Gå til innhold
Arkivverket

[#44175] Mari Elevsdatter og Peter Friderichsen som tjente på Kausebøl 1798


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk. Jo, jeg har nok begynt å tenke på at Mari Kausebøl kan være en annen enn jeg har trodd. Og jeg la merke til at den 'nye' Peder nok tjente på Kausebøl, slik at forbindelsene til Kausebøl da faktisk blir nærmere i tid, jeg hadde bare ikke lagt nok vekt på det, det ser jeg jo nå. Det er forøvrig noen merkverdigheter også ved detaljene til den nye familien, men jeg må se over det hele før jeg evt. kan be om din mening, for kanskje har jeg lest ting feil. Jeg har ikke hatt tid nok ennå. Greitt å vite hva som skjer med min 'gamle' Peder, det gjør det på en måte lettere å gi ham fra seg! Jeg har jo levd med disse personene en tid. Verifikasjonsproblemet som Kompelien beskriver ligger vel uansett der, i allefall inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Moss sorenskiverembete 1809-1812 protokoll 553b 28.08.1811 Arvelater: Peter Peters. af det Enebakske Dragon Compagnie, Hendøde Dragon. Arving: Johanne Petersd. Enke, Svichebøl Pladsen. Undersøkelsesforretning anstillet i Haabel Sogn. Registrering og Vurderingsforretning.http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspxFaktum er at jeg har lagt merke til denne for mange år siden, men jeg så da etter SØNNEN, og visste at han var i live lenge etter 1811. Det falt meg ikke inn at det kunne være faren.Det er mengder av døde soldater fra forskjellige regimenter i denne pakka. ph

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hobøl 1814-1841 Fol 290(jeg får ikke lagt inn lenke fordi bøkene f.t. ikke er tilgjengelige):Marie Pedersdatter, Xtian Pedersen, Hans Pedersen og Johanne Pedersdatter, (men ikke Peter Petersen d.e. og d.y) sammen med Anne Joh.dr ? Jahren flytter fra Hobøl til Spydeberg. Her er en referanse til Jevnførelsesregister 344, som igjen treferer til Fol 99, hvor det står at Hans Pedersen etr meldt død i Rygge 17. aug. 1816 (så noe er feil her, det er vel ment 1817?)Hobøl MINI 1814 Konf 5. nov 1820 no 5: Christian Pettersen Berg (foreldre: Petter Pedersen og Johanne Pedersdtr) dpt 3. okt. 1803 i Enebakk.Xtian Berg døpt i Enebakk 3. okt. 1802 tjenestedreng til Spydeberg 28. nov 1822 (Hobøl 1814-41 Fol 292.)Og da spørs det om det ikke er Christen Pettersen (sic) som 4. jan 1828 på Berg, Østfold gifet seg med Berte Kristine Johnsdatter (IGI).Rent tilfeldig fant jeg også denne: 1. nov. 1823 Johannes Olsen Svikebøl av Tomter Annex 27 år viet Enken Ingeborg Bjaberg, 64 år gml. Forlovere: Petter Kausebøl, Andreas Skogen Spydeberg 1814-68 Fol 201 no 12.)Ha en god dag! pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

1811 var vel tida for de store epidemiene i forbindelse med svenskekrigene. Det er påfallende mange døde soldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.