Gå til innhold
Arkivverket

[#44177] Olaus Olsen og Marie Elise Olsdtr. (svensk), søker deres foreldre


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Et skudd i blinde her. I folektellingen over stod etternavnet hennes som Ols., tror du det kan være fra ektemannen ?Kan denne her være noe å sjekke ut ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tja kanskje det er rett person dette her.Første barn Einar Cornelius døpes i Idd i 1889 ( se dåp nr 9)Der står det faktisk at mor heter Marie Elise Pedersen. Maria Elise/Maria Lise er vel neppe annet enn skriveforskjeller. Der står det at de ble viet 29/4-1889, men ikke hvor. Finner de ikke i Idd, heller ikke blandt dissentrene der.Mor har tydeligvis et barn fra før. Kan de ha giftet seg borgerlig ? I såfall er det vel Halden. I såfall har statsarkivet i Oslo den borgerlige boken. Så lenge du nå har dato for vielsen, er det jo mulig at de er villig til å se etter for deg.Jeg har søkt etter Marie Elise/Lise på Emibas (emigrerte svensker) men ikke funnet henne. Kan se litt mer der om jeg kan finne henne. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tror vi kan glemme det med borgerlig vielse. Alt annet skjedde jo i kirken.Jeg så på konf til første barnet Einar Cornelius. Der står det at han ble født i Tistedalen.Nå er jeg ikke SÅ kjent i området der. Noen som kjenner til Tistedalen for viede 1889 ? Er det egne bøker, eller er de i f.eks Halden ? Kan det være Tistedalen og ikke Idd de giftet seg i ? I såfall er det ikke sikkert at denne boken er scannet enda. Så må du kanskje bestille deg den kirkeboken som Tistedalen er i.Bare en tanke, for så veldig godt kjent er jeg ikke. Men, det er det kanskje andre som er her på forumet ? Kanskje noen som vet noe om det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Folk i Tistedalen foretok kirkelige handlinger både i Berg, Idd og Halden. Elven delte stedet. Tistedal hadde også egen annekskirke som lå under Halden. Handlingene der er ført inn i Halden kirkebøker. Asak kirke var annekskirke til Berg, og ligger like utefor Tistedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Man bør ikke utelukke at vielsen fant sted på den andre siden av grensen. Avstanden til Marie Elises hjemtrakter var antakelig ikke særlig lang.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Du har helt rett Anne Lene, hun het ikke Ols. Når jeg ser på innflytta til Idd står hun oppført til Fagerli. Når Olaus og Marie Elise får datteren Marie Otilie i 1891 står bosted Fagerli. Så flott at Liv S og Iver kommer med disse opplysningene, jeg er overhode ikke kjent i område. Tusen takk for verdifulle opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden ingen har brakt fram noen spekulasjoner på hvem Olaus Olsen kan være, så kan jeg like gjerne dra fram denne :OLE,( sønn av Ole Olsen (Løvøen) og Christine Olsdatter) født 15.jan 1851. Døpt 6 juli s.å. i Aremark. Familien her ved FT 1865 Lenke .Det som er interessant her, er at Løvøen ligger i på norsk side innsjøen Stora Le, og at samkvemmet med folk på den andre siden var meget naturlig. Jeg tror sognet på svensk side må være Transtrand/Trankil (Dalsland, Älfsborgs län). – Så en eventuell ektskapsinngåelse kan denne Ole ha gjort på svensk side.Jeg er fullstendig klar over at det er forskjell på navnformene OLE og OLAUS, og at dette taler sterkt imot at dette kan dreie seg om rett person (særlig når han også kalles OLE ved konfirmasjonen 14 oktober 1866.) Men noen Olaus Olsen er ikke mulig å oppdrive i Aremark (verken i kirkebøker eller folketelling) med fødselsår omkring 1851/52. Det er kun 5 personer med navneformen OLAUS i Aremark ved FT 1865 mot 138 med OLE. Navne-formen Olaus dør ut i Aremark mot 1900, mens det motsatte skjer i Haldensområdet.I tillegg finnes det ingen Ole Ols. (Aremark) med fødselsår omkring 51/52 som kan gjenfinnes ved FT1900. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er vel ikke en uaktuell kandidat Iver kommer med her. Det er vel heller ikke føste gang at navnet Ole/Olaus brukes om hverandre.Om du Iver kanskje er noe kjent i området. Jeg regner med nå at den kandidaten jeg kom med i innlegg 2 kan være rett person.Det står at hun var født i Högsäter. Kjenner du Iver, eller noen andre til län/sogn her ? Du trekker frem Dalsland/Älfsborg, kan også Gøteborg/bohus være aktuellt ? Så mange län er det ikke å velge i da, men hvilken forsamling dekker Högsäter ? Det har jeg ikke klart å finne ut av. Dalsland er jo ikke et län (eller tar jeg feil ?)Finner vi det, kan jeg forsøke å følge henne på Genline og se om vi ender opp med et ekteskap der. Hun reiste til Norge året før de giftet seg, men det forhindrer vel allikevel ikke at de kan ha giftet seg i sverige. Spesiellt etter som det er snakk om relativt små avstander. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selve stedet Högsäter ligger en mil eller to sørøst for Trankil (som er det stedet hvor Dalslands kanal går over i Stora Le.) Kommer man lenda lenger sør-øst, og følger innsjøen/kanalen Lelången, - så nærmer vi oss tettstedet Mellerud.Sorry, - jeg har ikke så stor peiling på sognegrensene her, men skal vel ikke se bort fra at man kan befinne seg i Blomskog, dersom ikke Högsäter er eget sokn. Gøteborg/Bohus kan man se helt bort fra.PS:Jeg har selv ei oldemor fra Trankil .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff , det stopper opp litt.Har sett gjennom Blomskogsboken, der er ikke Trankil med.På genline er Trankil et eget sogn. Har sett gjennom husforhørene for Trankil i den aktuelle perioden nå. Högsäter er ikke med der. Så det må inngå i et annet sogn.Noen som vet tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da fant jeg, omsider, det som muligens er den jeg nevnte i innlegg 2.Högsäter var i Älfsborgs län.Fra fødelsesboken: Født 12 aug døpt 14 aug. MAJA LISA. Datter av arb Peter Kristians og h. Kajsa jansotter. Vittner: Staldkarl (?) Erik Hanss och dets hustru Brita Jonsdotter Tøresbyn i Torpet socken, der barnet føddes.Skal se litt videre i husforhør og se om det kan komme frem noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Med forbehold om at det er rett familie, som mye tyder på at det er, så fremkommer flg:1856-1860 plassen Jordsäter:Peter kristiansson f 14/11-1834Maja jansdotter f 30/8-1831 f. i RyrS. Johannes 4/11-1856D. Maja Lisa f 12/8-1859Familien kom til plassen i 18561861-65 også på Jordsäter (side 203)Navnene varierer litt. Her heter fruen i heimen Caisa Jansdotter med samme f.dato/sted.Maja Lisa heter Maria Lisa.Peter og Maja/cajsa gifte 1857 (dato utydelig).Senere samme år (61) flytter fam til:Hedene side 151, fortsatt er husforhør 1861-65.1866-1875 hedene side 173 Nå har det kommet til flere barn:S. Carl f 3/6-1862S. August f 1864 (utydelig dato), død 1872D. Christina f 28/11-1866S. Anders Gustaf f 10/9-1870S. August f 4/3-1873Alle fødselssteder er Högsäter om ikke annet er nevnt.De finnes fortsatt i husforhøret 1876-85, men i det neste finner jeg dem ikke igjen.Skal se litt mer på sveriges bef 1890 senere i kveld og se om jeg kan gjenfinne noen av dem da, for så å gå tilbake til husforhøret.Om jeg finner igjen din Maria/maja lisa i rundt den tiden hun flyttet og 1-2 år til vil et evt ekteskap der fremkomme. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her forsvant mellomrommene mine og det ble litt uoversiktelig.Om du vil Maja så send meg heller en mail på alenehagen@hotmail.comDa kan jeg sette det opp med de mellomrommene jeg egentlig hadde gjort her, så blir det hele mer oversiktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Veldig fint at du fikk dette treffet !!Men samtidig må jeg beklager at jeg var litt på jordet i forbindelse med plassering av Högsäter. Stedet ligger nok mye lenger sør enn det jeg trodde. – Såpass langt sør at det er liten logikk i at Olaus og Maria skulle ha møtt hverandre i traktene omkring Stora Le.I denne sammenheng betyr det ikke så mye likevel, da jeg har funnet ekteskapsinngåelen til Olaus(Olaves…Ole… etc.) og Marie (Maria, Maja etc…).De inngikk ekteskap i Idd 29.mai (NB: IKKE april) 1889. (nr. 10 Lenke )I likhet med kirkebokinnførselen til sønnen Einar Cornelius på omtrent samme tid, - opererer Olaus/Olaves også med navnet EINAR !!!Dette bidrar til at vi nå kan identifisere ham langt bedre, Ole på Lauvøen er nemlig et blindspor. Hans foreldre er Ole Johannesen Houg og Elisabeth Olsdatter. Iflg. FS-kilden som gir disse opplysningene skal hans døpenavn være:EINERT OLAVES OLSEN født 6. okt. 1882.Døpt 6. mars 1853 i Aremark.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så moro dette var. Da må jo mye ha løsnet for Maya skulle jeg tro. Jeg tror jeg overlater til noen andre å hjelpe deg med tydingen av dåpen i forrige innlegg. Det ble litt utydelig for meg og.Kan legge til litt til fra Sverige.Peter Kristiansson og Maja Jansdotter blir skilt etter dom 24/8-1886. Vet ikke hvorfor.Maja blir boende på Heden. Peter flytter på seg. Kan ikke se at noen av de gifet seg igjen men det kan de jo godt ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Dette er jo helt fantastisk, utrolig hvordan dere jobber for å finne disse personene for meg. Så tusen tusen takk. Jeg får ikke åpnet linkene. (dere må trykke på bildeinformasjonen øverst i bilde og velge øverst, ta så kopi av den midterste: Permanent sidelenke)(i kirkeboka). Jeg skal prøve å finne disse sidene hvor dere har kopiert fra kirkebøkene. Beklager at jeg ikke har svart før i kveld, men jeg har vært på møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Da finner jeg vielsen i Idd, som Iver referer til, nr. 10: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5467&idx_id=5467&uid=ny&idx_side=-26>LenkeFinner Einert Olaves, uekte, født 6 okt.1852, døpt 6 mars 1853. Foreldre Pige Elisabet Olsdatter Holle? og Ungkarl Ole Johansen Houg ?? I anmerkningsfeltet står det vel noe som: Anmeldt af Anders Andersen ??, Ingen av de angjeldende ?? Denne var vanskelig å tyde, noen som klarer å tyde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Hej!Följande uppgifter har jag hittat i födelseböcker och husförhörslängder i Högsäter socken, Älvsborgs län.Maja Lisa, kallas senare för Maria Lisa, föddes 12/8 1859, döptes 14/8, i Torps socken. Familjen var dock skriven i Högsäter och bodde på gården Jordsäter.Föräldrar var Peter Kristiansson och Kajsa Jansdotter 28 år.Kajsa Jansdotter föddes 30/8 1831 i Ryr. Det finns flera Ryr. Har inte funnit hennes födelsenotis.Fadern Peter Kristiansson var född 14/11 1834, döpt 16/11, i Högsäter. Hans föräldrar var Tp (torpare tror jag det betyder) Kristian Klenfelt och Maja (även Maria) Anddtr (Andersdotter) 22 år. Född 15/12 1812. Bodde i Jolsäter = Jordsäter.Christian Klenfelt var född 2/5 1806 (lite svårt att tyda årtalet) och dog i 27/2 1852 enligt HFL och 23/2 1853 enl dödboken. Okänd dödsorsak.1851 var han Backstugu...så familjen var säkert fatig. Änkan Maria Andersdotter och barnen Maria född 1836, Christina född 1844, Anders född 1848 och Anna Britta född 1851 togs omhand av fattigvården.Peter flyttade 1852 till Öxnäs norra till gården Ilsåsen och blev dräng hos torparen Per Andersson och hans hustru Maria Gutke. (De var faddrar till Maja Lisas äldre bror Johannes). Peter flyttade 1854 till Sandåker Torpet som dräng hos torparen Peter Gustafsson Klenfelt född 1825 och hustrun Anna Maja Carlsdotter.Maja Lisa hade en äldre bror, Johannes, född 4/11 1856. Peter och Kajsa var då inte gifta, Kajsa står som fästeqvinna i födelseboken.De vigdes 12/1 1857 av prästen Carlqvist. Drängen Peter Kristiansson, Sandåker, 22 år och pigan Kajsa Jansdotter, Tångelanda, 25 år. Första giftet för båda.Familjen bosätter sig i Jordsäter och flyttar 1861 till Hedene. Peter är torpare.I HFL 1866-1875 finns följande barn:Johannes f 4/11 1856 (flyttar hemifrån 1875)Maria Lisa f 12/8 1859Carl f 3/6 1862 (flyttar hemifrån 1882)August f 10/. 1864, död 28/9 1872Christina f 28/11 1866Anders Gustaf f 18/9 1870August f 4/3 1873 (flyttar hemifrån 1888)Maria Lisa Pedersdotter Klenfelt har fött två oäkta barn, Karl August Aronsson f 12/1 1882 och Anders Peter f 12/1 1884, död ./2 1884. - Noterar samma födelsedatum. Det saknas skannade födelseböcker efter 1860 så jag har inte kunnat kontrollera uppgifterna.I HFL 1886-1890 står Peter Kristiansson Klenfelt Dalström och Kajsa Jansdotter som frånskilda. Äktenskapet upplöst genom Domkapitlets utslag 24/8 1886.Familjen står som Ink eller Inh vilket jag tyder som inhyseshjon, det vill säga att socknen stod för uppehället.Peter flyttar, jag har inte sökt vidare vart. Kajsa bor kvar i Hedene med barnen Kristina och Anders Gustaf samt även dottersonen Karl August.Maria Lisa flyttar till Norge 4/3 1888, nr 41 i utflyttningslängden (som inte finns skannad).Med vänlig hälsning Eva Pettersson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.