Gå til innhold
Arkivverket

[#44277] Gårdsnavn Flue (Flwe) i Aust eller Ves-Agder


Gjest Kristian Fjeldsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har kommet over to lagrettemenn med gårdsnavn Flwe, Flue. Den ene som lagrettemann vedrørende åsetet på gården Haanes i Randesund/Tveit, nemlig en 'Iens A. Flue'.Fra et av de mange dokumenter om Asdal-slekten finner jeg fra 1592 en 'Hanns flwe' som lagrettemann, sansynligvis fra Øyestad eller nærliggende herreder ut fra de andre lagrettemennene i brevet.Jeg har ikke lykkes i å finne noen gård/bruk ved dette navn hos Rygh i NG. Ikke dermed sagt at det ikke kan finnes.Det kan imidlertid også være et 'ekte' familienavn.Er det noen som har påtruffet dette navnet/gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finnes en del geografiske/topografiske navn både i Agder og andre steder der ordet/orddelen 'flu' ('fluet') inngår. Bl.a. er Fluet et stedsnavn litt øst for Arendal (mellom Barbu og Havstad). Jeg kan imidlertid ikke huske å ha sett det som gårdsnavn, noe som vel er naturlig ut fra ordforklaringen i lenken: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Kan være mulig. Jeg har funnet lagrettemenn i Øyestad fra Birkenes i samme sammenheng (Asdal).I Skattemanntallet fra 1610 er ikke Flaa nevnt.Jens Flue er nevnt som lagrettemann og forsegler ved hyllingen 1591 for Tveit, og det får meg til å tvile litt på Birkenes fordi Flå ligger så langt mot nordøst at det synes tvilsomt at en forsegler i Tveidt kom derfra, selv om lagrettemenn/kungjøringsmenn av slektsmessige årsaker kunne det. Østre og Vestre Flaa er nevnt som henholdsvis ødegård og fullgård hos Rygh i 1593 (er vel Akershusskatten). Den har jeg ikke tilgjengelig.Jeg har noen kopier av Birkenesboka, men ikke Flaa.Om noen har Birkenesboka tilgjengelig og finner Jens A. eller Hans på Flaa-gårdene vil det være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

ToreJeg er i og for seg inne på det i mitt første innlegg, og heller vel egentlig mest til det siden det ikke er noe tydelig gårdsnavn som peker mot forsegleren Jens Flue.Det ville ikke være unaturlig om det fantes f.eks. handelsmenn (2 brødre) som noe før 1600 har bosatt seg rundt to av handelsstedene på Agder, Arendal og Kristiansand, dvs Otra eller Topdalsfjorden, fordi Kristiansand ikke var oppfunnet, og at de bar med seg et slektsnavn, dansker?Eller som som du nevner Flue (Hva med Fluga?)Siden jeg har nevnt Haanes, har man på 1370-tallet en Salve Salvesson Haanes med sønn Torgrim som har forbindelse til Skardeberg/Skalleberg og, som jeg i annen sammenheng har antydet har forbindelse til Torgrim i Vere (På Lista), også nevnt på samme tid. Torgrim i Vere har beviselig forbindelse til Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I Danmark bla. på 1500 tallet flere med etternavnet Flue. Se bla.Kbhvn.I Sverige et par riddere, men da er det Fluga.Det er vel nesten bare i dette DN man finner en Flue.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

og om jeg ikke husker feil druknet Jon Smør og Einar Fluga sammen og i Topdal finnes det Smør-gods, det samme på Lista og et eller annet i Aust-Agder.Og så har jeg mitt gamle funn av Smørvarden i Randesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra det henviste DN med nummer: 581. Dato: 9. juli 1478. Sted: Oslo, står det i brevteksten (fra den trykte utgaven): Hr Eener Flue, mens det i sammendraget står Einar Fluga.Hvem ønsker å forklare det med referanse til de svenske Fluga eller omvendt?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg oppdaget at jeg har hoppet over årstallet vedr. åsetesaken i Tveidt, nemlig 1591.Når det gjelder fluer har de jo en tendens til å virre litt hit og dit.Lagrettemenn har imidlertid en tendens til å ha en viss avgrenset geografisk tilhørighet.Det ville derfor være merkelig om det skulle finnes to gårder ved navn 'Flue' som er forsvunnet, uten å etterlate seg spor i skattelister etc.Når det gjelder Jens A. Flue i Tveidt har jeg lurt litt på om Jens Holm på Ve, gm Torbjørg Amundsdotter Gjusnes (Agdesiden Dombok s. 107 ff.) kan være aktuell, men det blir takespinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.