Gå til innhold
Arkivverket

[#44210] Jens Sigurd Jensen, f. i Oslo, 19.09. 1901, d. i Oslo, 18.10. 1960.


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Hvordan finne ut hvor denne personen er døpt ? Jens Sigurd Jensen, f. 19.09. 1901, d. 18.10. 1960, begr. på Nordre Gravlund i Oslo, 24.10. 1960. Det er opplyst at han skal være født i Grønland menighet i Oslo. Jeg har lett gjennom nesten 60. kirkeboksider der, men kunne ikke finne ham. Hadde jeg funnet ut hvor han var døpt, så kanskje det hadde vært lettere. Det er hans mor jeg skulle hatt greie på. Hans far har jeg alle data på. Barnet var født i ekteskap. Er meget takknemlig, hvis noen kan gi meg en pekepinn. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg mener at jeg en gang fant han på 1900. - tellingen i Oslo, men klarer ikke å finne han igjen. Faren til Jens Sigurd Jensen, het Jens Jensen, og var født Buen, i Nordre Osen, Trysil, 23.08. 1872, ( kjøpmann i Oslo ), død på Lørenskog, 22.06. 1932. Det vi har fått oppgitt, er at hans første hustru ( mor til Jens Sigurd ) het Dortea Hauge, og skulle være fra Sunnfjord. Det som forundrer meg, er at dette ikke skulle være bedre dokumentert når Jens Jensen Buen, dør på Lørenskog, 22.06. 1932. Da står bare hans enke, ( nr. 2. ) oppført med Hilda Jensen--. Usedvanlig blodfattige opplysninger, spør du meg. Like rart er det at når Jens Sigurd Jensen, dør i ( Grønnegata 8 )? den 18.10. 1960, ikke er noen opplysninger om fødested eller noe. Det hele er en stor gåte. Jens Sigurd Jensen, drev vistnok en liten madisjan-forretning ved Kirkeristen, i Oslo. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Er det noen som kan fortelle om folketellingen i 1900 ? Var ikke alle folk med på denne tellingen, eller hvorfor er det enkelte som det ikke går an å finne. ?? Med hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Tusen takk. Det er nok denne Jens Jensen, som var innredningssnekker, og bodde i Stenstups gade 16. Kristiania, i 1900. Fødselsåret står som 1871, i stedet for 1872, men dette er ikke alltid å stole på. Vi vet bare at Jens Jensen Buen, f. 23.08. 1872, ble kjøpmann, og var gift 1. g. ca. 1901, med Dortea Hauge, Sønfjord, ?? det er alt vi vet om henne. De fikk sammen denne sønnen, Jens Sigurd, osv... Om Jens Jensen ble skilt, eller enkemann, er også ukjent. Da han dør i Nittedal, 22.06. 1932, er det bare hans enke, ( hustru 2 ), som står oppført, pluss sønnen Jens Sigurd Jensen. Men faktum er at jeg ikke er sikker på om Jens Jensen var gift en eller 2. ganger ? Da han døde, het enken Hilda Jensen. Kanskje denn første hustru som er oppgitt er feil ? så det skal være Hilda, i stedet. Det hele er jo en stor gåte. Sønnen Jens Sigurd Jensen, f. 19.09. 1901, ble gift 1. g. den 15.09. 1926, m. Marta Pauline Rud, Oslo, f. 21.09. 1901. De fikk datteren Inger Helene Jensen, f. 16.06 1927 ( vet ikke mere om henne ). Da Jens Sigurd Jensen døde 18.10. 1960, er det bare oppført hustru nr. 2. Dagmar Alfrida ( f. Pettersen , som arving. Hun var født i Oslo, 29.05. 1897, død, 10.04. 1987. De ble gift i 1960, samme året som han døde. Jens Sigurd Jensen, drev en Mandisjanbutikk ved Kirkeristen, i Oslo, og på slutten bodde de i Grønnegata 8. Hele denne familien må ha hatt en omflakkende tilværelse, i likhet med nomader. Slik er denne gåten. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Tusen hjertelig takk. Dette ser ut til å kunne bli en løsning likevel ( kanskje ). Ser ut til at det kan være den samme dama. Vi aner ikke hvor de hadde fått dette Sønfjord fra. Kanskje du har rett, så Dortea Hauge og Jens Jensen ikke var gift likevel ? Før han dro fra Osen, hadde han også en datter født utenfor ekteskap. Nålevende ( søskenbarn ) av Jens Sigurd Jensen, har lite greie på disse folkene. Hvis Jens Jensen ikke var gift med Dortea Hauge, da forklarer det ganske mye. Men han var i alle fall gift med denne Hilda, som ble oppnevnt under hans dødsbo i 1932. Dette hadde latt seg gjøre å få greie på ved Oslo Skifterett, men de gidder ikke å bry seg, og årsaken er at de da må gå ned i kjelleren å se etter i arkivet sitt. Men det nytter vel ikke å gi seg så lett. Vi har nå fått et nytt spor. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette vet du kanskje,men i boka om nordmenn i fangenskap står følgende: Jensen,Jens Sigurd,disponent,Oslo,f.19-09-01. Arrestert 15-04-42,overført Møllergata 19,ankomst 15-04-42,overført Grini(fangenr.4458),overført Sachsenhausen 29-07-43 (fangenr.69543),til freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Ja jeg må bare bøye meg i støvet. Er overveldet over all hjelp det går an å få. Dette var artig å få vite, så tusen takk. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.