Gå til innhold
Arkivverket

[#44248] Floraminne - Florø - 1865 - nytt hefte


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Flora historielag ga ut årgang 6 av Floraminne for 3 dager siden: Undertegnede har skrevet en artikkel om Florø 1865. Jeg tar med ingressen: 'I denne artikkelen tar jeg utgangspunkt i folketellingen for Kinn fra 1865 med vekt på de som bodde i ladestedet Florø. Folketallet var raskt økende ut over på 1860-tallet med gode fiskerier og gode muligheter for å etablere næringsvirksomhet.Hovedmålet med artikkelen er å vise:1. Hvem som bodde i ladestedet? 2. Hvor kom de fra? 3. Hvem var foreldrene og eventuelle søsken?Jeg har gjort noen klare begrensinger i stoffet. Jeg går aldri lenger enn 1-2 generasjoner tilbake og jeg fører ingen slekter lenger fram enn til barna og eventuelle ektefeller. La det være sagt med en gang – jeg har ikke hatt ambisjoner om en utfyllende oversikt over søsken og barn til de som bodde her. Hovedmålet har vært hvem var de, hvor kom de fra og hvem var foreldrene.' For de som er interessert i dette kan de kontakte Libris Florø for rask ekspedisjon av heftet. (57 74 60 30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Hei!Dette kunne vel vere byrjinga på ei gards- og ættesoge for Flora. Lurte på om det er planar om det.mvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det har vært planer på og av om både allmennhistorie og gårds- og slektshistorie for Flora kommune. Det kan hende dette blir et prioritert område i budsjettet for 2007.Vi må vente å se på Flora bystyre sine disposisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.