Gå til innhold
Arkivverket

[#44281] Tyding av tekst i kirkebok Tjølling


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Kan noen hjelpe med å tyde hva som står oppført for nr. 11 her Lenke - Anders Pedersen og Anne Marie Christiansd. Piil.Hva står oppført som stand (yrke?) bak hhv. brud og brudgom, samt brudgommens far, hvem er forloverne, og hva står i kolonnene for 'Naar have de naturlige kopper...' samt 'Om nogen af dem har været gift før...' ?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg synes faktisk det står noe om Anders som begynner med Tobak - ? Tobakspinder kanskje? Det fantes vel tobakkspinnerier i Larvik? Videre tror jeg det står Inderst(e) og kanskje Ungkarl? Om Anne står det til slutt Tienestepige?Men de har vel ikke nr. 11, men 12? MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Brudgommen er 'Tobakspinder og Jnderste og Ungkl.', sønn av 'Peder Hansen Jordet'. Bruden er 'Tjenestepige'.Forloverne er verre, jeg klarer bare fragmenter (noe er også skjult i limingen): '... H......sen af .... Halsen og Lars ..undsen Tobakspinder ... Laurvig''han vaccinered 12 Septbr 1808 af ..... ...... Krag i Laurvig, hun .......... her 1818, og saaledes ............ligen ....... derfor ...... Attest .. ...... ........ .....''brudgommen med.... Attest under 5. Mai 1837 af Sogneprest B...... i Laurvig'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.