Gå til innhold
Arkivverket

[#44215] Hva slags militære titler hadde man 1925-1930? Og finns registre?


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Jeg lurer på hva slags militære 'titler' man hadde i perioden 1925-1930? Er spesielt ute etter forstavelser som kunne vært brukt før ......løytnant. Og finnes det et register over militære på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Ettersom dette er i nyere tid, så bør du spesifisere hvilket distrikt du søker. Militærruller for denne perioden er spredt over mange arkiver. Tror at de militære gradene for denne tiden er temmelig lik dagens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Og så har vi gradene kapteinløytnant, oberstløytnant og generalløytnant. Jeg kjenner ikke historien for bruken av den enkelte grad. Den språklige betydningen av 'løytnant' er visstnok 'stedfortreder'. Historisk har vi også 'månedsløytnant', men den betegnelsen gikk vel ut av bruk tidlig på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Tusen takk for info. Da tror jeg at min tittel er funnet. Jeg vil tro at området det gjelder er Oslo eller i umiddelbar nærhet. Det dreier seg om en adopsjon, så det er et litt ømtålig tema. Spesielt fordi det er fra perioden 1925-1930. Er det noen som vet hvordan man 'fant' de barna man adopterte? Var det via bekjentskaper, eller mer organisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.