Gå til innhold
Arkivverket

[#44221] Tyding kirkebok


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Trenger hjelp med tyding data vedr nr 41 Ovedie: LenkeFødt: 15. des 1901Døpt: 9. feb 1902Navn: OvedieFar: Rhoar Sverressøn Klingenberg ... (hva mer står det ved navnet?) Adresse: Tomseth i Strinden Født: 1877Mor Ingeborg Birgitte Nils(en) ... (hva mer står det ved navnet?) Adresse: Nedre Møllenbergs gade 92 Født: 1867Faddere: Nils Nilsen kusk, Ole Nilsen gullsmedlærling, Oline Lund ... (hva mer står det her?)Ekte/uekte født: Uekte, AM 320/1896Anmerkninger: (Barnemors søster) v/ Anne Martha Dahl f. Nilsen gift med salmager Johan Knudsen. Hans 1. leiermål hennes 3. leiermål. Barn ... 1st ... i Hlade 25/12 1898 Nils J. Olsen, 2 Arne Bertram f. Anton Sivertsen, f Bakl. 9. nov 1896 ...- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ikke mye jeg kan bidra med, kun dette: etter Oline Lund står det g. (for gift). Lenger ned synes jeg det står Traadfabrikarb.. I anmerkningsrubrikken leser jeg Barnemors søskendeb.(søskenbarn). Det står ikke leiermål, men Hans 1te Hendes 3die Barn (men det betyr jo det samme).Ellers synes det for meg som om Anna Martha Dahl har et noe lenger etternavn, f.eks. Dahlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg meiner det står Gbr etter barnefaren sitt namn, og det kan stemme med 1900 Lenke og over Gbr står ugift. Etter Ingeborg står m.a. Tjp. Yrket på tredje fadderlinje er vel Hermetikkfabrikarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Gløymde merknadsfeltet: Anne Martha heiter så vidt eg kan sjå Solberg, f.Nilsen, gift med Sadelmager Johan Knudsen S. Eg er enig i at det er hans fyrste og hennar tredje barn - 'det 1ste er f. i Hlade 25.12.1898'. Kanskje står der så Olga, kanskje namn på det fyrste barnet? Vidare ser det også for meg ut som der står Arne Bertram, og noko om Anton Sivertsen - desse borna bør det vere muleg å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det blir mykje fram og tilbake dette, men det er nok berre tre born. Det som eg i farten las Olga i 1902, er Nils J Olsen, f.25.12 - same namn og dato som er nemnt ved Arne Bertram sin dåp, men årstalet kan då ikkje vere 1898 (sjølv om der er det det står), heller 1892 som det ser ut i 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for hjelpa. Det dere kommer med stemmer med de opplysninger jeg har fra før om Ingeborg og hennes barn.Ingeborg fikk 3 barn. Nils Johan Olsen Kleven f 25.12.1892, Arne Bertram Sivertsen f 9.11.1896, og Ovedie.Anna Martha Solberg var Ingeborgs søster.Faren til Ovedie var gårdbruker på Tomseth til han dro til Amerika.Ingeborg har jeg funnet som tjenestepike og lignende i FT og adressebøker.Det siste som står i merknadsfeltet, er det signatur til presten og en dato?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.