Gå til innhold
Arkivverket

[#44187] Peder August Pedersen, f. 28.12.1852 Larvik – foreldre evt. familie


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Ref. Tønsberg MINI I 11 1881-1890, Ægteviede 1883:Peder August Pedersen, f. 28.12.1852 Larvik, far:Vægter (evt. Vogter) Peder Hansen giftet seg 29.07.1883 i Tønsberg med Josefine Amalie Hansdatter, f. 26.09.1857 Nøtterøy, far: Sømand Hans Petter Eriksen, Tjømø.Jeg finner ikke Peder Augusts far Peder Hansen i FT 1865 for Larvik, men sannsynligvis er det hans enke som er oppført under Listenr. 42, g.br. 48b:Gunnhild Kirstine Andersdatter, hm, enke, 54 år, f. LaurvikCarl Christian Pedersen, hendes søn, ug, 21 år, f. LaurvikPerte!! Marie Pedersdatter, hendes datter, ug, 15 år, f. LaurvikPetter August Pedersen, hendes søn, ug, 13 år, f. LaurvikEr det noen som vet noe om Peder August Pedersens foreldre og søsken, evt. hans familie videre bakover?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for hjelpen Kristian, - flott også å få vite at Peders etternavn er feilskrevet ved sønnens vielse, - det forhindrer bortkastet tid på søk etter feil person!Jeg har lett i Larvik MINI I 5 1856-1870 (eldste digitale kilde) etter når Peder døde, men han er ikke å finne der. Sønnen Peder August (antagelig yngste sønn) er født 28.12.1852, altså må Peder Clausen ha dødd mellom 1852-juni 1856. Er det noen med tilgang til kilder over døde i Larvik bakover fra juni 1856 som kan finne ut når han døde?Ref. FT 1865 er Carl Christian Pedersen (muligens eldste sønn til Peder Cla(u)sen og Gunnhild Kirstine Andersdatter?) da 21 år, dvs. f. ca. 1844. Ingen digital kirkebok for Larvik går så langt tilbake pr. idag. Er det noen med tilgang til eldre KB som kan sjekke Carl Christians fødsel/dåp? Eller allerhelst foreldrenes vielse før ca. 1844, slik at jeg evt. får oppgitt nye data om begge disses opphav?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Larvik mini I 3 1848-1856 er allerede scannet og indeksert (det var den jeg fant dåpen i). Men fordi boka, i motsetning til mini I 5, bare inneholder Larvik sogn (og ikke Langestrand), er den sortert som 'Larvik / Larvik: 1848-1856, Ministerialbok'. Der vil du formodentlig finne Peder Klaussens begravelse.Klaussen er vel for øvrig neppe å regne som etternavn, men som patronym. Etternavn i betydningen arvelige slektsnavn ble først vanlig noe senere, og i dette tilfellet ser det jo ikke ut som Klaussen har gått i arv, ettersom Peder August brukte patronymet Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mens du venter på eldre kirkebøker, vil jeg også anbefale å lete fram konfirmasjonene til hele barneflokken. Nyttige opplysninger kan finnes der - du vil finne fødsels- og/eller dåpsdato, noe som vil gjøre det raskere å finne dåpene senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for hjelp nok en gang Kristian.Jeg har sjekket Døde i Larvik MINI I 3, men fant ikke Peder Clausen der heller. Det er jo mulig at jeg kan ha oversett ham, men jeg fant imidlertid en eldre 'utgave' Peder August, 'søn til Vægter Peder Clausen, 4 år, død 29/2-1852, begr. 5(?)/3-1852'. Altså må 'min' Peder August, som er født 28/12-1852 ha hatt en eldre avdød bror som han er oppkalt etter. Finner imidlertid ikke den første Peder August døpt i samme kirkebok, så han må være født/døpt før 1848.Jeg er ikke lokalkjent nok til å tyde 'Opholdssted' i innførselen for hans død, og klarer heller ikke lese hva som står som dødsårsak, dvs. i kolonnen 'Om død af smitsom sykdom.. osv.' Kan noen hjelpe tyde dette? Lenke Jeg har sjekket konfirmasjon til alle 3 barna fra FT 1865, og har funnet fødselsdato for de to eldste samt dåpen til Berthe Maria (f. 27/3-1851, døpt 9/6-1851), men ingen av disse innførslene gir nye opplysninger om foreldrene, Peder Cla(u)sen og Gunhild Kirstine Andersdatter. Er det noen som har tilgang til kirkeboken som viser ekteskap mellom dem, - sannsynligvis i Larvik før/rundt 1844, evt. Gunhild Kirstine Andersdatters fødsel i Larvik ca. 1811?Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Løfter dette innlegget fram igjen, for håper noen kan hjelpe med å tyde dødsårsak for nr. 9, se lenke i siste innlegg.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bostedet ser ut til å være 'Stenene', en av de eldste bydelene i Larvik, men ettersom håndskriften er nokså slurvete, er jeg åpen for andre gode forslag.Dødsårsaken er en eller annen 'betenelse', muligens 'hjernebetenelse' og enda et ord foran (samme ord også brukt på person nr. 6). Legg merke til at det står '?' helt til sist, så det har nok vært usikkerhet rundt dødsårsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.