Gå til innhold
Arkivverket

[#44290] Morten Olufsen ,sogneprest på Nes Hedmark 1552-1593


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Vet noen hvor denne karen kom fra og hvem var hans kone? Har opplysninger om at han hadde en sønn, Oluf, som overtok embedet etter sin far og virket til 1608.Var det flere barn i familien? Tror presten var min 7. tippoldefar, derfor er jeg nysgjerrig. Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

I følge Biskop Jens Nilssøns visistasbøker og reiseopptegnelser fra 1594 heter det på side 307, note 2 at den 15 september 1594 , etter gudstjenesten ved s.prest Oluf Mortensen var om kvelden forsamlet en del mennesker, deriblant Birgitte, som oppgis å være salig Morten Olufsens enke, og Oluf Mortensens mor.Er interessert i alle opplysninger du kan finne om denne anerekken mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I følge Nes bygdebok Andre bind del 2, døde Morten på Berg på Nes i 1593 etter å ha vært prest på Nes i mange år. Fødselsår og sted står ikke nevnt, men kona Birgitte er nevnt med samme kilde som Ola gjengir. Det er nevnt 2 barn. Sønnen Oluf som står videre omtalt. Dattera Anne som var gift med Håken Mogensen Gyldenår, prest i Vang på Hedemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk til Ola og Sverre,her var det noe nytt for meg. Det ser vanskelig ut å komme lengre bakover,kanskje er det håp på SAH. Bedre å konsentrere seg om å gå andre veien og finne fjerne slektninger som lever. Prestefruen Birgitte har jeg ikke hørt om før, men 3 ledd senere opptrer en ny Birgitte gift til gården Aske på Nes. Der var det 4 barn, den eldste stammer jo vi fra Ola, men hvor ble Lars, Kari og Randi av? Har antydninger om at døtrene ble gift på hver sin gård på Nes, mulig det kan oppklares i Bygdeboka, får visst låne den på biblioteket.Og Birgittes bror Ole hadde visstnok 7 barn og bodde i Ullensaker. Her kan det bli mange etterhvert. Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Takk til Sverre for utfyllende opplysninger. Jeg har registrert følgende:Morten Olufsen født ca 1538, gift ca 1563. Ref. Family Search. prest i Nes 1552-1593 og antagelig etterfulgt av sin sønnOluf Mortensen,prest i Nes 1593-1608. gift med Maren?,Hans sønn var Werner Olsen, den kjente kirke og tårnbygger, f. ca 1600 i Nes d. i Sør Fron ca 1683.Kilder Hovdhaugen, Fron slekter av Sveipe og http://onshus.no/Jeg har spekulert på forbindelsen Nes-Sør Fron. Presten i Fron 1602-1625 hette Jens Mortensen.(Norsk preshistorie) Kan han ha vært sønn av Morten Olufsen? Det skal bli interessant om Lars Ove kan opplyse oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

FS' anslag på fødselsår er neppe realistisk hvis Morten Olufsen er nevnt som prest allerede i 1552. - Og skal jeg tippe, så har anslaget på vielsesår like lite rot i kildene. Begge anslagene går nok tilbake på 'vill' gjetting, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiPrestearkivet på SAH kunne ikke fortelle mer enn det som er skrevet her. Han ble betegnet som en glad mann, og var prest fra 1552-1593, etterfulgt av sin sønn. Det sto faktisk bare et par linjer om hanMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.