Gå til innhold
Arkivverket

[#44228] Tollbodgaten i Oslo rundt 1801 - hvilken kirke i Oslo sogner man til da?


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Jeg lurer på hvilken kirke i Oslo man sogner til hvis man bodde i Tollbodgaten i 1801.Jeg har tittet litt i Oslo Domkirke, men har ikke funnet den personen jeg leter etter der.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det hadde vært lettere om du navnga personen og hva du søkte (begivenhet). Foruten Vor Frelsers Kirke ( eller om du vil Oslo Domkirke ) har du Slottskirken (Garnisonmenigheten som det het fra 1823) og Tugthuskirken i Christiania Amt, men 'gjennomtrekket' i byen var ganske stort så svaret er avhengig av hva/hvem/sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg søker en Hans Grønberg som bodde hjemme hos sin datter Marte Grønberg og svigersønnen Ole Willumsen på 1801-tellingen, da bodde de i tollbodgaten i Oslo. Da var Hans Grønberg 73 år gammel. Prøver å finne hans dødsdag for å kanskje finne ut om det står noe der hvor han kommer ifra.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen tusen hjertlig takk. Flotte greier, da vet jeg hvor jeg skal konsentrere letingen videre.Geir du vet ikke tilfeldigvis hva hans kone het.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (5): Johannes kirke ble innviet i 1878. Jeg har nevnt alle kirker liggende i Christiania Amt i 1801.Til (6): Nei, jeg kjenner ikke morens navn. Du har jo tre søsken i Christiania (som du sikkert kjenner til). Jeg begynte å bli litt usikker (har ikke bakgrunnsmaterialet her jeg er nå), men tror nok jeg husker riktig med Kongsberg. Du får ikke bli altfor opprørt om hukommelsen allikevel sviktet, skal kontrollere senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei GeirJeg har nok bare 2 søsken, Marte og Catharina Elisabeth. Jeg fant en Johan Grønberg i Aker. Jeg vet ikke om han tilhører familien. Vet du hva den 3 het.Når jeg søkte på navnet Grønberg så kom Kongsberg og Tjølling opp, så noe vanlig navn er det ikke.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg fant datteren til Johan Grønberg døpt 5 mars 1806 i Garnisons menighet Akershus slottsmenighet,på side 153 Johanne Mathea Grønberg, der står det at faren Johan døde i 1805. Det står noe etter død 1805, antakelig dødsårsaken, men jeg greier ikke å tyde det, kan noen være så snill å hjelpe meg med det.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står nok bare 'død i November Maaned 1805'. (Det står lenger ut at familien bodde på dette tidspunkt i Lakkegaden).Du finner ham imidlertid ikke begravet i Slottsmenigheten (det het ikke Garnisonsmenigheten før i 1823), men i Aker kirke 15.11.1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal du ha Geir. Du vet utrolig mye om denne familie, er du i slekt med dem. Imponerende hvordan du har satt deg inn i hvilke kirker som fungerte hvor og når.Du vet tilfeldigvis ikke i hvilken kirke Hans Grønberg ble begravet fra, og når.Takk igjenmvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke i slekt, det er Christiania (inntil 1815) jeg er interessert i.Du finner Hans Christophersen Grøberg begravet på Vaterlands Kirkegaard 01.10.1805. (Vær oppmerksom på at det også to kirkegårder til Vor Frelsers Kirke (senere Oslo Domkirke) da, disse er ført hver for seg i ministerialboken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk GeirJeg fant han i Oslo Domkirke på side 709 under 1805 døde, men jeg klarte dessverre ikke å lese hva som står der. Står noe om en mann, kanskje stod det arbeidsmann eller noe.Noen som kan hjelpe meg å tyde det.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'for Arbeidsmand eller Pensionist Hans Christophersen Grønberg Enkemand, 78 Aar gammel, er Jorden og Ringning med Tolvs og de 2de smaa Klokker betalt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.