Gå til innhold
Arkivverket

[#44204] Ole Andersen f 1803 og Berthe Pedersdatter f 1812 g 26-7-1833 på Modum


Gjest Frank Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Roland

Noen som har mer opplysinger om anene til Berthe og Ole. Ole ble født på Drolsumeie. De fikk sønnen Anders i 1833. Var dette det eneste barnet? Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er kopi fra kirkebok på FS: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29779925&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeForeldra står som Anders Larsen og Tolline PedersdtrHer er en god kandidat til Berthe (kopi fra kirkebok): LenkeForeldre Peder Hansen og Mari OlsdtrDe kaller jo en av dötrene for Maren.Ekteskapet deres i 1810 (ikke fra kirkebok): LenkeDette paret får og en sönn Peder i 1812 (kopi fra kirkebok): LenkeFinner ihvertfall 4 andre barn:Anders: LenkeChristian: LenkeAnne Marja: LenkeBirthe Caroline: LenkeMaren: LenkeDersom det er den rette Ole Andersen, så finner du vel foreldra her på garden Aamodt i 1801: LenkeTolline Pedersdtr (35 år) og Anders Larsen (31 år)Her er vel Berthe i 1865, enke og bosatt hos sin datter Anne (passer med alder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En Tolline Pedersdtr som passer med alder blir födt i 1766 i Norderhov, Buskerud: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219309064&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeForeldre: Peder Torkildsen og Berte Jakobsdr.Dette paret gifter seg i juli 1766:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Her tror jeg det dreier seg om 2 forskjellige par.Ole Andersen Drolsumeie og Berthe Pedersdatter får sønnen Anders født 9/5 1833. Ole Andersen drukner 17/5 1833. Iflg. dødsfallmeldingen hos sorenskriveren har de bare den 8 dager gamle sønnen, men Berthe har 5 umyndige barn af et tidligere egteskab. Det er skifte etter Ole 5/7 1833.Ole Andersen Digneseie, 30 år gammel, gifter seg 26/7 1833 med Berthe Pedersdatter Kamphaugen/Kamptangen som er 21 år gammel. Med forlovere fra Askerud og Bjertnes hører disse tydelig hjemme på Øst-Modum.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det da være den Ole Andersen som er födt på Modum i 1800? Döpt 10/3 - 1800 av foreldre Anders Nielsen og Kari Danielsdtr: FT 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10623&gardpostnr=124&personpostnr=3183&merk=3183#ovre>LenkeMen det er ikke rett gard.På Drolsum finner jeg ingen Anders/Andreas som kan passe til far (bare en som er over 60):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom jeg leser rett var brudgommen 27 og brura 40. Det utelukker jo han jeg fant over.I FT 1801 er det da to mulige kandidater for Berthe (en 8 og en 10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Takk for bidragene - jeg er nok mer forvirret! Kan problemet være at 'min' Berthe Pedersdatter har vært feil?:Arnt Holes 1. familie er den rette: 'Ole Andersen Drolsumeie og Berthe Pedersdatter får sønnen Anders født 9/5 1833. Ole Andersen drukner 17/5 1833. Iflg. dødsfallmeldingen hos sorenskriveren har de bare den 8 dager gamle sønnen, men Berthe har 5 umyndige barn af et tidligere egteskab. Det er skifte etter Ole 5/7 1833.'Min konklusjon: Min opprinnelige ' har vært feil! Født 1812 og 6 barn før hun var 23 år gammel?Ved dåpen oppgis Anders Olsens foreldre å være den druknede Ole Andersen Drolsumeie og Berthe Pedersd. I følge skiftet etter Ole Andersen i 1833 er det ikke flere barn.Noen ytterligere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er tydlig at du hadde både alder og giftermål feil på begge og at dine folk ble gift som Berit sier i # 6. Denne Brithe ser altså ut til å ha vært 40 da hun giftet seg (det leser ihvertfall jeg)for andre gang, og dermed er det ingen problem for at hun har 5 barn fra et 1. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner to Berthe Pedersdtr födt 1792 i Modum.1. f. 15/10 -1792foreldre: Peder Olsen og Berthe Syvertsdtr2. f. 18/12 - 1792foreldre: Peder Clausen og Guri GulliksdtrFinner to giftermål for to forskjellige Berthe Pedersdtr fra Modum (foreldra står ikke her, kanskje i kirkeboka?)B.P. gift 4/11 - 1815 med Torger AndersenDette paret hadde barna:1. Anne f. 18162. Anders f. 18183. Randi f. 18214. Peder f. 18225. Magnus f. 1825 B.P. gift 27/12 - 1816 med Ellev OlsenDette paret hadde barna:1. Peder f. 18172. Christien f. 18193. Cornelius f. 18214. Gunhild f. 18235. Ole f. 1825Her er det ihvertfall 5 barn i begge ekteskap!Finner du farsnavnet til de 5 barna hennes kan du kanskje finne ut hvilken Berthe som er din. Det er jo mulig, med hensyn til alderen, at en av disse to er din.Jeg finner en Ellev Olsen f. 1776 i Sigdal, Buskerud, död i 1830 (foreldre var: Ole Ellevsen og Aase Björnsdtr) Kanskje en idé å kikke på den Birthe som var gift med Ellev Olsen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Hei Kjellaug, dette var ikke værst. Skulle ikke forundre meg om denne grenen går inn i Sigdal også. En annen slektsgren beveger seg inn i Sidal, opp Numedal, via Geilo og så til Hol/Ål. Dette var spennende! Tusen takk! Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Bøxel husmand Ellef Olsen Drolsumeie dør 29/8 1827, oppgitt alder i dødfallmeldingen er 40 år.Han etterlater enken Berthe Pedersd. og 5 umyndige barn.Husmandskone enke Berthe Pedersd. Drolsumeie dør 10/5 1854, oppgitt alder 64 år. Hun er enke etter Ole Andersen Drolsumeie.6 barn, Anders Olsen + de 5 som er nevnt sist i innlegg 11. Christine g.m. Anders Olsen Haavet og Gunhild g.m.Ole Torgersen Jahr.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du funnet Anders Olsen f. 1833 i FT 1865? Det ville vel kanskje være naturlig at mora bodde hos yngste sönnen dersom hun var i livet?Her finner jeg en Anders som kan passe og har en datter Berte: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f60623&gardpostnr=439&personpostnr=2202&merk=2202#ovre>Lenke Det er to andre men de er födt i Eker.Derimot fant jeg en Berthe Pedersdtr föderådskone hos sin sönn Anders Torgersen, det var vel den Berte Pederdstr som var gift med Torger Andersen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser du har fått svar og det var fint.Hvilken Berthe Pedersdtr er så din?Navnet på foreldra står kanksje i vigselsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser du har fått svar og det var fint.Hvilken Berthe Pedersdtr er så din?Navnet på foreldra står kanksje i vigselsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Hei Kjellaug,tror 100% at fasit er;Berits innlegg (#5) = vigselsattesten til Ole 27 år, Berthe 40)Arnts innlegg (#13) + dine innlegg (#10 +11) = endelig løsning på gåten!Jeg kan ikke se at krikeboka fra giftermålet gir ytterligere informasjon (vanskelig å lese).Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, men det er ikke klart hvem av de to Berthene som ble gift med Ellev, det stod ikke noen navn på foreldra i avskriften fra kirkeboka.Kanhende det står i kirkeboka for hennes förste ekteskap.Synd hun ikke hadde flere dötre, da kunne vi a sjekket oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at Ellev og Brithe har kalt opp hans foreldre: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29773329&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDenne Ellev fra Modum har som foreldre Ole og Christine og det passer med alder for Berthes förste mann.Det finnes en Berthe Pedersdtr fra Buskerud som har Peder som far og Gunnhild som mor, men hun er litt for gammel, dertil kommer hun fra Bragenes: LenkeKan det tenke seg at Guri er blitt til Gunhild? Og at det saa er den Berthe som har foreldre Peder Clausen og Guri Gulliksdtr?Eller har hun kalt opp en söster?her er ihvertfall denne Berthe (her står det Benthe, men det er nok den samme personen for det står Berthe i kopi fra kirkeboken)i 1801: LenkeJeg setter en knapp på dette paret her.Den Berthe som har Peder Olsen og Berthe Syversdtr som foreldre finner du nok her, mora död i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Opplysningen i innlegg 13 var fra dødsfallmeldinger hos sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal.Ved vielsen i 1816 er Ellef Olsen oppført med adresse Saastad.Da skulle det være klart at hans foreldre er Ole Hendrichsen Saastad og Christine Ellefsd.Her er fra skifte 22/7 1813 på Fossnes etter Peder Clausen, som døde 3/4 1813: Enke Gurie Gulliksd. 1.Søn Christian Pedersen, 3 1/2 år 2.Datter Berthe Pedersd., 20 1/2 år 3.Datter Gunnild Pedersd., 18 1/2 år 4.Datter Ingeborg Pedersd., 16 1/2 år 5.Datter Karie Pedersd., 14 år 6.Datter Anne Pedersd., 9 årEnkens bror Kittil Gulliksen Hovde, Snarum Enkens svoger Henrik Drolsum Afdødes bror Niels Clausen,fattig mand, inderst paa gaarden Spone.Ser man på fadderene til Berthe og Ellef så er Gunnild og Kari Pedersd. med flere ganger. Anne Pedersd. Fosnes og Henrik Drolsum er også blant fadderene.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Status på nøtten Berthe Pedersdatter og Ole Andersen (Drolsumeie):Fakta 1 om Berthe (tom 1. ekteskap): Født: ca. 1790 - 1793 Gift 1. gang 27/12-1816 med Ellev Olsen, Saastad (foreldre Ole Hendrichsen Saastad og Christine Ellefsd.): [url="http://www.familysearch.org/ENG/Search/frameset_search.asp>LenkeBerthe fikk følgende barn m Ellev: • Peder f. 1817 Lenke • Christine f. 1819 Lenke • Cornelius f. 1821 Lenke • Gunhild f. 1823 Lenke • Ole f. 1825 Lenke Fakta 2 om Berthe (2. ekteskap – drukningen): Gift 2. gang 28/12-1832 med Ole Andersen (Berthe og Ole fikk kun 1 barn). Kirkeboka bekrefter at hun er 40, han 27 (utfra denne informasjonen er hun født i 1792). Død: 10/5-1854 (nr. 55): Lenke Begravet i Heggen 14/5-1854: Kirkeboka forteller at hun er 64 år gammel når hun dør (utfra denne informasjonen ble hun født i 1790).Fakta om Ole F: 18/10-1803 Dåp i Heggen krk: 23/10-1803 Gift i Heggen krk 28/12-1832 med Berthe Pedersdatter: Lenke Død: 17/5-1833 Begravet i Heggen krk: 23/5-1833Ole og Berthes eneste sønn, Anders Olsen blir født 9/5-1833. Ole Andersen drukner 17/5 1833. I flg. dødsfallmeldingen hos sorenskriveren har de bare den 8 dager gamle sønnen, men Berthe har ”5 umyndige barn af et tidligere egteskab”. Det er skifte etter Ole 5/7 1833.Anders Olsen gifter seg 27/8-1858 i Heggen krk med Dortea Olsdatter. De får 8 barn. Siste informasjonen fra Kjellaug (20) og Arnt (21) ser lovende ut mht Berthe. FT 1801 har listet opp familien på gården Tordsbye (logisk mht kort vei til Drolsumeie):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror nok det at gåten rundt Berthe er löst, se faddere i # 21.Kopi fra kirkebok: Berthe Pedersdtrs daap: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29775139&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Foreldra til Guri Gullichsdtr ser da ut for å være Gullich Gundersen og Helene Pedersdtr LenkeDette er fra FS, og må sjekkes.Andre barn:Ingebor Gullicksdatter 1765 LenkeBoel Gullichsdatter 1758Lenke Ole Gullicksen 1760Lenke Peter Gullicksen 1763LenkeMarthe REFSAL Gullichsdatter 1755 Lenke Har du funnet dåpen til Ole Andersen? Var han födt i 1803 så var han ikke 27 år da han giftet seg som det står i kirkeboka, men 29.Den Ole som ble döpt 23/10 1803 var vel den andre Ole: Ole Andersen Digneseie som ble gift med den andre Berthe. Se Arnts post #5Det er en Ole Andersen f. 1805 i Modum som kan passe:LenkeForeldre Anders Olsen og Berthe WelliksdtrTo andre kandidater fra Buskerud f. i 1805:1. Fra Kongsberg (men det er vel mindre sannsynlig?)Lenke2. Fra Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I FT 1801 finner du disse, men ikke gift. Han er enkemann og hun er enke.Det ser ut for at hun gifter seg siden med en annen. Mulig da at hun fikk Ole Utenfor ekteskapet.Jeg finner en Wellich Hansen f 1741 som kan være hennes far og mor skal da være Inger Ellevsdtr.Wellich sine foreldre er Hans Michelsen Sundby og Karen HelgesenJeg hadde funnet en masse lenker, men så slo IE seg av.Fant og en yngre Berthe Wellichsdtr i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Takk Kjellaug, du gir meg mye 'jobb'! Håper Frankrike er bra nå når vi nærmer oss desember. Oppdaterer når jeg har fått sjekket! Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.