Gå til innhold
Arkivverket

[#44264] emigrerte fra bergen?


Gjest reidun berge haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest reidun berge haugs

Min oldefar Ar(e)nt Johan Berge var født i 1890 i Bergen. Foreldre var Ole Martin Olsen Berge og Henrikke Andersdtr. Ar(e)nt gifter seg med Eugenie Qvam, de får to barn. Min farfar er eldst og født i 1911. Min oldefar skal ha dratt til USA da min farfar var liten. De sier han døde der borte. Problemet er at jeg ikke finner han på noen lister... Derimot finner jeg en Arent Johan Berge død 4. mai 1931 i Bergen.... Hadde blitt veldig glad for hjelp i denne saken. Dro han til USA? Døde han der? Eller kan det være oldefar som døde i Bergen i 1931?Med vennlig hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om du legger inn et nytt tema i Arkivforumet med henvisning til nevnte dødsfall i 1931, kan du få opplys hvem som var nevnt i en eventuell dødsmelding/skifte. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reidun berge haugs

Så snill du er Rune, du har bidratt med masse hjelp. Har foresten fått svar på innlegget mitt i arkivforumet. Tusen takk for tipset om å få avklart om den Arnt Johan Berge som døde i Bergen i 1931 kunne være min oldefar eller ikke. Jeg fikk svar at min oldefar var død i New London, Connecticut, usa. Han var da rundt 35 år, dvs at han må ha dødd rundt 1925. Jeg vet at på denne tiden var min oldemor gift på nytt med en Botnen som var politimann. De hadde også fått en datter. I Yngves opplysninger er ikke min oldemor nevnt over hvem min oldefar etterlater seg. Det er noe litt rart her....Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Reidun.Jeg ser du har fått et nytt svar fra Yngve Nedrebø på ditt spørsmål vedr. dødsmeldingen i 1931.Din oldefar døde 04.05.1931 i USA. At alderen er antydet til ca. 35 1/2 år, skyldes vel heller at man ikke visste når han var født. At din oldemor ikke var nevnt, skyldes ganske enkelt at de var skilt, hun var gift på nytt, og derfor er det bare sønnene og og hans mor som ble tilgodesett. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reidun berge haugs

Setter så utrolig stor pris på all hjelpen. Jeg ble ganske overrasket over å få bekreftet at min oldefar først døde i 1931, også overrasket over at det er blitt hemmeligholdt at mine oldeforeldre ble skilt. Jeg ser at det er rimelig mange familieforhold som er blitt holdt skjult på denne siden av familien. Faren til min oldefar, Ole Martin Olsen Berge, var inn og ut av fengsler i hele Norge så lenge han levde. Min oldefar vokste derfor opp som pleiesønn i Masfjorden. Dette er også gått helt stille i dørene om. Jeg synes egentlig at det er spennende å få nøstet opp i dette. Selv om jeg mister litt munn og mæle innimellom.. smiler..Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Reidun.Her følger fødsel og dåp til Arnt Eugen i 1911.Han ble født 23.05.1911 og døpt i Korskirken 02.07.1911. Familien bodde da i Østre Skostredet 10.Det er post nr. 58. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reidun berge haugs

Snille Rune. Setter kjempestor pris på hjelpen din, både for gode opplysninger og at du bruker av tiden din til å hjelpe meg.. Akkurat denne linken hadde jeg klart å finne frem til. det som jeg synes var fint med den var at jeg så at min oldemor Eugenie`s bror Trygve var en av fadderene. Min oldemor hadde ganske mange søsken. moren hennes døde da hun var veldig liten. Faren hennes gifter seg opp igjen, melder seg ut av statskirken og sender alle barna fra seg på forskjellige steder. Ene broren havnet på bergens guttehjem. Dette er eneste bekreftelsen jeg har funnet på at min oldemor faktisk hadde kontakt med en av søskene sine. Jeg har forsøkt å finne fødsel og dåp for min farfar`s bror Odd som var født i 1916, men den finner jeg ikke. Finner heller ikke ut av når min oldefar dro til usa, eller når min oldemor giftet seg opp igjen med hennes nye mann. Jeg vet at han var politi og het Botnen til etternavn. De bosatte seg en stund på Dale (hordaland), før de dro til Høyanger (sogn og fjordane). Her er min farfar konfirmert i oktober 1925. Like etter dette dro min oldemor, hennes mann, farfar`s bror Odd og halvsøsteren til min farfar nordover (vet ikke hvor). Om hennes nye mann har dødd tidlig eller om de også er blitt skilt vet jeg ikke. Jeg vet imidlertid at min far (f.1939) hadde kontakt med sin farmor, onkel og tante, og at de da bodde i Bergen igjen.Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Bare hyggelig å kunne hjelpe. Men det var jo ingen hyggelig historie du hadde å berette. Det kan tenkes at Arkivforumet med Yngve Nedrebø, kan hjelpe med å finne din oldemors andre ekteskap. Dødsmeldingen hennes kan også inneholde interessante opplysninger.Jeg har også lett gjennom kirkebøkene i 1916 for Bergen,Årstad, Laksevåg, Fana og Askøy uten og finne Odd. Men det kan selvsagt være at jeg har oversett fødselen, eller at åren kanskje var 915 eller 1917.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reidun berge haugs

En stor klem til deg for all den tiden du har brukt for å hjelpe meg, jeg vet at det å lete gjennom så mye materiale tar masse tid. Jeg har også lett gjennom Bergen og Årstad, men ikke Laksevåg, Fana eller Askøy. Jeg har også sett under vaksdal. Men ingen funn der heller. Synes også historiene på min farfar`s side er til tider ganske tragiske. Det rare er jo at han aldri snakket om dette. Men jeg vet at min farmor og farfar giftet seg borgerlig fordi min farfar ikke ville gifte seg i kirken. Kanskje et resultat av skilsmissen fra foreldrene...?Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.