Gå til innhold
Arkivverket

[#44222] Smeden Wretman i Fredrikstad


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Smeden Johan Wretman f. ca 1757 flyttet fra Sverige til Fredrikstad der han giftet seg med Karen Marie Jacobsdatter. Han var da skrevet som 'Wrightman'. De fikk datteren Anne Marie Johansdatter som flyttet til Christiania først på 1800-tallet. Der ble hun gift 02.06.1815 med artillerist Hans Boesen. Det var skifte etter Johan Wretman i Fredrikstad 03.041789. Vet noen mer om smeden Johan Wretman ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I et transkribert hefte over viede i Fredrikstad (Fredrikstad Historielag) finner jeg Johan Vretman og Karen Marie Loch gift 10.6.1786. Kirkeboka bør sjekkes.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk for nyttige innspill. Wretmar er en omfattende svensk slekt, etter statistikken er det per i dag 450 med det etternavnet og det både er og har vært flere Johan Wretmar. Ole Kjølseth, som har forsket iherdig på familien, finner det trolig at faren til Karen Marie Jacobsdatter var Jacob Holme, som Johan Wretmar lånte penger av for å bygge en smie. Karen Marie var neppe en Leuch, men hun kan ha jobbet for en Leuch. Tilsvarende kan smeden Johan teoretisk sett ha jobbet for en Wretmar, men det er ren spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil absolutt tro at Wretman er smedens eget navn - og jeg vil også anta som sannsynlig at det er en slektsforbindelse mellom Johan Wretman i Fredrikstad og Johan Wretman i Österlövsta. Jeg finner det ellers svært lite sannsynlig at han har 'lånt' en tidligere arbeidsgivers navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Oddbjørn. Jeg mener heller ikke at Johan 'lånte' navnet til sin arbeidsgiver, men det hendte vel at presten oppga arbeisgiver for å stedfeste en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da var det nok først og fremst arbeidsgivers oppholds-/bosted som ble brukt. Det vanligste var imidlertid at den ansatte ble identifisert ved arbeidsplassens navn. Wretman må her være et slektsnavn, og jeg finner det altså ikke sannsynlig at presten har satt arbeidsgiverens slektsnavn på en av hans ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det er ikke så lett å forklare det - men dersom hun f.eks. har vært tjenestejente i Lochs/Leuchs husholdning, er det litt enklere å forstå. Da har hun jo 'tilhørt' husstanden på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er kirkeboka som må sjekkes. Hun hadde nok et annet navn etter Jacobsdatter, det er jeg nesten helt sikker på. Men behøver det være Leuch? Loch kan vel like gjerne være feiltolket Koch, også et Fredrikstadnavn. Det har vært en del feiltolkninger i denne transkriberingen jeg brukte som 'kilde' i innlegg 3.Bak i Martin Dehlis Fredrikstadbøker er det fortegnelser over håndverkere. Mulig det kan finnes noen smed Wretman der.Send en mail til Fredrikstad Historielag. Der er det hjelpsomme folk som vet det meste om byens befolkning på denne tia det her er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.