Gå til innhold
Arkivverket

[#44196] Kva var ei sovestue på 1300 tallet


Gjest Torbjørn P. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn P. Hagen

I DN er det i eit 20talls brev frå 1300 tallet nemnd sovestue(swæmnstofuo, suæfnstofuo, suemstofuo, suæfnstofuonne og andre skrivemåter). Dei fleste frå Oslo og andre byar, nokre få frå landsbygda. Er det nokon som veit kva ei sovestue var? Var det eit rom i eit hus eller eit eige hus?Var sovestue privat eller ei form for 'herberge'?Var det dei velståande som hadde sovestue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I Norsk Historisk Leksikon (NHL) finner jeg ikke ordet sovestue. Om stuer i sin alminnelighet, heter det (2. utgave, 1999, s. 433) at stue er 'i eldre, skriftlige kilder betgenelse på hele beboelseshuset; våningshus.' Det kan vel tyde på at ei sovestue også var et selvstendig bygg, og i så fall var det neppe det eneste bygget på gården/i bygården. NHL sier videre at '[m]iddelalderens vanligste stue [...] besto av et stort kombinert arbeids-, oppholds- og soverom, et mindre soverom kalt kovelkleve, og en gang, også kalt forstue eller dør.' Ei egen sovestue kan derfor peke mot velstand noe over gjennomsnittet.La meg understreke at dette kun er et resonnement jeg har gjort meg på bakgrunn av opplysningene i NHL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sovestua på Grytting var således både herberge og omgitt av andre bygninger. Dessuten kan den ha vært drevet av klosterviede munker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Seinsommeren 1677 vart det halde åbotstakst på 25 gardar som kongen åtte i Meks tinglag på Nordmøre. Her får ein god greie på kva hus som stod på desse eigedomane. På mange gardar har dei alle dei husa som skal finnast på ein gard etter lova, seiest det - utan at det er gjort greie for kva det omfatta. På mange gardar er nemnt 'sengehuusit' eller 'sengestue med Vinduer' men på eit par mindre plassar er det anført at 'sengehuus findis iche' Ellers var det eit 'Stue-huus' - røykomnstue på kvar gard med sovekammers - kaven, med lem over, kavalemmen. Her sov vel husbondsfolket. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Takk for svar. Til Kristian, dette er også mitt inntrykk. Dei breva i DN som omtaler sovestue ser ut til å gjelde folk med velstand over gjennomsnittet.Til Tore, dette var rask og kontant. Er det Schøning og Hjorthøy du brukar som kjelde her? Dersom eg forstår deg rett set du likhetstegn mellom sovestue og herberge. Det som står i DN 1-231 kan vel like gjerne oppfattes som ei privat sovestue:-a attanda dagh jola vm kuælldænn j suæfnstofuo minni a Manuik-.Til Endre, veldig interesant, kunne ønsk meg ei slik takst frå Gudbrandsdalen.Er det noko som kjenner til om sovestue er nemnd etter år 1400?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.