Gå til innhold
Arkivverket

[#44175] Mari Elevsdatter og Peter Friderichsen som tjente på Kausebøl 1798


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Ved Peer Pedersens fødsel i Spydeberg 3. desember 1798 står det ”født 3de, døbt d: 9de Dec (1798): Peter; Moderen Mari Elevsdatter Hougland Pl(adsen):, som tiente paa Kausebøl, da hun blev besvang=ret, udlegger Drengen Peter Friderichsen, tienende paa Kausebøl, for Barnefader; Testes: Inger Hougland, Maria Skoro, Christine Scraaprud, Hans Hougland og Anders Schoro Pladsen.”Det finnes to nesten jevngamle Mari Ellevsdøtre i Spydeberg i 1801, men her er den rette: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10123&gardpostnr=85&personpostnr=1222&merk=1222#ovre>Lenke(Den andre er datter av Elef Toresen på Kios.)Som vi ser så er mange av fadderne fra Skoro nord i Spydeberg, ikke langt fra grensa til Enebakk hvor etterkommerne etterhvert slår seg ned.Den eneste kandidaten til Peter som jeg finner i Østfold er Peder Fridrichsen, 28 år i 1801, ugift soldat og sønn av brukeren på Herslet gård i Eidsberg (Herlands annex), Friderich Gulbrandsen (54) og hustruen Martha Engebretsdatter (53). Han har i så fall søsknene Hans Fridrichsen (12), Ragnild (22) og Maria (18). Det kan jo være han som er gift i Spydeberg med Johanne Halvorsdatter –Præsteje, og som får datteren Andrea 22.1.1829 (Fol 90 no 6), men jeg finner ikke bryllupet deres i Spydeberg mellom 1798 og 1830. Faddere er Maria og Hans Torp, Harald Skoro, Gunild Skoro og Christian Egeberg, så igjen finner vi Skoro-navnet. Kanskje er det han som har forbindelser til Skoro i 1798?LenkeMari Ellefsdatter KAN være datter av Ellev Omundsen (47) og hans første kone Marie Baardsdatter på Østre Utne på Onsøy. De har i 1801 Ole (17 og ugift) og Anders Ellefsen (10) hjemme i 1801, og Ellev er gift for annen gang med Elen Jonsdatter (44), hennes første ekteskap. Ellev er ”leilending under Ellinggaard og tømmermand”.SeLenkeEllevs foreldre skal være Amon Olsen og Margrethe Sørensdatter; Marie Baardsdatters foreldre skal være Baard Sørensen og Anna Gundersdatter (ifølge ubekreftede opplysninger fra IGI.)Jeg tror helst det dreier seg om Haugland i Spydeberg. På den annen side ligger det en gård Hougland i Trøgstad, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har prøvd å lete i bygdeboka for Spydeberg. Verken Mari eller Peter er nevnt under Kausebøl.Det er noe tull med folketellinga 1801 for deler av Hovin annex ( alle gårdene heter Heli annex). Gården Mari Ellevsdtr bor på i 1801 er Haugland nordre i Spydeberg ( har sjekket med min mor i bygdebokkomiteen) Hun klarte ikke finne noen Ellev nevnt under Haugland. Inger og Hans Haugland som er nevnt som faddere må være gårdbrukeren Hans Evensen og kona hans Inger Jacobsdatter Amundrud som du ser under samme gård som Mari i 1801. Fadderen Christine Skraaperud må være datter av Torer Kiøstelsen ( ca 1741-1807) og Anne Iversdatter( f ca 1745) på Skråperud. De har en datter Kristine født ca 1775 i følge et bygdebokutkast jeg har. Jeg har dessverrre ikke noe på Skoro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk skal du ha. (Jeg ser ellers at en tabbe har blitt med her: Elef Thoresen Kjos er sjekket ut, med mindre han da fikk to Marit'er som begge levde opp, men det er ganske usannsynlig.)Siden familien søker seg til Enebakk så er det jo mulig at Mari Ellefsdatter eller Peter Fredriksen har røtter dit. Men jeg leter litt i en høystakk her, særlig fordi jeg ikke kjenner Peters alder. Så jeg håper stadig på noen Spydebergeksperter. Ellers har du rett i at det er noe rart med 1801-tellingen for Spydeberg, den skulle kanskje vært kjørt om igjen, det ser ut til å være en datafeil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei Per Håkon!Dette temaet gikk meg hus forbi for en måned siden, men så det tilfeldig nå i kveld. Jeg kan dessverre heller ikke hjelpe med forslekten til Peter Petersen, men jeg lurer veldig på hvordan din forbindelseslinje til ham er. Jeg tror nemlig vi kan ha felles slekt her.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Dette kan vel kanskje også være en kandidat til Peter Fredriksen i 1801-tellingen:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=2&teljing=ft1801&filnamn=f10103.wc2&amt=1&funnenr=148>LenkeDet som i så fall også er litt interessant er at Peter Petersen bor nettopp på gården Sundby ved konfirmasjonen 1816:Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1841), Konfirmerte 1816, side 246. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Marius. Peter Petersen er min tippolderfar, min oldermor Elens far, på min farsside av slekta. Hennes manns fornavn er opphavet til vårt etternavn, så det hadde jo vært morsomt å kjenne til en ny forbindelse her! Du nevner en mulig kandidat til Peter Fredriksen, PPs far, men her må linken være feil, jeg finner i allefall ingenting der. Jeg har prøvd å rydde opp i mulighetene siden sist, men trenger litt tid på meg før jeg kan legge det ut, så det får bli neste innlegg. Hvordan er din evt. forbindelse til Peter Petersen? Kunne du legge ut en korrigert link (evt forklare den gamle hvis den allikevel skulle være riktig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, jeg har funnet Peders konfirmasjon, men er ikke lokalkjent nok til å resonnere meg fram til gårdsnavnene så lenge det er feil ved FT1801. Og siden linken din er feil så er jeg heller ikke sikker på hvorfor du legger vekt på Sundby.En del Peder Pedersens etterslekt har jeg god oversikt over, men selvsagt ikke alle. Så der er jeg spent på hvor du kommer inn, dersom det nå skulle være riktig Peder Pedersen.Så det eneste jeg foreløpig kan gjøre er å legge fram for deg min egen høyttenkning og be deg/dere vurdere den. Beklager at det blir litt omfattende.Den eneste kandidaten jeg finner i Østfold som Peder Pedersens far er Peder Fridrichsen, 28 år i 1801, ugift soldat og sønn av brukeren på Herslet gård i Eidsberg (Herlands annex), Friderich Gulbrandsen (54) og hustruen Martha Engebretsdatter (53). Se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f10125&gardpostnr=154&personpostnr=2429&merk=2429#ovre>Lenke Han har i så fall søsknene Hans Fridrichsen (12), Ragnild (22) og Maria (18). Det kan jo være han som er gift i Spydeberg med Johanne Halvorsdatter –Præstbye, og som får datteren Andrea 22.1.1829 (Fol 90 no 6), men jeg finner ikke bryllupet deres i Spydeberg mellom 1798 og 1830. Faddere er Maria og Hans Torp, Harald Skoro, Gunild Skoro og Christian Egeberg. 10. des. 1801 ble det tillyst ekteskap mellom Enken Gunild Gundersdatter Schoro og Harald Andersen Præstegaarden med Hans Hermansen og Hans Wilsund som cautionister (viet 13. juni 1802.) (Spydeberg i Spydeberg 1778-1814, viede, fol 42.) Det finnes to Gunhild Gundersdatter i FT 1801 (1. feb), men 8. juli 1802 døde Johannes Andersen Schoro, 54 ½ år gammel (Spydeberg i Spydeberg 1778-1814 Fol 324), som i FT 1801 var gift 29 år gamle Gunhild Gundersdatter (gårdsnavn mangler). Så kanskje har Peter Friderichsen tilknytning til Skårå?I Østfold finnes det tilsynelatende bare fire ved Navn Mari Ellefsdatter i riktig alder. Jeg har lett forgjeves etter dåp på Mari Ellevsdatter i Spydeberg mellom 1778-1781 og vielser 1801-1829.(Enkemann Elef Thoresen Kios gifter seg med Pigen Oloug Thorersdatter Fonerud 21. juni 1803 – (Fol 147), han er far til den yngre navnesøsteren Maria Elevsdatter Kios som er døpt 16. mars 1783 og gifter seg ganske tidlig, 26. februar 1801, med Torkild Holmsen Narvestad fra Hobøl. Hun er dermed sjekket ut.)En farskandidat til Mari er Ellev Omundsen (47) og hans første kone Marie Baardsdatter på Østre Utne på Onsøy. De har i 1801 Ole (17 og ugift) og Anders Ellefsen (10) hjemme i 1801, og Ellev er gift for annen gang med Elen Jonsdatter (44), det er Elens første ekteskap. Ellev er ”leilending under Ellinggaard og tømmermand”. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg ser nå at lenkene er dårlig synlig, jeg skulle lagt inn lin jeskift. Men de er der, innimellom, fargen er bare litt svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg hadde tydeligvis ikke laget en permanent lenke til folketellingen 1801 i farten. Forsøk denne: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10103&gardpostnr=272&personpostnr=1973&merk=1973#ovre>Lenke Om ikke dét går, kan du søke på etternavn 'Sundbye' i 1801 og gå inn på det ene treffet du får i Fredrikstad.Oversikten din er helt fin den, men jeg skulle gjerne hatt et liknende resonnement for hvordan du vet at din Peder Pedersen er identisk med den som er født i Spydeberg 1798.Vi er nok ikke i slekt, men saken er at jeg har forsøkt finne opphavet til min tipptippoldefar Peter Petersen Østby i Spydeberg; Lenke og i den forbindelse fundert på om nettopp den dåpen du refererer til i 1798 kunne være hans.Din Peder Pedersen antar jeg er han som gifter seg i Enebakk 1823, og sammen med familien flytter litt frem og tilbake mellom Spydeberg og Enebakk, og som vi blant annet finner utflyttet fra Spydeberg her: Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1841), Utflyttede 1834-1836, side 298. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Enhver slektsforbindelse burde selvsagt vært hogget i stein. Jeg har desverre lett forgjeves etter Peter Petersens flyttemelding fra Spydeberg til Enebakk. Bare et fåtall av de som flyttet på seg ble desverre skrevet inn i kirkebøkene. Så jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å overbevise deg enn å legge fram de faktaene jeg har. Ved Peer Pedersens fødsel i Spydeberg 3. desember 1798 står det:”født 3de, døbt d: 9de Dec (1798): Peter; Moderen Mari Elevsdatter Hougland Pl(adsen):, som tiente paa Kausebøl, da hun blev besvang= ret, udlegger Drengen Peter Friderichsen , tienende paa Kausebøl, for Barnefader; Testes: Inger Hougland, Maria Skoro, Christine Scraaprud, Hans Hougland og Anders Schoro Pladsen.” Først og fremst har jeg sjekket ut alle de Peter Petersen som finnes innenfor et vidt område (de er faktisk ikke så mange), den eneste jeg står igjen med er Peder fra Spydeberg. For det annetfinner vi:Hmnd Søn Peder Pedersen Solberg på Hammeren 25 Aar ble viet 23.03.1823 Pige Anne Petersdatter Thitut 21 Aar Forlovere: Halvord Nordbye , Botolf Lystad.Peder skulle altså være f ca 1798. Jeg finner ingen som helst forbindelse mellom Anne Petersdatter (fra Titut under Foss i Enebakk) og Spydeberg, heller ikke bakover i slekta, de kommer alle fra Enebakk.I Enebakk fikk Ane og Peer sitt første barn, Johanne:Johanne Pedersdatter f 27.12.1823 i Enebakk, fadderne kommer fra Torshov, Væng og Solstad i Enebakk. (Død i Enebakk 1847.)Men de flytter raskt til Spydeberg: 30. mars 1826 får Selveier Peder Petersen og An(n)e Petersdatter, som da bor på Danmark under Holm i Spydeberg sitt andre barn, Gunhild Pedersdatter som døpes i Hovin Kirke 2. april 1826, med faddere (Bønder) Gunild og Harald Danmark , Kjersti Svenneby, og Peter og Niels Titud. Danmark må være Søndre Holms plass.Og så kommer det tredje barnet: F(ødt) 30 Novembr Hans Peter, D(øpt) 9. Januar 1831 Hovind: Kirke F(oreldre) Husmand Peder Pedersen og And. Pedersdatter Søndre Holm Plads Testes: Kari HolmsPl:, Mari Kausebøl do, Kiersti Svenebÿe, Niels ThosovPl: og Andreas [Anders] ThosovPl:Det fjerde barnet, Martin, ble født på Ramstad i Spydeberg i 1834.Også det femte barnet blir født i Spydeberg i 1834, det sjette på Anes hjemsted Titut i Enebakk i 1836 (Elen, min oldermor), det syvende (Maren) i Fet i Akershus i 1841, det åttende (Anne Marie) i Fet i Akershus i 1845, og det niende og siste (Johanne) på Dammerud i Enebakk i 1848.Ane Petersdatter har ingen slektsforbindelser (som jeg har funnet) til Spydeberg, men fadderne ved Spydebergfødslene kommer alle fra samme område nord i Spydeberg, bare et par-tre kilometer fra grensa til Enebakk, blant dem er altså i 1831 Mari Kausebøl. Jeg har antatt at hun er Mari Ellefsdatter på Kausebøl, men det kan jo være feil.Jeg skulle gjerne ha vist deg Peter Petersens (eller Peer Persen som han ofte blir kalt, det passer med dialekten, så jeg bruker det navnet)flyttemelding til Solberg på Enebakkhammeren, men jeg tror ikke den finnes. Det ville vært det endelige beviset. 'Min' Peer Peersen døde forøvrig på Sundhytten (Dæhlibråten) 4.12.1855, 58 år år gammel, mens kona Ane døde samme sted 4 år tidligere. Hans kone nr 2, Gunhild Hansdatter Sundhytten, ble dermed enke for annen gang.Jeg finner det litt for påtakelig at de flytter så raskt til Spydeberg, og har faddere fra Kausebøl (muligens hans mor) og andre gårder helt nord i Spydeberg dersom det ikke var for hans slektsbånd dit. For Ane Petersdatter synes ikke å ha noen bånd dit. Det er riktig som du sier at alderen i flyttemeldingen over er feil, men det gjelder dem alle sammen, alle ungene har feil alder, men navnene og rekkefølgen er riktig, samt 'hullene' etter barn som har dødd. Så det kan ikke være andre.Alt 'stemmer' så bra, også alderen ved ulike anledninger (bortsett fra den ene). Så jeg tror dette er holdbart, og at din Petter Pettersen Østby gm Helene Hansdatter må være en annen.Derimot har jeg stor tro på at du har funnet den riktige den riktige Peter Friderichsen for meg ved Fredrikstad festning. Jeg har hatt en mistanke om at han var militær, fordi svært mange av de som flyttet rundt i området dengang var det (urolige tider), men også fordi det ikke var noen absolusjon i kirkebygda, det tydet på at han slapp unna fordi han var i kongens klær.pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg glemte å nevne at da Peer Pedersen ble konfirmert i 1816, - de bor da på Bøhler i Spydeberg, så oppgir han at han født på Sundby. Moren Mari Elevsdatter Hougland Pl(adsen) tjente riktignok på Kausebøl da hun ble 'besvangret', men det er jo ikke noe til hinder for at hun fødte på Sundby. Så Peter Fredriksen Sundby er nok en sterk kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takker for fin redegjørelse. Vi kan vel i hvert fall være veldig enige om at det er ofte ikke så lett med mange av husmannsfamiliene på begynnelsen av 1800-tallet.Min Peter Petersen er på akkurat samme alder som din, og gale aldersangivelser forekommer til stadighet. På den måten stiller vi nok likt.Såvidt jeg kan se har du imidlertid ingen kilde som faktisk opplyser at din Peter/Peder er født i Spydeberg. Dét har jeg med min i og med folketellingen 1865, som jeg la ved lenke til, samt tellingen 1875. Men dette behøver jo ikke av den grunn være korrekt. Det står også om konen til Peter på Østby i 1865 at hun var født i Spydeberg, mens jeg tror det riktige er at hun er født i Enebakk og kom med familien til Spydeberg som barn...Vi må nok lete videre etter endelige bevis begge to før endelig konklusjon kan trekkes, men det spørs jo om de finnes. Uansett hvem den Peer/Peter/Peder som ble født i 1798 og konfirmert i 1816 var, din ane, min ane eller noen helt annens ane, bør det være mulig å finne ut av hans mor Mari Ellefsdatters videre skjebne, tilknytningen til Bøhler og når hun døde. Dette kan jo muligens også kaste nytt lys over sønnens identitet.Når det gjelder konfirmasjonen i 1816, som jeg også la ved lenke til tidligere, er det ikke riktig at det står at Peter Petersen ble født på Sundby. Det står at han selv bodde der da han stod til konfirmasjon.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du har rett i at Peter Petersen oppgir at han bor på Sundby da han konfirmeres, mens moren oppholder seg på Bøhler. Farens oppholdssted oppgis ikke. Det er tilfelle for mange av konfirmantene, de oppholder seg på et annet sted enn foreldrene, antakelig fordi de er i den alderen at de ofte er tjenestefolk. Og du har rett i at jeg ikke har noe direkte bevis for at det er den samme Peter. Men 'eliminasjonsmetoden' peker i den retningen, alderen det samme (med et unntak som sagt, men der er mye annet også galt), og så har vi det at en Mari Kausebøl er fadder for deres tredje barn etter at de er flyttet til Spydeberg, og det at de i det heletatt flytter til Spydeberg. Det finnes ingen aktuell Peter i Enebakk. Jeg anser det heller ikke som noe endelig bevis, men det ville vært litt av et sammentreff om en Mari Kausebøl skulle vært fadder for en annen Peter Petersens barn. Og så har jeg som sagt ikke noe bedre forslag. Gjett om jeg har snudd endel steiner i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og la meg legge til en ting: bare det at det finnes en person ved navn Peter Frideriksen Sundbye, 30 år gammel i 1801 KAN indikere at forbindelsen mellom Peter Petersen og gården Sundby heller ikke er så tilfeldig. Naturligvis er dette foreløpig bare en hypotese, men det er jo et faktum at navnekombinasjonene Peter Petersen og Peter Fredriksen faktisk ikke er så veldig vanlig. Det vrimler faktisk ikke av dem. Jeg har prøv å finne ut om noen ANDRE av fadderne er i slekt med Peter. Da er det neppe lenger noen tvil. Men jeg må nok gå veien om å finne hans fars identitet; problemet er jo og at fadderne ikke oppgir patronymika, bare gårdsnavn.pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Spørsål til Marius Hellerud: Det er ikke SÅ mange Peder Pedersen født rundt 1798, er denne av relevans for deg? (F 1798 - d 08.03.1882 i Enebakk)(Enebakk 1832-1882 Fol 148 no 21) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Nei, jeg har nok funnet min egen Peter Petersen død i Spydeberg i 1884. Men takk allikevel for at du tenkte på meg!Dette viser vel bare at det finnes flere Peter Petersen/Petter Pettersen født omkring 1798 enn vi tror - eller rettere enn vi har funnet døpt: både min, din og og denne du nå fant død.At vi ikke gjenfinner dem i 1801-tellingen kan enten bero på at navnet er 'rart' skrevet, eller at de er et av alle barna som ikke er registrert med noe patronymikon. - Jeg vet ikke om du i ditt søk i 1801-tellingen kun har søkt på 'fornavn begynner på pe, etternavn begynner på pe' (eller tilsvarende), eller faktisk har gått igjennom alle med fornavn Per, Peer, Peter, Petter, Peder og så videre født omkring 1798 for også fange opp den gruppen som ikke har noe patronymikon registrert? Ellers er det kjente mangler i denne tellingen for nettopp Enebakks vedkommende, dét er jo heller ikke helt kjekt for oss...Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Kom på en ting jeg trodde jeg hadde spurt deg om allerede, men ser av innleggene at så ikke er tilfelle:Den Peder Pettersen som bodde på Kausebøl i Spydeberg da han ble konfirmert i 1816 (han står rett under sønnen til Petter Fredriksen og Mari Ellefsdatter) og hvis foreldre er Peder Pettersen og Johanne Pedersdatter Svikebøl plass - har du/hvordan har du sjekket ham ut av saken?Jeg kan ikke i farten finne denne familien i 1801. Og første datter til dine forfedre heter jo Johanne, uten at dét behøver bety så mye, men allikevel.- Det kunne vært veldig interessant å vite hvilke Peder/Peter/Petter/Peer Pedersen/Pettersen/Petersen/Peersen (puh!) du egentlig har funnet, og sjekket ut av saken og på hvilken måte.Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg synes denne debatten er veldig interessant, og i dag har jeg hatt tid til å sette meg skikkelig ned og gå igjennom det du har sagt, kikke i kirkebøkene med videre.At navnene Peter, Petter, Peder og Peer kan gå litt om hverandre i eldre tider er jo en kjensgjerning, så disse variantene har jeg ikke haket meg så mye opp i. Men du refererer jo selv til at din PP giftet seg 2. gang med Gunhild Hansdatter. Jeg vet ikke om du har sett vielsen i kirkeboken, men den må da være her: Enebakk, Ministerialbok nr. I 12 (1832-1882), Ekteviede 1852, side 50. Permanent sidelenke: Lenke Og her står det jo svart på hvitt at enkemann Peer Pettersens far heter P. Pedersen, altså Petter Pedersen, og slettes ikke Petter Fredriksen?!Om du ikke har sjekket konfirmanten fra Kausebøl ut av saken ville jeg jamen tatt en titt til, for han må da virke svært lovende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Og her er vel trolig denne familien i 1801, på nettopp en plass under Svikebøl i Hobøl: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f10138&gardpostnr=107&personpostnr=1628&merk=1628#ovre>LenkeOg da tror jeg vel nesten de er identiske med disse foreldrene som får barn med samme navn mens de bor på Gjedsjø plass i Kråkstad: Kråkstad, Ministerialbok nr. I 2 (1786-1814), Fødte og døpte 1795, side 30. Permanent bildelenke: Lenke og Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Dette paret kan kanskje ha fått en sønn Christian også, døpt i Enebakk 1802, konfirmert i Hobøl 1820 og flyttet derfra til Spydeberg 1822: Hobøl, Ministerialbok nr. I 2 (1814-1841), Konfirmerte 1820, side 250. Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060604080166.jpg>Lenke og Utflyttede 1820-1822, side 292. Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Marius og takk for at du engasjerer deg. Grunnen til at jeg kaller ham Peer Persen er at formen Persen/Peersen forekommer så ofte i denne familien at det er grunn til å tro at det var det de faktisk kalte seg (og det stemmer jo bra med dialekten, noe annet språk hadde de neppe.) Nei, jeg hadde faktisk ikke sjekket bryllupet med Gunhild Hansdatter i 1852, og jeg ser jo nå et det burde jeg ha gjort, du har utvilsomt funnet en snublestein. Utifra at faren kan være nok en Peer Persen (etc) så ser jeg at du har funnet en mengde spennende ting, nå må jeg bare bruke tid på å få opplysningene sortert, så skal jeg komme tilbake til det.Denne debatten likner et interessant innlegg som Arild Kompelien har i siste nr (4/2006) av Slekt og Data (DIS) s 30-31. Jeg håper ikke AK blir støtt over at jeg siterer ham i kortform på det han kaller 'det ubehagelige', den usikkerheten man aldri helt blir kvitt:'Hvordan finner vi den rette... ? Vi sjekker blant døpte .... På garden G ... fant jeg Ola Evensson født 1776 av foreldrene Even Olsson og Ragnild Olsdatter. Jeg sjekket bygdeboka som kunne fortelle at Ragnild ble født 1751 på garden Sjøli i Åsnes av foreldrene Ola Evenson og Kari Hallvordsdatter. Ved vielsen var hun på garden Sjøli. Dette rimte bra. Og ... kirkeboka bekreftet: hun ble døpt 20.05.1751 og hadde de foreldrene bygdeboka nevnte. Dette så greit ut. Kildene var sjekket, alt kunne dokumenteres...Noen år senere så jeg på skifter, og fant heldigvis skiftet etter Ragnhilds foreldre. Men til min forundring var ikke mi Ragnhild nevnt blant barn og arvinger. Det var da flere muligheter (....) (Og etter å ha diskutert disse mulighetene konkluderer Kompelien med at:) Tilbake stod egentlig bare en mulighet, den Ragnhild jeg hadde funnet var riktignok datter av Ola Evensson og Kari Halvordsdatter, men kunne ikke være min ane, og hun jeg hadde funnet måtte være død før skiftet etter foreldrene. Fant snart at min Ragnhild Olsdatter døde på Sjøli og ble begravet 19.12.1751 - 1/2 år gammel. Etter å ha vurdert andre kandidater fant jeg ei ny Ragnhild Olsdatter på Sjøli, døpt 05.07.1750 av foreldrene Ola Hallvordsen og Olia Olsdatter. Desverre har jeg ikke funnet skifte etter foreldrene. Muligens er hun den rette, men hvordan være sikker? Hun kan dokumenterees med like gode kildehenvisninger som den første Ragnhild. Andre samtidige kandidater er eliminert. Ubehaget består i at alt kan virke greitt inntil ei eneste kilde kan rive ned ens dokumentasjon...'Disse visdomsordene til Arild Kompelien burde vel vært trykket opp som plakat, de demonstrerer hvor vanskelig dette kan være. Og jeg føler vel at det er der jeg befinner meg akkurat nå: jeg vet ikke om isen er tykk eller tynn, og må bruke litt tid på å vurdere alt forfra. Slektsgrransking er ingen steihoggervirksomhet! Og finnes det noen verre følelse enn å måte stryke sidevis med opplysninger som du har brukt lang tid på å framskaffe? Ingen stryker vel noe med lett hjerte.Jeg kommer tilbake! Med vennlig hilsen - PeHå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Tok en titt i gårdshistorien for Fet på husmannsplassene under Gjestad. Der nevnes, i tillegg til de barna du ramser opp ovenfor, også en Andreas (født 1839, død 1840) som hørende til søskenflokken.Har ikke selv sjekket dette med kirkebøkene, men bare et lite tips dersom du ikke visste om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jo, jeg vet om ham. Jeg ser at det har blitt noe tullball med nummereringen min, det er kopiert fra noe som går over flere sider. Her er Andreas:Familien flyttet så 8. juli 1839 til Fet hvor de 5 måneder senere får en sønn, som riktignok ikke kom til å vokse opp:Andreas Pedersen f 21.11.1839 dpt 29.12.1839 i Fet i Akershus – d 22.05.1840, begravet 31. mai, ½ år gml, av Foreldre Peder Petersen og Anne Petersdatter Hullet i Gjestad Faddere: Niels Andersrud, Andreas ibid; Arne Bye, Marie Andersrud, Johannes Hullet.Jeg har problemer med å forbinde den 'nye' Peder med faddere til de 'gamle' barna, men det kommer jeg tilbake til. Og da har jeg også noen nye spørsmål. Er det forresten slik at min gamle Peder-kandidat inngår i din sammenheng, og hvordan? Vi høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Du må nok bare forsøke å følge opp den 'nye' Peders søsken og se hva du kommer frem til. For ekesempel kunne jo Mari på Kausebøl være den 'nye' Peders eldre søster født 1795? Men det blir jo helt hypotetisk. Tror kanskje du finner henne konfirmert i Hobøl, så det ser ut til at hun vokste opp i hvert fall, men i konfirmasjonslistene på den tiden står ikke foreldrenes navn oppført, så det er nesten ikke mulig å være 100% sikker på identifikasjonene.Din 'gamle' kandidat, med foreldre Peter Fredriksen og Mari Ellefsdatter, inngår som nevnt som en(este) mulig(e) kandidat til min tipptippoldefar Peter Petersen Østby, født 1798 i Spydeberg. I motsetning til deg har jeg ikke noe vielsesnotat å skjele til hvor det står farens navn, men derimot altså flere uavhengige kilder som sier han er født i Spydeberg, og da finnes det ingen andre passende. Men det kan jo være at det står feil fødested i kildene da...Når det gjelder faddere kan de være til god hjelp, og da spesielt om man setter dem i en litt større sammenheng enn bare å se på fadderne ett ektepar bruker, men forsøker å se hvem fadderne selv bruker som faddere til sine barn igjen, hvem søsken av ens eget utgangsektepar bruker med videre. - Men det er jo ingen regel som sier at alle mennesker må bruke slektinger som faddere. Selv har jeg et eksempel fra Skjeberg hvor min oldefar og oldemor ikke én eneste gang bruker hans slekt, selv om to brødre også bor i Skjeberg, som faddere til barna. Og heller ikke motsatt. Kun venner, naboer og mødrenes familier opptrer. Men her _vet_ jeg at jeg ikke er på ville veier siden blant annet bestefars eldre søster hadde kjennskap til farens søsken, og også husket 'onkel Lars' fra da han kom på besøk, så forholdet brødrene i mellom virker ha vært godt nok, selv om de ikke er faddere for hverandres barn.Når det gjelder den 'nye' Peder født i Kråkstad er han bare et forslag fra min side altså, men han er nå en Peder Petersen med far Peter Pedersen født på riktig tid, så jeg tenkte det kanskje kunne være verdt å undersøke litt nærmere. - Du kunne jo for eksempel titte om det var mulig å finne noen Johanne og Peter døde, og om deres bosted, hvem som anmelder dødsfallet for lensmannen (om det er så langt frem i tid at slike protokoller finnes) med videre kan si deg noe. Kanskje finnes det også en Christian Pedersen eller Mari Pedersdatter et sted som får barn og bruker dine Peder og Anne som faddere.Uansett tror jeg i hvert fall du nå bør slå helt fra deg sønnen til Mari Ellefsdatter og Peter Fredriksen, hva enten du har jobbet med dette sporet i både år og dag, for du har jo ingen grunn til å tvile på at farens navn er riktig oppgitt da Peder Petersen gifter seg for annen gang? - Og dette sier jeg ikke bare fordi jeg vil ha dén Peter Petersen for meg selv altså :-) Dessverre har nok jeg mindre å gå etter enn deg når det gjelder å bekrefte hvem som er hvem. I hvert fall føles det jo umiddelbart litt sikrere med et konkret navn på faren (selv om feil forekommer i vielseslistene også) enn bare et fødested. For om et fødested først er galt, hva er da mer nvanlig enn at det _nettopp_ er det stedet vedkommende vokste opp og ble boende resten av livet?At det _finnes_ mulige kandidater som svarer til de 'krav' du nå har, altså med en Peter Pedersen som far, har vi jo sett i og med sporet i Kråkstad-Hobøl-Enebakk-Spydeberg, men det kan jo også være andre muligheter ingen av oss foreløpig kjenner til.God ettermiddag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.