Gå til innhold
Arkivverket

[#44179] Brunlanes : Sara Sørensdatter fra hvor ? Hedrum


Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Jeg jobber med en av mine aner:Sara Sørensdatter.Hun ble gift med ungkar Søren Abrahamsen Bjørnø den 24/11 1811. Hun er da oppgitt som piken Sara Sørensdatter Birkelund.I bygdeboka for Brunlanes III del 2 side 1084 blir det henvist at hun var fra Vasbotn. Det tror jeg ikke stemmer. Hun var Tjenestepike på Vasbotn i 1801, men tror ikke hun kom derifra, og jeg finner ingen dåp som passer på henne i Brunlanes kirkebok rundt 1786.I giftemålet ble det oppgitt at hun var fra Birkelund. Det var en plass under Malerød med det navnet.Jeg antar at hun kom derifra, for der er det en bruker, Søren Eriksen som var husmann der fra 1791. Dette står i bygdeboka for Brunlanes III del 2 side 1067. Det står ingenting om hvor han kommer fra.Jeg tror derfor at han fikk datteren Sara før han kom til stedet. Hans kone var Margrethe Torgrimsdatter.Kanskje kom de fra Hedrum???Noen tips?MvhPer Stian Bjørnø Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: En Søren Olsen og Ingeborg Stiansdatter fikk en Sara dpt. 1/4 1781 i Brunlanes.I 1801 Oddene, Berg, Tanum finnes en bonde Søren Olsen som er gift 2.gang. Jeg har ingen bygdebok slik at jeg kan få sett etter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Søren Erichsen og Maria Torgrimsdatter ble trolovet i Brunlanes 3. juli 1789 iflg. Brunlanes mini I (1766-1801) side 287. Ved trolovelsen står det at han er fra Bentsrød, mens det er vanskelig å tyde for henne. (Ser ut som det kan stå 'Eby', men usikkert.) Cautionister var Frits Brynildsen Hielten(??) og Søren Christensen Bentsrød. De ble copuleret 4. september 1789 iflg. samme side i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Såvidt jeg kan forstå er dette aner som jeg ha jobbet med. Søren Erichsen (Brecke/Backe?) var forlover for Thyge Johannessen,Langestrand og Torbjør Torgrimsdtr. fra Kjose i 1792. Hun må være søster til Maria Torgrimsdtr.Torgrim Johnsen (folket.1801 Brunlanes). Det er jo Søren og datteren Sara du er interessrt i, men jeg har fulgt Torgrims aner til Hjartdal i 1. ekteskap. Han flyttet m. fam. til Brunlanes 2.g. og fikk flere barn der.Jeg er sikker på at Margrete er identisk med Margith Torgrimsdatter Huchstul, dp.14 aug. 1763. Navnet må være feil innført i kirkeboka. Sara er ikke et navn fra Torgrims slekt.Dette blir å bruke eliminasjonsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det høres fornuftig ut, May Karin.Margit er en telemarksvariant av Margrete, så her er det vel prestenes ulike holdninger til hvordan navnet skulle staves som kommer til syne - presten i Brunlanes hadde kanskje ikke hørt om navnet Margit før, og syntes det liknet Margrete eller Maria.Jeg har sett liknende med Birgit'er fra Hallingdal som ble Berte'r i Brunlanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

I folketelingen 1801 står det at Søren levde i sitt 1. ekteskap. Kan det da stemme at Sara var hans datter? Hun kan ha vært pleiedatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hun står blant konfirmantene 'af Thiose Annex' og mellom to jenter fra Malerød: Lenke Bostedsnavnet ser ut til å være 'Dalen' eller 'Dølen' - noen som vet om det er en lokalitet ved Malerød eller i Kjose for øvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Takk for alle svar.Jeg hadde faktisk ikke funnet giftemålet på Søren Eriksen, så da er vel den teorien helt kjørt....Jeg er søren ikke sikker lenger, for etter hennes alder skal hun være født ca 1786, og jeg finner egentlig ingen i Brunlanes som passer.Men adressene ved konfirmasjon, 1801 og giftemål indikerer kanskje ingenting, i og med at hun ved alle tilfeller er en tjenestepike.Men jeg får sjekke kirkebøkene for Hedrum, Eidanger, Larvik, Tjølling og Lardal for alle tilfelle.Med vennlig hilsenPer Stian jørnø Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei.Se på dåpen og fadderne til Søren Eriksen og Margith/Maria/Margretes sønn Erich.LenkeHusk også Staværn/Fredriksværn som nabosogn.Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Jeg så på dåpen til Sara Sørensdatters datter Anne Dorthe, f 1818.Der er det en fadder, Jon Sørensdatter Birkelund. Og hvis min teori hadde stemt skulle dette vært broren....mvhPer Stian Bjørnø Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei Per Stian.Har du funnet ut noe mer om Søren Eriksen og Maria Torgrimsdatter ?Søren og Maria er mine 3-tipp. Deres sønn: Jon 1797---2.tipp'-.Gift med Karen Marie Jensdatter. Deres datter: Christine 1835 er min tippoldemor, hun gifet seg med Nils Nilsen Herregårdstranda Eidanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Dette er egentlig et svar til Per Stian. Etter å ha gått gjennom alle innlegg her, er det vel ikke usannsynlig at din teori om Jon Sørensdatter (eller er det kanskje Sørensen) er bror til Sara. Du finner Jon i FT 1801 på Malerød, 4 år gammel og sønn av Søren Og Maria. Sara er ikke oppført der, men siden hun er konfirmert i 1800, er det vel ikke usannsynlig at hun da er tjenestepike i Vassbotn. Vassbotn og Malerud er ikke langt fra hverandre. Kan kanskje Søren Erichsen Bache/Brekke, være fra Bakke som er en gård mellom Vassbotn og Malerød? Jeg har ikke sett så mye på disse innleggene før, men er ganske sikker på at Maria er den samme som Margit Torgrimsdatter. Dette er også min slekt langt bakover.Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Etter å ha konferert med min bror som er nokså lokalkjent, har jeg fått vite at Birkelund og Dølen/Dalen er den samme plassen, og at det er nærmeste plass til Bakke. Det skulle vel tyde på at Søren Erichsen kommer fra Bakke.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian B. Kjendal

Hei!Artig å se at flere er i denne slekta!Jeg regner nesten med at teorien stemmer stemmer. Men tar ingenting for gitt....Så jeg skal sjekke litt mere neste gang jeg er på Statsarkivet på Kongsberg. Kanskje det er noen skifter på noen av disse.Takk til dere for svar.MvhPer Stian Bjørnø Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg har sjekket litt på det som ligger av skifter på nettet, uten å finne noe. Men jeg har ikke akkurat finkjemmet. Det spennende er jo hvor Saras moderlige opphav befinner seg, det forblir kanskje en dypt bevart hemmelighet. Jeg har sjekket dødsfall for Erich fra Bakke i kirkebok fra Brunlanes, men har noen av de eldste sidene igjen. Man blir litt sliten i øynene av å lese den gamle skriften.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Søren Erichsen.* født Ca 1759, Malerød, Brunlanes, yrke: Husmann med jord, gift 4 sep 1789, Brunlanes, Maria Margrethe Torgrimsdatter.*, født Ca 1762, Brunlanes ?, (datter av Torgrim) død Ca 1850. Søren døde 10 feb 1840, Bjørkelund, Kjose, gravlagt: 18 feb 1840, Brunlanes.Her er deres barn:I. Erich Sørensen født 1790, Malerød, Tanum, Brunlanes, yrke: Husmann med jord, gift Ca 1833, Brunlanes?, Berte Simonsdatter, født Ca 1807, Fra Bjønnes i Hedrum, død Ca 1864. Erich døde 3 mai 1874, Malerød, Brunlanes, gravlagt: 10 mai 1874, Brunlanes.II. Dordi Sørensdatter født 1793, Bjørkelund, Malerød, Brunlanes.III. John Sørensen født 1794, Bjørkelund u/Malerød Brunlanes, død Ca 1796.IV. Jon Sørensen. * født Ca 1797, Bjørkelund u/ Malerød, Brunlanes, yrke: Husmann fra 1832-1841, gift Ca 1818, Karen Marie Jensdatter. *, født Ca 1790, Lysebo, Hedrum Vestfold, (datter av Jens Ambjørnsen.* og Elen Olsdatter.*) død Ca 1865. Jon døde Ca 1841.V. Kristen Sørensen.VI. Kristen Sørensen født Ca 1803, Bjørkelund, Malerød.VII. Kristen Sørensen født Ca 1808, Bjørkelund. Malerød.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg er redd jeg kan ha ført noen på villspor. Tror John Erichsen (innlegg nr. 19) må være en feilskriving for John Evensen, og da stemmer jo ikke det brorskapet i hvert fall. Ved vielsen og ved flere dåper etterpå heter han Evensen. Jeg legger bare ved lenke til FT1801 for å vise dette. Da har familien flyttet fra Backe til Asche. Men denne informasjonen skulle ikke forkludre noe av det andre, det vil bare ikke være noe bevis for at Søren kommer fra Backe.LenkeSissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Torgrim Johnsen kom fra Hjartdal omkring 1775, han var blitt enkemann på Hokstul 1772 og giftet seg 2. gang med Live Johnsdtr. Etter skifte på gården flyttet de til Brunlanes. Margith ble født 1763 i HjartdalLenkeMvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.