Gå til innhold
Arkivverket

[#44275] Husmannsplasser på Nøtterøy før 1750


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg holder på å prøve finne ut av og få orden i det enorme sammensuriummet som er når det gjelder husmannsplasser på Nøtterøy.Tidligere bygdebokforfattere, Lorens Berg og Sigurd Unneberg har til tider vært totalt allergiske mot å prøve å utrede brukerhistorien på øyas småplasser og underbruk. Det er ofte avspist med at her bodde flere familier samtidig, det bodde trolig folk her fra 1750-åra eller, her skifter brukerne så ofte at det har ingen hensikt å prøve å følge dem.Derfor er det få som stammer fra husmannsslekter på Nøtterøy som kanskje vet det. For det er mange muligheter til å finne etterkommere etter og systemer i brukerekkene på de mange plassene.Jeg lurer på om noen der ute sitter med opplysninger fra før 1750 om noen av disse plassene og underbruka på Nøtterøy. Jeg kan nevne følgende navn:Under Teie hovedgård: Jakobsrød, Ødegården, Grinda, Gata, Holmen Eng, KikutUnder prestegården: Amundrød, Bjørndal, Kjærnås, Lille Kjærnås.Andre navn: Klypa, Gurerød, Stangebybakken, Tanstadbakken, Ekenesbakken, Støyten, Ollerød, Possås, Sollia, Hella nordre, søndre, øvre, østre og Hellarønningen, Hytta, Roa, Ringshaug, Tørkopp, Munkerekka nordre og søndre, Sandbakken, Smidrødlunden, Ravndal, Tangen som lå både under Meum, Lofterød og Øvre Skjerve, Saltbustad, Bjønnes-eie, Petterødrønningen, Stangebyrønningen, Veien under øre, Veien under Lofterød o.s.v. o.s.v.Dog nevnes ikke alle disse plassene før 1750.Er imidlertid veldig interessert i om noen sitter på noen gårds- eller personopplysninger om disse plassene eller andre på øya. Jeg har allerede samlet mye selv.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Legger den opp igjen så flere får lest den. Veldig få som leser sånne 'kjedelige' innlegg som dette? Men det er kanskje sånn med husmenn og deres slekter. Eller så er jeg bare utålmodig. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Jo, du har helt rett. Dette er ubetinget et savn. Jeg kan desverre ikke hjelpe, men konstanterer at problemet eksisterer for de fleste Vestfoldkommuner. Finnes det kilder som kan rette på dette ?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Thorbjørn Steen-Karlsen!Det er ikke mye jeg kan hjelpe med. Men jeg kan nevne at jeg har anetre med aner til 1500/1600-tallet hvor mange av mine aner er oppført med gårdsnavn (noen av dem kan være husmannsplasser, da jeg vet at mange av mine aner på Nøtterøy var fattige),f.eks. Skjerpe (el. Skjerve),Ekenes, Glomsten, Stangeby (hovedgård?) osv.. under deres navn. Disse anene går gjennom min Sørensen (Nøtterøy)-gren. Skipper Samuel Sørensen gift med Gunhild (Nilsdatter) var min 2xtippoldefar. De fikk en sønn, Søren (Knudsen) Sørensen gift med Anna Evensen.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen!Skulle ha presisert bedre. Samuel og Gunhild fikk flere barn enn Søren (Knudsen). Nevnte Søren siden jeg er etterkommer etter ham.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Torbjørn,'Problemet' med ditt innlegg er at de færreste vil bruke tid på å komme med opplysninger du sannsynligvis allerede har.Jeg antar at du har vært gjennom kirkebøker, manntall og skifteprotokoller for den aktuelle perioden. Andre kilder med informasjon om husmenn er det dessverre sparsomt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. Takk til alle sammen. Joda, jeg har nok gått igjennom veldig mye av det du skriver Kjetil, men det jeg tenker på er om noen har plukka opp noe i kirkebøker, skifteprotokoller o.s.v. fra andre steder. Ting som jeg ikke har noe særlig mulighet til å få tak i.Men det er bedre å komme med opplysninger jeg har enn å ikke komme med dem fordi de tror jeg har dem.Var bare et lite rop om hjelp, hvis det tilfeldig var noen som hadde noe som kanskje kunne supplere det jeg hadde funnet.Du Kjetil holder jo på med Morten sersjant. Det hadde vært spennende opplysninger, eller???Bare en forespørsel, hvis kanskje..........Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.