Gå til innhold
Arkivverket

[#44180] Mille Menzonia Bersvendsdatter Appelstøen


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. Hadde bare lyst til å finne ut om noen kjenner denne damen. Hun dør i Veien vel under Øre på Nøtterøy, men for et fantastisk navn.Avdød kvinnemennesket Mille Menzonia Bersvendsdotter Appelstøen, Drangedal Præstegjeld, 40 år.Et sidst fra Tønsberg med en sin uægte Liden Søn, nævnlig Ole Christophersen, hidkomen og hos Enken Berte Olsd. Veyen hendød Qvindemeniske. K: Da benævnte hendes Barn var hensadt til Opfostring i Tønsberg. Dødsstad VeyenMvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Holck

Mille Menzonia var datter av Bersvend Christian Rynning, klokker i Drangedal, og hustru Marthe Christine Boldæus. Bersvend var sønn av Oluf Bersvendsen Rynning, sogneprest i Melhus. Navnet sitt har hun fått etter farmoren: Bersvend Christian Rynning Født: før 1720 i Yrke: klokker i Drangedal Far: Oluf Bersvendsen Rynning (d.y) Mor: Mille Mentzonia Pederdatter Darre Nevnes i Hornemans Stamtavle som Hr Olufs eldste sønn, og skal være død som klokker i Drangedal. Hustru: Marthe Christine Boldæus Gift: 3 feb 1744 i Christiania M Barn 1: Mille Mentzonia Bersvendsdatter Rynning Døpt: 19 jun 1746 i Drangedal kirke, Telemark F Barn 2: Elsebeth Margrethe Bersvendsdatter Rynning Døpt: 21 feb 1751 i Drangedal kirke, Telemark F Barn 3: Olava Bersvendsdatter Rynning Døpt: 16 des 1753 i Drangedal kirke, Telemark F Barn 4: Karen Christina Bersvandsdatter Rynning Døpt: 18 sep 1757 i Drangedal kirke, TelemarkBersvends bror Mentz Rynning, sogneprest til Vinger, er min forfar. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvor Appelstøen er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk Marianne. Dette var flott.En prestedatter som tar til vandringsstaven.Da har ennå en person på Nøtterøy fått et opphav.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Ein stad med navnet Apalstøi og som ikkje er så veldig langt frå Drangedal er Kviteseid. Om dette er rette plassen veit eg ikkje, men husmannsplassen Apalstøi under Utbøen er iallefall nevnt i 1782.Ellers så er son til Mille, Ole, døypt 19.06.1782 i Drangedal. Faren er Christopher Knudsen fra Anexet Odalen i Strøms prestegjeld. Kjelde: Slektsregister for Drangedal.Helsing Aslak Bekhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk Aslak og Arnstein. Da har kanskje Mille tatt navnet fra den husmannsplassen. Og vi får vite hvem hennes sønn er. Dette føres inn i mine systemer.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.