Gå til innhold
Arkivverket

[#44291] Foreldrene til Gunhild Pedersdatter i Sigdal (1791-1871)


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Min tipp,tippoldefar, Gullik Hansen, giftet seg i Sigdal 27. juli 1815 (ifølge FS) med Gunhild Pedersdatter. Hvem var hun? Gullik ble begravd 20. januar 1845 (58 år, Byeie, husmann), og i 1865 finner vi enken hos sønnen Hans (min tipp) på Jokstadhagen (Hagen), 'ernærer sig ved Spinding og har litt Lægd'. I bygdebøkene står det at hun var den eneste om omtales som 'spinnekone' i 1865.Det står at hun er født i Sigdal i 1793, men i forbindelse med dødsfallet i 1871, står det 80 år (begravd 19.10.1871, lægdslem, 80 år, Jogstadeiet).Gullik og Gunhild får 10 barn mellom 1816 og 1835, men ikke alle levde opp. Tre sønner, Hans, Ole og Anders, men ingen Peder, så jeg lurer på om hun kan være 'uægte' og at moren het Marit? Gulliks mor, Kari Gulliksdatter, blir oppkalt først (ja, hele tre ganger, da de to første dør), datter nr. 2 heter Marit og datter nr. 3 Berte.Jeg har funnet en 'passende' kandidat i 1801-tellingen, på Støvern i Sigdal, men det er ikke henne. En annen, som stemmer med 'uægte', er Gunnhild Pedersdatter på 'Schyleholt' i Sigdal, datter av Marith Jonsdtr. tjenestetyende, 30 år, ugift, men hun er bare 6 år....Kan noen hjelpe meg?vennlig hilsen Astrid K. Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Astrid!Ikke sikkert jeg kan hjelpe deg så mye, men dette er eneste Gunnild Pedersdatter som er født i nærheten av 1791-1793, de andre er enten midt på 1780-tallet eller inn på 1800-tallet, så du kan med rimelig sikkerhet ta henne som den riktige. LenkeHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Det er ikke enkelt. Den dere viser til er Gunhild Pedersdatter Støveren f. 1791 Hun ble gift i 1816 med Hans Kristoffersen Bye i Sigdal.Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ja, det er nok henne (lenken i innlegg 6) som jeg lurer på er den rette Gunhild, selv om alderen ikke stemmer helt (80 år i 1871). MEN det hadde vært flott om noen hadde tilgang til de aktuelle kirkebøkene (dåpen og ekteskapet i 1815), i håp om et endelig svar.....hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Jeg holder på og undersøke om den siste. Hun er uekte men det ser ut til å være noe tull med farsnavnet. Jeg vil undersøke det bedre Olav Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei Sigdal mini. 4 side 8. Vielse 1815 inf. nr. 16Gullich Hansen Søndre GreenPige Gunild Pedersd. MellomgreenCautionist: Nils Nilsen S. Green og Torger Fagerbakke.Gunhild var trolig tjenestejente på Mellomgreen Det kan være uvisst om hun var fra Sigdal. Den eneste som er identisk er den som før er nevnt. Hun var født uekte. Jeg fant bare en uekte dåp i Sigdal som kan være henne. Den er fra 1793. Barnets og moras navn kan passe men farsnavnet stemmer ikke. Det ser og ut til at de har vært noe usikkre på hvem faren egentlig har vært. Jeg skriver den av: Mvh. Olav Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Sigdal mini. 3 side 297 Uægte Børnedaabe i Sigdall Anno 1793.Dom 7de post Trinitatis d 14de Julj.Døbt Marget Jons datter Sunds ejes uægte pbarn Gunil.Test: Marte Sund, Gunil Biørnerud, Maren Biørnsd. Bye, Jon Helgesen Sundseje, Matthis Biørnerud,Da som barnefader blev udlagt en ved Navn Ole fra Thin. andmældt.Nå ble skyldskapen komplisert. Enten er ikke dette den rette eller så må en annen ha tatt dette på seg. Det ble ihvertfall noe å gruble på.Hilsen Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Skikkelig spennende - så takk skal du ha, men jeg fikk litt å gruble på, ja....Det står i 1865-tellingen at hun er født i Sigdal, MEN jeg har funnet feil i tellinger før. PEDERSDATTER er iallefall det patronymikon hun konsekvent nevnes med. Når det er sagt, så fikk Gunhilds andre sønn navnet Ole, og navneoppkalling har vært vanlig i den slektsgrenen, så itte vet je... (NB: en av brødrene til Gullik het også Ole, se under)Den ene forloveren er iallefall grei: Torgeir Pedersen Fagerbakke, gift med søsteren til Gullik, Kjersti Hansdatter. Den andre forloveren er vel han på bruk 1, gift med enken Kjersti Kristoffersdatter.Du har tydeligvis tilgang til kirkebøkene, Olav Åge, så kan du gjøre meg et par tjenester til:finne dåpen til Gullik Hansen. Ifølge FS ble han døpt 12. mai 1788 i Skoger, Vestfold. Foreldre: Hans Andersen og Kari Gulliksdatter. Hva i all verden gjorde de i Skoger???? Eller er det rett og slett en gedigen feil?? Alle de andre barna er født/døpt i Sigdal, bortsett fra at jeg ikke kan finne ett av barna, Ole, døpt rundt 1774 (han giftet seg i 1801 med Guri Kristoffersdtr. i Sætra). Dette ble mye på en søndag, så ta den tiden du trenger!!!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Da er han vel døpt i Skoger, da. Ikke all verdens avstand, selv i 1788, men det virker noe pussig. Kanskje faren, Hans Andersen, er fra de kanter. Moren, Kari Gulliksdatter, er nok fra Sigdal, men gemalen er jeg mer usikker på (gift i Sigdal 20. juni 1768 ifølge FS),vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Viser til innlegg 11Margit Jonsdatter var født i Berget i Eggedal i 1767Sigdal mini 1 side 68den 6te fbr.Joen Thors. Bergs Eies B. Margit. Fad. Ragne Larsd. Teie, Siri Nilsd. Teie. Kari Larsdatter ibid, Anders Peder Bærseie. Halvor Ols. Bærjseie. Mye tyder på at det var henne som var på Sund i Sigdl da Gunhild ble født. Hennes mor ble som enke gift til en plass under nabogården til Sund. Ei søster til Margit Kristi Jonsdatter ble gift i 1809 med Peder Nilsen Skyliholt og selv ble hun i 1805 gift med faren til Peder, Nils Pedersen som var enkemann fra 1800 så jeg tror nok at det er denne Gunil du leter etter. Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Sier meg enig med deg, Olav Åge - Gunhilds mor er nok funnet - din lokalkunnskap er imponerende!Jeg får vel slå meg til ro med at hennes far forblir et 'dunkelt kapittel'. Tusen takk skal du ha!!!!vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.