåp 1898 Storelvdal.Da måtte jo isåfall Johan Olof Karlsen Forselius brukt hennes navn Bystrøm,ved barnas dåp i Norge.Kjenner du navnet på alle barna til Anne Sofie.Var det Johan Olof Hermansen f. 1866,Karoline f.1871,Karl Fredrik f. 1874. Flere du kjenner?Hadde vært gøy å fått dette litt mere oppklart. Vet du om Johan Hermandsen gifta seg og ble i Nord-Norge? Fant ikke hannes 2 jenter Anne Sofie f. 1897 og Marie Johanna Gustava f. 3/7 1900 Trondenes konfirmert der i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Hej Nina!Johan Olof sägs vara far till Karolina i födelseboken för Undersvik. Det står 'kringstrykaren Johan Olof Forselius från Delsbo' (som ligger i Hälsingland). Jonny Mydland skriver till mig i ett mail, att 'Anna Sofia hade en son Johan Oluf Hermansen= Johan Oluf Karlsen Forselius, född 1866 i Sverige. Denne skulle Anna Sofia haft med Herman eller Karl Fredriksen (Forselius)'Vidare; 'Med Johan Oluf Dilsbo Forselius hade hon fölgende barn, här nämner han Karoline Jakobine Forselius född 1876 och gift med en son till Stor-Johan, men det är fel det var ju Karoline född 1871 nämnd här ovanför, som var Anna Sofias dotter. Samt sonen Karl Fredrik Karlsen Forselius född 1874 ca, död 1912.'Han skriver också om Petronella Forselius, utan födelsedata. Men jag har hittat en Petronella Olivia som föddes 1872 i Järvsö, Hälsingland, denna är dotter till Anna Sofia.Sedan fick hon 6 barn med Karl Ludvig Pettersen; Jane Kristiane f 1878 Samueline Kristine f 1882 Oskar f 1885 Anna Marie f 1887 Hilda Sofia f 1889 Valborg Ulrikke 1893Anna Sofia Andersdotter (inte Andreasdotter)-Byström-Hallin dog 1926 i Singsås. Jag har uppgifter om att Fredrikke Karlsdatter Stav var född i just Singsås, så även hennes två yngre bröder. Dessa var väl barn till Fredrikke Fredriksdatter-Rosenberg och Karl Martin Hansen Stav? Fredrikke var gift med Johan Karlsen Forselius. Två barn, minst.Fritjof och Petter.Karl Fredrik i mitt första inlägg var gift med Marie Julianne. Enligt dina uppgifter dotter till Karoline Alexandersdatter(född 1849) och Sören Fredrik Eliassen Skogmo. Var det rätt? Och Karolines mor var Fredrikke Fredriksdattter-Rosenberg?Johan Byström tror jag inte passar in här. Hermansen vet jag inget mer om, men tänkte på att äldsta dottern fick namnet Anne Sofie, som farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Da ser det ut som at Anna Sofia Andersdtr.Ble i Norge.I følge dåp Trondenes hette Hermansen,KARL Johan Olof f. 1866.Helsingland. Han bodde da ilag med Nikoline Kaspara Johansdtr.Rystad fra Borge i Lofoten i 1900.Har ikke funnet fam. igjenn.Skal se om jeg finner mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Erik Lysgård

Hei, jeg leter etter slekten bakover til Samoline Kristine Karlsdatter F.1883 på Elverum. Hun var gift med min bestefar Julius Johansen Lysgård F.1882 i Høylandet. Hennes far het Karl Pettersen. Dette er opplysninger jeg har fra Statsarkivet i Trondheim. Om noen hadde opplysninger rundt dette ville jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Lysgård

Hei Lena. Fikk et tips ved å gå inn på disse sidene for å finne ut mere om anene etter min bestemor Samoline Kristine av en hjelpsom person i gjesteboken til Romanifolkets Landsforening. Så først etter at jeg hadde lagt inn en etterlysning etter henne her, at du og andre viste en del om dette. Om det er av interesse så er jeg sønn av Hjalmar Lysgård - som igjen er sønnen til Samoline Kristine F: 1883(de hadde 7 barn)og Julius Johansen Lysgård(alias August Johansen) F: 1880 i høylandet i Guldal(Norge)av ugifte foreldre - Johan Knutsen Lysgård og Karoline Olsdatter,etter det jeg har fått opplyst fra Statsarkivet i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Jan ErikI den bygdeboka for Horg,står hele familien Lysgård oppført. Der finner du også et fint bilde av Johan Knudsen og Karoline Olsdtr.Lysgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Hej Jan Erik!Din bestemors mor var Anna Sofia Byström som nämns här ovanför. Du kan titta på svenska Anbytarforum, under Särskilda forskningsområden resandesläkter, Melldahl. Anna Sofias far var inte av resandesläkt men det var modern däremot. Du kan också titta under samma ämne, resandesläkten Flinta. Där hittar du mycket intressant. Tyvärr vet jag inte vem Anna Sofias 2:dre make var.Var din far Hjalmar också gift med någon av resandesläkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Lysgård

Hei Nina og Lena! Takk for opplysningen ang bygdeboka og ellers om det dere har opplyst på disse sidene. Har funnet ut mye om slekta mi nå. Da jeg vokste opp var det tabu og snakke om slekta mi på fars siden hjemme. Min mors slekt er av buroer og vi var fastboende. Først i de senere årene har jeg virkelig bestemt meg for å finne ut mere om slekta mi på fars siden og er meget takknemlig for de opplysningene dere har kommet med. Ellers kan jeg legge til at min far ble satt på Svanviken Arbeidskoloni etter å ha blitt tatt fra foreldrene etter landeveien sammen med de andre søskenene sine - da var han 3 år gammel. Han ble oppfostret i Aurdal i Valdres og hadde det etter forholdene godt - som han selv sa. Men savnet etter søskenene som for det meste ble oppfostret her på bygda ble for stort,så han rømte hit, giftet seg og stiftet familie. Ellers husker jeg vi hadde kontroll av Misjonen for hjemløse en gang i blant for å se om vi oppførte oss som folk flest - dette var nok i orden for dem for de lot oss være i fred. Selv er jeg godt utdannet og jobber i helsevesenet. -Takk til dere begge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Lysgård

Hei Nina! Tenkte å spørre deg om denne bygdeboka fra Horg. Hvilket år står det skrevet om Lysgård og hvor kan jeg skaffe den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja der fikk jeg jobb Jan Erik med mitt løsblad-system.Horg-bøkene består av mange bind.Men på et ark har jeg skrevetHorg Bygdebok Sørtrøndelag bind 1V.Blir vel fire.Du får lånt den på bibloteket.De bestiller om den ikke er inne.Du finner de på Solbakken grnr.260 brn.15. Side 376.Se også under Elveli.Det er lenge siden jeg noterte dette.Men ser ut som slekta kansje står under flere plasser.Olderli og Lia.Her får du også en del info om hvor slekta bosatte seg fram til 1960-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei LenaHar et spørsmål til deg ang. Karoline i innlegg nr. 9. Der skriver du at hun emigrerte til Canada sammen med Johan Vilhelm Malmberg.Ifølge mine kilder (dette er min slekt) var denne Karoline Jakobine Amalie Forselius (Benjaminsdatter),f. 27.11.1876, døpt 11.03.1877 i Hedrum krk. datter av Benjamin Forselius Jakobsen og Karoline Andersdatter.Familien emigrerte den 09.11.1886 til Clinton, Ontario, Amerika., men kom raskt tilbake da Karoline Jakobine Amalie ble konf. i Hvarnes annexkirke, Hedrum, Vestfold i 1890 Hun ble det samme året bortsatt til Oluf Kvelle. Hedrum Fattigprotokoll 30.05.1890: Sak nr. 18: Amalie Forselius er bortsatt til Oluf Kvelle for 1 år uten betaling fra 1 mai.Dette hadde det vært fint og få oppklart.Karoline Jakobine Amalie og Johan Vilhelm Malmberg fikk en datter Gustava Vilhelmine den 05.11.1890 i Trondhjem, døpt 04.01.1891 ?(har ikke funnet dåpen), men min kilde er Jacob Wallnum fra Cirkulær av 1894.Mvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Hanne og GerdTakk for korrigering Hanne. Jeg har ikke så god greie på om det er USA eller Canada. Men i fattigprotokollen for Hedrum står det Amerika. Greit å få dette rettet opp.Gerd. Tusen takk for for henvisningen til kirkeboken. Da er det iallefall ikke MIN Karoline som fikk barn med Malmberg. Men ifølge Jacob Walnum skulle det være så. Tusen takk for at dette ble oppklart.Mvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Hej Inger!I den lite kladdiga notisen (tack Gerd!)står det efter ordet Upsala, Undersvik Hälsingland. Samt att Karoline är född 1871. Och heter Forselius. Så nu kan vi vara säkra på att det är 'min' Karoline som levde med Malmberg och emigrerade till Canada. Kanske efter 'tips' från Benjamin Forselius och hans hustru. Som jag tidigare bestämt skrev under Malmberg, så kan troligtvis inte Karoline Jakobine få en dotter redan vid knappt 14 års ålder.Att Walnum tog så miste?Mvh, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.