Gå til innhold
Arkivverket

[#44239] Kristine Høyer, Morgens Kiernæss med hustru Karen - Kongsberg rundt 1790


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Bringer dette tema frem i lyset i gjen. Håper fremdeles at noen kan kjenne til de etterlyste. Jeg snakket med Saatvedt, forfatteren av bygdebøker i Buskerud, tidlig i høst, men han gjenkjente ikke nevnte personer.Spørsmålet blir da:Hvilke kilder finnes det for Kongsberg/Kongsberg landområde? Skannete kirkebøker går ikke så langt tilbake ennå.1. I følge skiftet i lenken dreier det seg om et søskenpar: Kristine og Hans Høyer- Hans er knyttet til gården Natvik i Sogn & Fjordane. Krisine er enke og må altså ha vært gift, opplysninger om ektemann og eventuelle barn er interessante.2. Ekteparet Karen og Morgens/Mogens Kiernæss på Kongsberg, der Karen er enke omkring 1794, opplysninger om disse kunne kanskje gi noen spor.3. Utgangspunktet for søket er jakten på etterkommere i Niels Henrichsens Heyers to ekteskap Lenke - innlegg 2.Jeg har inne bestilling på bygdebok for Luster i håp om å finne ut hvor det ble av denne Niels H. Heyer og etterslekten. Har sett gjennom bygdebøker for Årdal og Lærdal.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiI et skifte på Vestfossen (Eiker) i 1764 er nevnt navnet Høyer i en parentes. Det gjelder en Christopher Larsen Sølvverket Kongsberg med mor Christine Sørensd. Kanskje denne er aktuell?'Westfossen 4.4.1764 Marthe Ouensd. død, Poul Pedersen. Ingen barn. Fuldbroder: 1. Ole Ouensen død, var gm. Karen Jonsd., barn: a) Lars Olsen død, var gm. Kirstine Frandsd., barn: a1) Lars Larsen 8. Verge Frans Mathisen Løytnant ved Hougsund. b) Simen Olsen Westfossen fm. Fuldbroder: 2. Simen Ouensen død, var gm. Kirsten Christensd. død, barn: a) Anne Simensd. gm. Peder Knudsen paa Gaarden Miøndalen. b) Christine Simensd. gm. Ole Tronsen Westfossen. Halvbror: 1. Jon Simensen død, var gm. Ingeborg Andersd. død, barn: a) Boel Marie Jonsd. avlet i egteskap m. Ole Erlandsen, barn: a1) Jon Olsen 9. a2) Grethe Olsd. gm. Johannes Johannesen Kongsberg. a3) Ingeborg Olsd. 6. b) Anne ? Marie Jonsd. død, var gm. Hermand Halvorsen Kongsberg, barn: c1) Hans Hermandsen 12-13. Halvbroder: 2. Lars Simensen død, var gm. Christine Sørensd. død, barn: a) Christopher Larsen Sølvverket Kongsberg (Høyer). Halvsøster: 1. Anne Olsd. død, var gm. Ole Pedersen død, barn: a) Anne Olsd. gm. Rasmus Olsen skomager Westfossen. b) Marthe Olsd. gm. Ole Engebretsen Lille Hals. c) Gore Olsd. gm. Claus Christensen Nichelsrud.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Takker for ditt bidrag, Egil Theie. Har det i mente når jeg nå holder på med å lese skannet kirkebok for Kongsberg som er lagt ut og dekker et forholdsvis langt tidsrom.Skulle fremdeles gjerne ha visst mer om Kiernæss, om det er et stedsnavn og hvor det eventuelt ligger.Bygdeboken for Luster gav ikke nye opplysninger. Får sette min lit til kirkebøkene på Kongsberg som det tar sin tid å lete seg frem i.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Inger Eide

I ”Skifteregister for Kongsberg 1705-1801, skifteprotokoll 4: 1743 – 1762 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=sk06041705&gardpostnr=367&personpostnr=2686&merk=2686#ovre>Lenke er følgende personer nevnt:Hans Iohansen Høyer og Kirstine Maria Iohannesdatter Høyer, som jeg tolker som søsken og barn av Anne Plaudi.Det handler om et skifte etter ekteparet Anne Andersen Ibsen og Peter Clausen, holtzførster ved Kongsberg Sølvverk. Ekteparet har ingen livsarvinger og derfor arver ekteparets søsken og deres etterkommere.Videre tolker jeg skiftet slik at Anne Plaudi er søster til Peter Clausen.Er det noen som har flere opplysninger om familierelasjonene til nevnte personer, jeg er spesielt interessert i Høyer?Sannsynligvis en sammenheng med debatt: 42272: Høyer i Sogn og Fjordane Lenke eide&nr=21&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=#anker og 44239: Kristine Høyer, Morgens Kiernæss med hustru Karen - Kongsberg rundt 1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, der ble det en lenke med til denne debatten fordi jeg i utgangspunktet hadde tenkt å åpne en ny. Kunne også ha fortsatt på denne tråden, men der stoppet det helt opp Lenke eide&nr=7&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#ankerJeg håper at noen har vært borti de nevnte personene. Kan det være at Hans Høyer i Sogn har farsnavnet Johan/Johannes eller Hans? Navnene brukes ofte om hverandre.Jeg er spent på om noen kan finne svar på disse spørsmålene. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Inger EIDE,- först av alt mange takk for en interessant tråd og for dine innspill i den 'endelöse' PCH - (Petter Christian HÖIER/HÖYER) tråden, tema nr. 53.912.Jeg vet ikke om jeg har så mye å bidra direkte med i denne sammenheng, men jeg skal ha Hans og Kristine HÖIER i tankene når jeg arbeider med den store datamassen jeg fikk tak i ved et besök i Höjer i Danmark i sommer.I saerdeleshet når det gjelder boken om byen HÖJER av Claus Christian ROLFS, - her finnes mange interessante opplysninger.Det kan jo forekomme mulige henvisniger der som kan hjelpe deg videre. Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Thomas Friis Konst.Takk for innspill og tilbud om å ha mine Høyer i bakhodet når du leter gjennom ditt omfattende og spennende materiale.Jeg er ikke kommet lenger i mine ettersøkinger når det gjelder Høyer-navn. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg kan lete for å komme videre. Det er blitt en del Høyer-temaer og det kan kanskje virke noe rotete til tider. Derfor setter jeg opp en enkel oversikt over navn som i første omgang er interessante:1 Hans Høyer omtalt her: 'Offentlege skriftemål i Lærdal 1711 -1801' finnes 'Syndar Hans Heyer som havde begaaet Leyermaal med Inga Ingebretsdaatter'. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=pa14221711&gardpostnr=510&personpostnr=532&merk=532#ovre>Lenke og denne Lenke eide&nr=21&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=#anker Hans familietilknytning?Skifte etter en Hans Høyer på gården Natvigen/Årdal i tidsrommet 1786 – 1794 Lenke – er det samme mann som i nr 1? Denne Hans H. skal ha en søster Kristine på Kongsberg. 2 Hans Iohansen Høyer omtalt i skifte på Kongsberg i 1752 – se innlegg 5.3 Kristine Iohannesdatter Høyer, søster av nr 2, nevnt i samme skifte. Også omtalt som søster av en Hans Høyer i et skifte fra innlegg 5.3 Hans Høyer død i Bergen i 1790 – 40 år gammel - Lenke og skifte Lenke innlegg 2.Vanskelig å tro at disse tre Hans Høyer er identiske for alderen stemmer ikke. I skiftet på Kongsberg er Hans Iohansen Høyer myndig allerede i 1752, og avdøde Hans Høyer i Bergen må være født ca 1750 hvis den oppgitte alderen er riktig. Fant ham ikke i skannet kirkebok for St. J = St. Jørgen går jeg ut fra.4 Hans Høyer nevnt i 1800-tellingen for Christiania - Lenke Hans opphav, første ekteskap med eventuelle barn er ikke funnet. Han ekteskap nr 2 er diskutert i en debatt som jeg ikke lenger finner igjen, omhandlet i utgangspunktet ikke Høyer, men ble et sidespor - mener jeg å huske.Det er dessuten en del Høyer i nord som er løse tråder stort sett -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Arnfrid Mæland. Tusen takk for oversikten - jeg skal gå nøye gjennom den. Dine debatter angående slekt på Vestlandet har jeg fulgt nøye i håp om at et eller annet kunne dukke opp, noe som igjen kunne sette meg på sporet av mine Høyer-problem. Til nå har jeg ikke funnet noe. Synes likevel at det er interessant å se hvordan den ene floken etter den andre løses ved hjelp av iherdig innsats og til slutt settes inn i et system. Her har jeg noe å lære! Men tiden strekker ikke til dessverre. Jeg er heller ikke så godt kjent med alle slags kilder som muligens måtte finnes. Lykke til videre med arbeidet ditt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnfrids innlegg # 9;- hvilket imponerende register med HÖYER du har lagt ut på din homepage! Grattis.Tillater meg å henvise til ditt HÖYER-register også fra den såkalte PCH-tråden - nr. 53.912.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.