Gå til innhold
Arkivverket

[#44285] Treskjærer Østen Kjørren. Slekta på gamle Sandbu i Sel på 1600 og 1700 tallet


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

For en del år siden kom jeg over en artikkel i Årbok for Gudbrandsdalen 1963 som omhandlet en gammel leilending-slekt på gården Sandbu ved Selsvannet. Jeg synes det er litt uklart når det gjelder de eldste leddene. Det er oppgitt følgende bruker rekke: Gudbrand Vigleiksen fra Snerle f.ca.1585 gm Guro Tordsdatter Bratt fra Bjølstad-sønnen Øystein Gudbrandsen overtok-neste bruker Guttorm Øysteinsen f.ca.1673 gm Mari Olsdatter (fra Leine i Fron, datter til Ole Endresen Leine og hustru Ane Halvorsdatter Grytting?).Jeg stammer fra Guttorm Østensen på følgende vis:Marit Østensdatter Bjølstadeiet f. 1805 Heidal gm 1805 Ole Toresen fra Bolstad (sønn av Tore Olsen Bolstad f.ca.1739 gm Mari Andersdatter f.ca.1757?).Marits foreldre: Østen Johnsen Bjølstadeiet f.1782 gm Mari Hansdatter (datter av Hans Hansen f.1744 og Imbjørg Ellevsdatter?)Østens foreldre: Marit Østensdatte Kjørren f.1759 gm John NilsenMarits foreldre: Østen Guttormsen Kjørren (treskjærer) gm Imbjørg LardatterØstens foreldre: Guttorm Østensen Sandbu f.ca 1673 gm Mari Olsdatter Leine (datter av Ole Endresen Leine og Ane Halvorsdatter Grytting?)Det jeg lurer på:1) Er Guttorm Østensen Sandbu f.1673 en sønn av forgjengeren på Sandbu Østen Gudbrandsen?2) Er Østen Gudbrandsen en sønn av Goro Toresdatter Bratt fra Bjølstad slik det fremkommer av artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Har jeg tatt feil når det gjelder Marit Østensdatter Bjølstadeiet? Ekteparet Østen Johnsen Kjørren og Mari Hansdatter ser jo ifølge link i innlegg 2 ikke ut til å ha hatt noen datter Marit Østensdatter f.1805.Der står det at Østen Johnsen Kjørren og Mari Hansatter har følgende barn: Ingeborg Østensdtr Mosebakken f.1806, Østen Østensen Mosebakken, Mari Østensdtr Mosebakken f.1816, Ingeborg Østensdtr Mosebakken, Ellef Østensen Mosebakken, Ingeborg Østensdtr Mosebakkenn, Hans Østensen Mosebakken f.ca.1835. Her er det altå ikke anført noen Marit Østensdatter f.1805.Hvem kan Marit Østensdatters foreldre være da?Ekteparet Østen Johnsen og Mari Hansdatter gifter seg 1805. Forlovere Hans Stenersn og Ole IversenDet finnes en Maret Østensdatter døpt 23 juni 1805 med far Østen Johnsen. Faddere: Thore Haugen, John Haugen, Arne Hauen, Kari Hansdatter.Ved konfirmasjonen er det oppgitt en Maret Østensdatter døpt 23 juni 1805. Jeg har glemt å notere når hun ble konfirmert, men sannsynligvis rundt 1820.Marit Østensdatter Bjølstadeiet 20år gifter seg med Ole Toresen Bolstadeiet 24år i 1823/1824. Forlovere Johannes Bolstad og Svend BolstadDøpt 1828 Østen Olsen Bjølstadeiet. Foreldre Ole Toresen og Maret Østensdatter Bjølstadeie. Faddere: Anders Halvorsen Bjølstadeiet, Hans Østensen Bjølstadeiet. Christen Amundsen Prostig, Synnev Brubakken, Marit Bjølstadeiet. Hjemmedøpt av Østen Johnsen Bjølstadeiet.Det finnes såvidt jeg kan se bare en Østen/Esten Johnsen i Vågå (dette omfatter vel også Sel og Heidal?)i 1801 folketellinga. Han er 19 år og tjener på Bårstad. Dette må vel være far til Maret Østensdatter døpt 23 juni 1805?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Svar på siste avsnitt: Dette kan være Østen Jonsen f.1781 Bilbeneie/Kjørren g 1807 med Mari Hansdtr Djupdalen f.1784. De har 7 barn hvorav første fødte Imbjør f.1808. Barn nr3 er Mari Østensdtr f.1816. Altså ingen Marit f.1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, Har du lokalisert Kjørre til å være et Bilbeneie ? Jeg trodde det var under Steinfinsbø, men der har jeg da ikke funnet bruket. (Jeg finner rett og slett ikke Kjørre.) Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Estin Guttormsen f.1722, g 1752 m Ymbjør Larsdtr fra Einangen d.1769 kom til Kjørren under Harloug. De hadde 6 barn hvorav barn nr. 3 Marit Østensdtr Kjørren f.1754 gm Jon Nilsen f.1751, kom til Bilbenlien (Bilbeneie). Deres barn Estin (Østen) Jonsen f.1781 ble gm Mari Hansdtr Djupdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Dette synes jeg etterhvert er litt merkelig.Jeg har ikke tilgang til kirkebøker for Vågå, men jeg har prøvd meg på familysearch. Der er det eneste ekteskapet jeg kan finne mellom en Østen Johnsen og en Mari Hansdtter datert til 21 april 1805. Dette giftermålet mener jeg også å ha hentet tidligere fra originalkilder (kirkebok)på Statsarkivet i Hamar.Marit Østensdatter (Bjølstadeiet?) blir døpt 23 Juni 1805 og da med oppgitt far Østen Johnsen.Jeg har letet i hele Oppland etter andre kandidater med navnet Østen Johnsen men har egentlig ikke funnet noen som jeg tror er identisk med Østen Johnsen 1805.Det at Østen Johnsen Bjølstaeiet også er den som hjemmedøper Østen Olsen Bjølstadeiet 1828 tyder vel på en forbindelse.Er opplysningen om at det er inngått ekteskap 1807 mellom Østen Johnsen og Mari Hansdatter hentet fra originalkilde (kirkebok), for dette ekteskapet finner jeg ikke i familyserch.Når det gjelder plassen Mosebakken. Den skulle vel ikke tilfeldigvis være Bjølstadeiet eller en plass i nærheten?Finnes det andre kilder som utelukker Marit Østensdatter, som søster til barna på Mosebakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Østen Johnsen og Mari Hansdtr. giftet seg i Heidal 21. april 1805, med Hans Stenersen og Ole Iversen som kausjonister.Ganske nøyaktig to måneder senere nedkom Mari med deres førstefødte, datteren Marit oppkalt etter farmoren, og døpt 23. juni 1805 som Østen Johnsens dåpsbarn.Barn nr. 2, også en datter, fikk navnet Ingeborg etter mormoren, og ble døpt 5. juli 1808.Denne 'konstellasjonen' viser (for datiden) et normalt tidsrom mellom fødselsårene til disse to døtrene.Østen og Mari fikk deretter barna Hans f. 1811, Østen f. 1814, Mari f. 1816, Ingeborg f. 1819-1819, Ellev f. 1820, Ole f. 1823 og Ingeborg f. 1826.Marit Østensdtr. Bjølstadeie, 20 år gl, giftet seg 18. oktober 1824 i Heidal med Ole Torsen Bolstadeie, 24 år gl.De bodde på et Bjølstadeie, sannsynligvis Mosebakken, da de døpte sønnene Tor og Østen, hhv i 1824 og 1829. Jeg har ikke funnet flere barn etter dem. Ved sønnen Østen sin dåp er Marits bror Hans Østensen Bjølstadeie blant fadderene, og Marits far sto for hjemmedåpen.Marit Østensdtr.s eldste sønn Tor Olsen, var blant fadderene da morbroren Ellev Østensen døpte datteren Ragnhild i 1848.Dessuten var Marit selv blant fadderene da Ellev Østensen døpte sønnen Ole i 1859Da Tor Olsen giftet seg i 1850, var morbroren Østen Østensen Bjølstadeie en av kausjonistene. Til tross for at hun er utelatt på hjemmesiden det vises til i innlegg (2), er det etter mitt skjønn ingen tvil om at Marit var eldste datter til Østen Johnsen og kona Mari Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk, mange takk Aud. Etter å ha lest innlegget ditt er jeg tilbake der jeg trodde jeg var til å begynne med. Jeg regner da med at det er slik du skriver, nemlig at Marit Østensdatter født 1805 er eldste datter av Østen Johnsen og Mari Hansdatter Mosebakken (Bjølstadeiet). Siden Djupdalen også blir nevnt:Jeg ser at jeg også, har kommet til at det må ha vært Hans Hansen Djupdalen trolovet 1778 med Imbjørg Ellevsdatter, som er foreldre til Mari Hansdatter på Bjølstadeiet. Det er Iver Kruke og Peder Åseng som er trolovere. Jeg har notert meg følgende barn:1)Døpt 1779 Hans Hansen. Faddere Iver Kruke, Anders Larsen, ... Knudsen, Imbjørg Andersdatter, Ane Ellevsdatter.2)Døpt 1781 Synef Hansdatter. Faddere Peder Åseng, Paul Knudsen, Imbjørg Faxen, Kari Rudi, Ane Paulsdatter.3)Døpt 1784 Mari Hansdatter. Faddere Amund Åseng, (Anders Andersen?), Berit Nilsdatter, Sigri Hagen, Imbjørg Åseng.4)Døpt 1786 Kari Hansdatter Faddere Ole Sæteren, Lars Pedersen, Frits Faxen,..... ...., .... ..... Denne Kari Hansdatter er kanskje den Kari Hansdatter, som er fadder ved dåpen til Marit Østensdatter 1805.Hans Hansen Djupdalen døde 1799 53år gammel. Hans hustru Imbjørg Ellevsdatter skal være født ca 1753.Det var en Ellev Andersen som giftet seg med Maret Larsdatter 1744. Jeg vil tro dette er far og mor til Imbjørg Ellevsdatter på Djupdalen.På Kruke er det en 80 år gammel inderst Ellev Andersen, som har føderåd der. Kan dette være samme Ellev?Ellev Andersen hadde å vidt jeg kan se i allefall disse barna:1)1747 Brit Ellevsdatter. Faddere Ole Hammer, Ole Arnsen, Mari Fjerdinggrein, Ane Nilsdatter, Mari Larsdatter.2)1749 Lars Ellevsen. Faddere Peder Langrust, Anders Hammer, Marit Haugen, Mari Larsdatter, Ingri Langrusten.3)1752 Anne Ellevsdatter. Faddere Christen Arnesen, Kristen Andersen, Marit (Stenen), Tore Larsdatter, Brit Lien.4)1755 Imbjørg Ellevsdatter. Faddere Peder Langrusten, Peder Larsen, Mari Rusten, Berit Harildstad, Ingeliv Kruke.På Espe er det likeledes en Ellev, men dette er en Ellev Kristensen. Denne har iallefall følgende barn:1)1761 Marit Ellevsdatter. Faddere Anders Ellevsen, Østen Guttormsen (kjørren?), Anne Hrgen, Ingelif Olsdatter, Tore Hansdatter.2)1762 Ann Ellevsatter. Faddere Østen Kjørren, Engelbregt Sæteren, Randi Ryen (Roen?), Ingelif Olsdatter (Harildstad/Klones?), Imbjørg Hansdatter.3)1764 Kristen Ellevsen. Faddere Ole Erlandsen, Ole Bilben, Ole Espa, Mari Olsdatter, Imbjørg HansdatterPå Espelund finnes skifte etter Ellev Einersen 1724. Enke er Ingeborg Larsdatter. Barn Einer Ellevsen 36 år, Kristen Ellevsen 26 år, Anders Ellevsen 24, Berit Ellevsdatter gm Anders Andersen.Skifte på Kleven 17.. Etter Einer Ellevsen. Enke Imbjørg Engebregtsdatter. Arvinger søsknene Kristen Espe, Anders Kol..?, Berit Ellevsdatter gm Anders Andersen husmann under Heringstad.Kan dette være nære slektninger til Ellev Andersen? Når det gjelder Hans Hansen Djupviken lurer jeg om det kan være han som blir født 1744, som Hans Paulsen Snekkers og Synef Rasmusdatters uekte barn Hans. Faddere Ole Halvardsen, (Hans Johnsen?), Hans Ulmoen, Anna Eriksdatter, Kari Ulvolden.Fra overformynderi rulle Vågå: 1742 er det skifte etter Hans Ullemoen som har en datter? Anne Hansdatter gm Paul Knudsen løkken under Bjølstad. Formynder Hans Ullemo død sønnen Ole Hansen overtatt? Kan dette være av folka til snekker Hans Paulsen? Virker, som om skiftet er ufullstendig skrevet av.Dette ble litt rotete, men kanskje noen kan få noe ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det er noe som ikke stemmer her og det kan skyldes en skrivefeil. Hvis Østen og Marit ble gift 21/4-1805, så tror jeg Aud har rett. Er de derimot gift 21/8-1805 så vil resultatet bli noe annet. F.eks: barn av 'ukjent' Østen Jonsen. Marit Østensdtr dpt.27/6-1805 er ikke oppført på familiearket til Østen. (Familiearkene var tenkt brukt til utarbeidelse av bygdebøker for Vågå) Hvis hun var datter til Østen skulle det stått: døpt utenfor ekteskap (u/æ). Faddere ved dåpen er: Tore Haugen, Jon Haugen, Arne Arnesen, Anne Haugen og Kari Hansdtr.. Det virker som Aud har lett tilgang til kildene, så kansje du kan sjekke om det står 4 eller 8 for månedsangivelse ved giftermålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Vielsesdatoen er ordrett oppført som 'den 21de hujus' for Østen og Mari.Året er 1805, og de to forutgående datoene da det ble holdt vielse i kirken, er 'den 10de April' og 'den 17de hujus'. Så kommer 'den 21de hujus' og neste vielse ble deretter foretatt den 3die Maj.Jeg mener 'hujus' betyr samme måned eller inneværende måned el.l. og tolker dermed vielsesdatoen til Østen og Mari til å være 21. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Er det funnet bevist at Guro Tordsdatter Bratt er mor til Øystein Gudbrandsen Sandbu og farmor til Guttorm Øysteinsen Sandbu f.ca 1673? Det står lite i artikkelen jeg refererer til i innlegg 1 om grunnlaget for denne ætterekken.Hva vet en om familien til Ole Endresen Leine og hustru Ane Halvorsdatter Grytting som var svigerforeldrene til Guttorm Øysteinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Skifte etter Anne Halvorsdtr. på Leine 30. okt 1695. Arvingar var mannen Ole Endresen og 4 barn, Jacob, Halvor, Marit og Ambjør. Jordeige var 6 skind i Leine og 1 hud i Grytting.Skifte etter Ole Endresen på Leine i 1708, arvingar 4 barn, Johannes(frå 1. ekteskap), Jacob, Halvor og Marit. Ambjør må vera død mellom 1695 og 1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Torbjørn,Ut fra svaret ditt i (15) er jeg usikker på om Ole Endresen Leine og Ane Halvorsdatter Grytting var foreldrene til Mari Olsdatter Leine. Er den Marit som er nevnt i skiftene på Leine den samme som Mari Olsdatter Leine nevnt i (1) ? Jeg har også et tilleggs-spørsmål: Er Ane Halvorsdatter Grytting datter av Halvor Olsen Grytting (ca. 1620-1675) og Magnhild Olsdatter Slette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Av et skifte på Bjølstad i 1620 etter Tor Eriksen som var død, går det fram at barna var: Tor (Bjølstad), Guttorm (Øiestad i Land), Kjell (Ålstad i Vardal), Ingrid gm Johannes Knutsen Hjelle på Dovre, Guro gm Gudbrand Vigleiksen på Sandbu, Kari gm John Syversen Holen i Vågå, og Randi gm Amund Svendsen Harildstad.E. A. Thomle har skrevet om dette skiftet i NST II, side 102. Man finner også skiftet omtalt i Engebret Hougens Ættesoge for Gudbrandsdalen III, s. 41.Av et skifte på Sandbu den 27. mai 1661 etter Gudbrand Vigleiksen som da var død, står kona Guro Torsdtr. oppført som død tidligere, og barna Tor (Røberg i Land), Østen (Sandbu), Ole (ukjent), Randi (gm Mikkel Hammer), Ingrid (gm Ole Ottekren) og Tora (gm John Uppigard Tho) står oppført som arvinger.At Guttorm Østensen var sønn til Østen Gudbrandsen, er isolert sett ikke godt nok dokumentert ettersom det - så langt jeg kjenner til - ikke finnes skifte etter Østen Gudbrandsen. En mulig forklaring på det er at Guttorm kan ha vært enebarn, noe som underbygges av at Østen og kona tok til seg en av sønnene til hans søster Ragnhild gift til Hammer.På den annen side finnes det heller ingen protokollførte saker som antyder at slekta skulle ha flyttet fra Sandbu på den tiden. Det er derfor grunnlag for å anta at Guttorm Østensen høyst sannsynlig må ha overtatt Sandbu etter sin far. Han skiftet i live sammen med kona Mari(t) Olsdtr. på Sandbu den 28. april 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Til Trond (nr 16) På side 544 i Gardar og Slekter i Fron, bind II omtales ei skjøte frå 1731 der Johannes Olsen Leine får skjøte frå sine søsken: Jacob og Halvor Olssønner og frå Guttorm Sandbu som er gift med søstera Marit Olsdtr.Nokre slike namn som Mari og Marit, Siri og Sigri, Goro og Guri med fleire, vart ofte brukt omkvarandre på denne tida. Da eg gjekk igjennom skifteprotokollen har eg skrivi Anne Halvorsdtr. og Marit Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Endelig fant jeg igjen noen notater jeg mente å ha.Det var skifte etter Guttorm Østensen 1734 slik, som du nevner Aud. Enke var Mari Olsdatter. Barn Ole Guttormsen 34 år, Østen Guttormsen 12 år.Ingeliv Guttormsdatter 30 år gm Ole Amundsen Bue, Anne Guttormsdatter 24år, Ingri Guttormsdatter 21år, Tora Guttormsdatter 17 år.Formyndere nevnt: farbror Tore Østensen, Ole Klevstad, Ole Nordre Faukstad, Johannes Leene.Er det noen som har mere kjennskap til disse formyndernes familier?Hvis jeg har skrevet av riktig så har Guttorm Øtensen iallefall en bror som heter Tore Østensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg tror foreldrene til Ole Endresen på Leene må ha vært Endre Olsen og Almbjørg Lauritsdatter Brende.Skifte 1672 etter Almbjørg Lauritsdatter Brende. Enkemann Endre Alvsen (Olsen). Barn Iver Endresen, Ole Endresen, Marit Endresdatter, Anne Endredatter, Siri Endresdatter.Skifte 1675 etter Kirsten Johannesdatter Brende. Enkemann Ole Endresen. Barn Johannes Olsen.Johannes er muligens halvbroren til Marit Olsdatter Leen nevnt i innlegg 15.Følgende er vel skifter fra Grytting (jeg har glemt å notere hvilken gård)?1) 1662 Etter Anne Halvorsdatter. Enkemann Ole Lauritsen. Barn Haldor Olsen, Aund Olsen, Søfren Olsen, Guru Olsdatter, Bergete Olsdatter, Marthe Olsdatter. Jordegdos 3huder her i gården og 3skind i Røen ødegård2) 1675 Etter Halvor Olsen. Barn Ole Halvorsen, Anne Halvorsdatter. Arv bl.a. 3huder i Grytting3) 1706 Etter Ole Halvorsen. Enke Guro Pauldatter. Barn Halvor Olsen, Johannes Olsen, Oluf Olsen, Guro Olsdatter.Da tror jeg det blir slik: Marit Olsdatter gm Guttorm Østensen Sandbu.Hennes foreldre Ole Endresen Brende (senere Leine) og Ane Halvorsdatter Grytting.Hennes famor og farfar blir da Almbjørg Lauritsdatter og Endre Olsen Brende.Hennes morfar Halvor Olsen Grytting og ukjent kone. Halvor Olsen Grytting tror jeg er sønn av Ole Lauritsen og Ane Halvorsdatter Grytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Moldal

jeg stiller spørsmålet hvor du finner, og kan dokumentere en Endre Olsen Brende som du nevner i; første, tildels andre, og nestsiste avsnitt i innlegg 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Beklager. Jeg har fått vite at det skal være Endre Alvsen og ikke Endre Olsen. Det skulle egentlig stå ett spørsmålstegn ved Olsen i innlegg 20.Jeg har ikke noen enkel tilgang til statsarkivet i Hamar så jeg må basere meg på gamle notater, som jeg ikke lett kan dobbeltsjekke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har notert at Guttorm Østensen Sandbu ble gravlagt i Vågå pg i juni 1747, 74 år gammel ifølge kirkeboka.Det skiftet du viser til i innlegg (19), som skal ha funnet sted i 1734, forteller at konen Mari Olsdtr. på dette tidspunktet var blitt enke.Her er noe som ikke stemmer. Enten er den Guttorm Østensen Sandbu som døde i 1747, hjemmehørende på en annen Sandbu-gård, eller så er ovenfornevnte skifte feildatert. Har du noen mulighet for å sjekke om det siste kan være tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Feilen må være at jeg har trodd at dette var skifte etter Guttorm. Jeg regner med at du har rett i at de skiftet i live 1734. Tore Østensen har jeg notert, som farbror til barna.Østen Guttormsen Kjørren blir gravlagt 1805 83år gammel. Han er vel nevnt under Harlaug 1801 79år gammel. Dette indikerer at han var født ca.1722. Hvis en legger til 12 år så blir det 1734. Dateringen på skifte er riktig 1734, men de skiftet sikkert i live slik som du sier. Guttorm var vel da fortsatt i live.Jeg har også ett annet notat som jeg har skrevet uklart ved. Hadde ikke tenkt å ta det med, men her er hva jeg noterte: Skifte? 1768 etter Ane Pedersdatter Kongsparten i Sel annex. Som enkemann har jeg skrevet Ole Østensen. Jeg har notert at det står Guttormsen i overfomynderiet, mens det står Østensen i skifteprotokollen. Hans barn er Tord Olsen 23år, Ole Olsen 20år, Mari Olsdatter 30år gm Iver Olsen Stordal, forlengst død. farbror Østen Kjørren, bror Peder Olsen. Når jeg ser notatet no kjønner jeg ingenting, men kanskje noen andre får noe fornuftig ut av det. Ser iallefall ut som om jeg har vært i både skifteprotokoll og overformynderiet da jeg var på Statsarkivet Hamar. Håper noen har mulighet å sjekke dette på statsarkvet slik at vi får det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ref. innlegg 10. Da har det oppstått en liten misforståelse i overføring av opplysninger fra originalkilden til familiearket. Legger ved det jeg har notert om familien etter nye opplysninger.Mosebakken nedre (søndre?) G.nr.181, b.nr.131FT 1875 Østen Jonsen fra Kjørren/Bilbeneie f.1781, d.1864, g 1805 m Mari Hansdtr Dybedalen f.1784, d.1880 Østen brøt opp og bygde Mosebakken som var måsåplass for Bjølstad. Barn: 1. Marit Østensdtr f.1805, se Lien u/Aaseng n 2. Imbjør Østensdtr f.1808, g 1834 m Knut Thorsen Kaggerudeie f.1812, se Bakken nedre, Bakken og Sørhaugen. 3. Hans Østensen f.1811 4. Øystein Østensen 1814-1911, se Mosebakken mellem 5. Mari Østensdtr f.1816, d.1888, g 1847 m Peder Hansen Pillervigen f.1801 Vågå, d.1883 De bodde på Pillervighaugen (Haugen i 1865) 6. Ingeborg Østensdtr f.1819, d.1819 7. Ellev Østensen f.1820, neste bruker 8. Ole Østensen f.1823, d.1858, g 1851 m Mari Olsdtr Fjerdingreneie f.1824 Se Skriuplassen. 9. Ingeborg Østensdtr f.1826, se Horgenbakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.