Gå til innhold
Arkivverket

[#44185] Jacob Poulsen fra Ringerike til Kragerø


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Jacob Poulsen født på Ringeriget var bosatt i Kragerø 16 juni 1821. Jeg finner han også på Øya i Kragerø 31 mai 1840. Han ble gift 16 juni 1821 med Kirsten Margrethe Johnsdatter. Hun er døpt i Kragerø 22 mars 1796.Finnes det noen her som kan knytte vedkommende opp mot en familie på Ringerike ? Har oversikt over etterkommere her i Kragerø.m.v.h. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet dette på FS: Paavel Pedersen gift 6/8 1775 Norderhov med Maria Jacobsdt.De døpte en Jacob 19/11 1791 Norderhov (Paul Pedersen og Maria Jacobsdatter)Lurer på om ikke dette er den familien i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, mange takk for svar. Jeg har ikke de beste geografikunnskapene for dette området, men regnes Asker med til Ringerike ? Alderen kan jo passe, men fødested er ikke oppgitt i 1801. Familien kan jo selvfølgelig evnt. ha flyttet.Hilsen Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For det første så er det jo ikke sikkert at dette er riktig Jacob.Asker ligger i Akershus, nabo til Lier. Fossum jernverk ligger i Ø. Bærum mot grensen til Oslo (krk.bøker/FT = Asker).Ringerike ligger i Buskerud og består av Nordrehaug/hov, Hole, Haug og litt til som jeg ikke kommer på i farta. Det er ikke langt mellom Ringerike og Bærum, ihvertfall ikke i de dager da de var vant til å gå lange distanser.Iflg. FS ble alle barna døpt i Norderhov/haug. Finner ikke Jacob gift, død eller utflytt fra Asker.Tror faren Paul dør 66 år gammel på Fossum eie 28/5 1809 og muligens moren Mari Jacobsdt. dør 86 år gammel på Fossum 10/9 1830.Isak Paulsen Fossum frøs ihjel 6/2 1841.Kanskje Paul Paulsen som ble gift 8/3 1812 (trol.1/2)Asker med Siri Xstophers. Fossum.Har du lett i innflyttet til Kragerø ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Den Jakob Paulsen som ble døpt 13/11-1791 og som befant seg på Fossum i 1801, var en sønnesønn av en av Ringerikes lokale ”kjendiser”, nemlig dragonen Pål (Paul) Pedersen Putten, som deltok i slaget ved Norderhov kirke natt til 29.mars 1716, og som er omtalt blant annet av Jørgen Moe.Den direkte forbindelsen går via Pål Putten og kona Augun Pedersdatters nest eldste sønn Peder Paulsen (1716-1753), gift med Ingeborg Knudsdatter (trolig fra Svarverud i Åsa). Sistnevnte par bodde flere steder i Norderhov, deriblant en periode på plassen Ørenbakken. De hadde 6 barn, nr 4 var sønnen Paul, gift i Lunder kirke på Sokna 6/8-1775 (trolovet 2/2 samme år) med Maria Jacobsdatter. Paul og Maria bodde flere forskjellige steder i Sokna-området, og døpte 8 barn der i perioden 1775-1791, og fikk dessuten minst en datter til, ca 1797. (Se 1801-tellingen).Jeg har skrevet en artikkel om denne slekten, publisert i Hringariki nr 1 2005. Den er på ca 50 sider. Noen rettelser og tilleggsopplysninger er publisert i Hringariki nr 2 2006. Det vil også bli en god del stoff om denne slekten i bind 4 av Holes bygdebok, som kommer i salg umiddelbart før jul – lansering trolig 13.desember.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Nei, jeg kan dessverre ikke bekrefte det med sikkerhet. Jeg har tidligere ikke fulgt denne grenen lenger enn til Fossum i 1801. Men navnakombinasjonen er ikke spesielt vanlig, så det synes å være en rimelig god sjanse for at det er riktig person. Jeg finner ingen andre Jacob Paulsen på Ringerike i 1801 - uansett alder.Jeg kan også nevne at navnet Katrine er brukt i slekten tidligere, Jacob Paulsen hadde en tante (farsøster) Katrine Pedersdatter, døpt 13/2-1752.Nøkkelen til å påvise sikkert om det er riktig person, ligger kanskje i Kragerø. Kan det tenkes at flere av slekten er nevnt der? Jeg har heller ikke sjekket om det kan finnes skifter i Asker / Bærum etter noen i denne slekten, det er kanskje også en mulighet.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei. Takker for det arbeidet som er gjort av Ole E. Yttri Hole i Hringariki nr 1- 2005 om denne slekten. Kjempe bra. Har lest litt i kveld og tar resten i morgen. Trodde ikke jeg skulle finne mine lengre en til Daniel Nilsen Fjeld Som var gift for 3 gang i 1801. Takker til alle for en fin informasjon som jeg fikk i kveld på Gullaug. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Du verden ! Dette er jo helt enormt. Trenger tid til å få systematisert dette og lest gjennom alt. En av etterkommerne til denne familien i Kragerø rømte fra en Kragerøskute i Melbourne i Australia i 1883, og det er etterkommere etter denne sjømannen som søker opplysninger om sin slekt i Norge. Mange, mange takk for all velvillig bistand og hjelp med dette. Jeg er overveldet over all hjelpsomhet og kunnskap dere sitter inne med.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.