Gå til innhold
Arkivverket

[#44282] Oppslag kilder fra Throndhjems (Vollan) tvangsarbeidsanstalt


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for svaret.Jeg er klar over at han ikke nødvendigvis hadde gjort noe ulovlig.Mitt spørsmål er hvorfor han var på tvangsarbeidsanstalten?Utfra den teksten du viser til hvor det står bl a at følgende kunne innsettes: 'Arbeidsføre personar som ber om hjelp frå fattigvesnet'. At familien får fattigunderstøttelse ser vi fra FT1900.Så årsaken kan være at han ikke har annen jobb og trengte hjelp fra fattigkassa. Ble da satt på tvangsarbeid.Er det noen som kan sjekke dette i statsarkivet? Men det er kanskje stengt ennå?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg har vært igjennom den samme prossene med å finne personer som ble innlåst på ¨Vollan Tvangsarbeidsanstalt'. Og dette var en kommunal institusjon, hvilket betyr at arkivsakene ikke ligger på Statsarkivet, men i byarkivet. Nå vil alt dette bli samordnet i Trondheim, slik at det vil hjelpe på vår higen etter tilgang til gammelt materiale. Uti dessember vil de igjen bli operativ. Det er helt riktig at det ikke var forbryterligste hendelser som lå bak en innsettelse i en Tvangsarbeidsanstalt. 'Mine kumpaner' hadde reist i fra kjærring og unger, slik at Fattigkomisjonen måtte underholde den forlatte familie et underholdnongs tilskudd. Og disse søkte selvfølgelig regress hos den skyldige. Tvangsarbeid, - dvs å måtte produsere gjenstander for salg, mot en enkel pålagt timebetaling. Tresko, børster omm. Utover det er jeg svært interessert i litt hjelp med Polle slekten fra Surnadal. Du må gjerne kontakte meg på ikloe snurr online prikk no. Det er antaglig endel vi to kan utveksle.MVH IdarPS Det var far til forfatteren Sigrid Undset som i mange år var Forvalter på Vollan. Heldigvis hadde han en vakker skjønnskrift som enkelt lar seg lese. Velbekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.