Gå til innhold
Arkivverket

[#44203] Simon Olsen v Løvsveen og Sigrid Pedersdr v Snaghoel gift 25/4-1848 v Fåberg


Gjest Frank Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Roland

Har noen opplysninger om anene til disse. De fikk bodde på en husmannsplasser under gården Roland i Fåberg. De fikk 8 barn, og nesten hele familien utvandret til Amerika i perioden 1882 - 1884. Simon ble født 14-3-1824 og Sigrid 23-7-1824 - begge døpt i Fåberg kirke. FT 1875: Lenke Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Hei Lars Ove,det første bildet ditt viser vel at far = Ole og mor = Gunild v/Roland. Fant 2 barn til m samme mor/far: Ingebret f 1/1-1823 /d 12/1-1823 og Olea f 21/6-1821 /d 24/6-1821. Fint om du kan sjekke om dette er korrekt og om de har noe mer navn enn fornavn!Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frank Roland

Fant konfirmasjonsdata på Simon Ols. 16.05.1841 : Lenke Dåpsdato er her igjen satt til 19.03.1826. Er 1826 eller 1824 riktig. Her finnes også mer utfyllende navn på foreldrene: Ole Olsen og Gunild Engebretsd. Kanskje Siri (Sigrids) konfirmasjondata gir mere informasjon? Og hva med giftemålet til Ole + Gunild? Flere barn? Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Finner bare 1 stk Gunnild Engebregtsdr i FT1801 - 9 år gammel og en god kandidat?: LenkeNoen som vet om Suttestad er langt unna gården Roland (Snaghoel..) Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg fant ekteskapet i 1817, men der heter brudgommen Ole Olsen Overdal, så det blir vel feil mannMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Jeg fant, jeg fant! Sjekket DISTreff, og fant her et par som har forsket på Gunnild og Ole. Det viser seg at Simen Olsen Løvsveen v/ Roland nok også hadde en bror: Ingebrigt Olsen Roland. f 1823. Fikk nå mail som bekrefter at det er samme Ole som du har funnet: 'Vedrørende min 'etterforskning' så er Simen Olsen Løvsveen ved Roland, født 14 mars 1826 bror til min 'forfar' Ingebrigt Olsen Roland gift i Hemne. Foreldre var Ole Olsen Øverdalen Roland (Løvsveen?) g 27 desember 1817 m Gunild Engebretsdtr Suttestad f 1792 på Suttestad i Lillehammer'. Hva tror du Lars Ove? Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette høres fornuftig ut, og da er vel Ole på 14 år kanskje det pleiebarnet som er på Roland i 1801 (innlegg 6)Og Gunhild her på Suttestad på 9 år: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Tror med dette at gåten er løst, og at det er vanskelig å komme noe lengere bakover!Hvordan var kvaliteten på kirkeboka mht ekteskapet i 1817? Har du mulighet for å sende over et bilde?Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKirkeboken var leslig, men jeg tok ikke bilde da jeg trodde det var feil Ole Olsen. Kan gjøre det neste gang.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.