Gå til innhold
Arkivverket

[#44293] Abel Hermansen, f. ca 1713, død 1786 i Lurøy, foreldre?


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Abel døde på Hestmann i Lurøy i 1786 med oppgitt alder på 73 år. Året ettr ble det holdt skifte etter Abel Hermandsen, arvingene var enka Anna Christensdatter, barna Jacob, Doreth, Karen alle gift og Marith, ugift og i tjeneste i Rødøy.Abel Hermandsen skal ha vært gift minst 3 ganger:I 1745 i Rødøy med Magli Jakobsdatter, i 1764 også Rødøy med Anne Nilsdatter og det siste med Anna som er nevnt i skiftet ovenfor.I forbindelse med dåp er han nevnt følgende steder: 1745 på Sørfjorden i Rødøy, 1747- 1758 på Giervalen i Rødøy, 1761 på Stranden i Rødøy.Er det noen som vet om opphavet til denne Abel Hermannsen?MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke noe annet enn at det fantes 5 Hermand på Rødøy i 1701 (DA).Da Abel ble gift 2.gang i 1764 står det at han var fra Oldervig.(DA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner en noe yngre Abel Hermandsen som husmann i Storselsøy i 1769, og han var 48 år. Her står det dessverre ikke noe om fødested. Det kan vel ikke være så mange med det navnet på samme tid? Han er ikke ført med noen sønner.Det finnes en folketelling for Lurøy 1769 på Statsarkivet, og den er faktisk med navn. Det kan være opplysninger å hente her, og siden du bor i Trondheim Rune Andre så kunne du jo sikkert ta turen dit etter at de har åpnet igjen etter ombyggingen. Jeg har selv funnet mine aner i Lurøy og Træna på den folketelling, men jeg husker ikke om det sto fødested der. Det finnes også en innrullering for Rødøy i 1755, men jeg husker ikke om Lurøy er med der. Den er også å finne på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Takker for svar. Det kan godt være den samme person som i 1769 befinner seg i Storselsøy, alderen er ikke identisk, men jeg har sett flere eksempler på at alderen på samme person kan være svært varierende.Det blir nok en tur på statsarkivet i Trondheim engang etter at det har åpnet den 4. desember:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Her er noen refleksjoner i forbindelse med spørsmålet.Abels første kone, Mali Jacobsdatter, nevnes i skiftet etter sin far Jacob Andersen Sørfjorden i 1763. Da er hun død og etterlater seg barna Jacob, 14 år, Amund, 12 år, Haagen, 9 år, Lars, 7 år, Karen, 19 år, Dordi, 16 år, og Marite, 5 år. Samtlige har patronymikon Abelsen/Abelsdatter. Ettersom Abel og Mali ble gift i 1745 er det utvilsom Abel Hermandsen som er far til alle. (Amund og Lars er døde før farens skifte; Haagen døde i 1765.) I tillegg har jeg registrert en sønn ved navn Hermann, f. 1761, som ikke nevnes i skiftet etter morfaren i 1763. Mali døde forresten i 1761, 38 år gammel; kan det ha noen forbindelse med Hermanns fødsel?Da Amund ble oppattgift i 1764 giftet han seg med en enke, og jeg kan ikke se at det var barn i dette ekteskapet. Det var det tydeligvis heller ikke i hans tredje og antagelig siste ekteskap.Det ser ut til at de eldste sønnene til Abel og Mali ble oppkalt etter menn på Malis side. Jacob er oppkalt etter Malis far Jacob Andersen. Amund er oppkalt etter Malis morfar Amund Andersen. Jeg har ingen tanker om hvem Haagen og Lars kan være oppkalt etter, men den yngste sønnen, Hermann, er tydeligvis oppkalt etter sin farfar. Dette kan tyde på at Malis familie hadde høyere status enn Abels.Når det gjelder døtrene, så er den eldste, Karen, oppkalt etter sin mormor Karen Amundsdatter. Kan Dordi være oppkalt etter Abels mor? Og hvem er Marite oppkalt etter? (Det er selvsagt ikke sikkert at det er noe bestemt system i oppkallingen, hvis man da kan snakke om oppkalling i forbindelse med alle barna.)Abel bodde i Sørfjorden da han ble gift for første gang i 1745, i 1758 bodde han i Gjervalen, i 1761 på Stranden, i Oldervik ved sitt andre giftermål i 1764, og på Hestmona ved sin død i 1786. Han hadde kanskje ikke et veldig trygt økonomisk liv, og var neppe bøkselbonde.Abel Hermandsen nevnes ikke som arving i noe skifte i Rødøy, Lurøy, Træna, Meløy, Nesna, Mo eller Hemnes. Han er enten kommet langveis fra eller av foreldre/slektninger som det ikke ble holdt skifter etter. Dette siste kan passe med at han muligens har hatt lavere sosial status enn kona Mali Jacobsdatter.Ved å se på hvilke personer ved navn Herman det ble holdt skifte etter i Rødøy i det tidsrommet det gjelder, blir det tydelig hvilke menn ved navn Herman 'vår Abel' ikke er sønn av. Av dem som heter Herman og er nevnt i samledatabasen for kirkebøkene i Rødøy, er det ingen som peker seg ut som en mulig far. Det er heller ingen Herman som er nevnt i manntallet i 1701 som er spesielt sannsynlig.Samledatabasen for kirkebøkene i Rødøy nevner noen få personer med etternavnet Hermandsen som muligens er Abels slektninger. En av dem er en mann ved navn Ole Hermandsen, som døde i Sjåvika i 1773, 49 år gammel. Etter alderen kan han ha vært Abels yngre bror. I Lurøy er det to personer som heter Karen Hermandsdatter; den ene blir trolovet med Hans Andersen i 1744 og den andre blir gift med Christen Olsen Selnes, også i 1744 (det kan vel neppe dreie seg om samme person). Ingen av dem nevnes imidlertid i skifter i Lurøy.Abel Hermandsens opphav forblir altså en gåte. Kanskje han kommer fra urbefolningen på fastlandet i Rødøy/Lurøy? Dette er det nok vanskelig å vite noe sikkert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Takker til Jan for gode innspill. Nei, dette er ikke enkelt. Har lenge lett i diverse kilder etter denne Abel, uten hell. Kanskje vil jeg aldri kunne finne hans opphav.Har kommet inn på tanken på at han kan være fra den andre siden av grensen, men uten noe hint om hans opphav vil det være som å lete etter nåla i høystakken:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette var svært spennende lesning og et flott ressonemang fra Jan Sjaavik. Dette er nemlig min slekt i det at foreldrene til Mali Jacobsdatter er mine 5 G Besteforeldre.Jeg håpet at det kanskje kunne være mulig å finne ut av det, men det er litt langt for meg å reise til Trondheim så da får jeg håpe på at muligens andre kan hjelpe til.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jg glemte å skrive at jeg brukte det utmerkede 'Innrulleringsmanntall for Helgeland 1766-69' av Svein Edvardsen, som kilde for hvor Herman var i 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Det kan se ut som vår Abel i 1738 oppholdt seg på Stiøren i Sjona, Nesna. Han fikk dette året en uekte sønn Iver døpt i Hemnes 3. søndag etter hellig 3.kongers(26. 1)LenkeJeg kan ikke se navnet på moren oppført.MVH Rune AndreKan dette være et spor på hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Kan prøve å tyde hva som står: 1738- 3:S:efter H:3:kongerDøbt Abel Hermandsøn Sionstiaurs U=Ægte B:N: Iver Fadd: Lars Pedersøn, Øverleren, Jakob Iversøn Røsaaen, Niels Iversøn ibi, Anna Knudsd: Øverleren, Ragne Pedersd: Lerskaret.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Etter H. 3 Konger følger: gudstieneste ved Hemnes Kirke.Bosted ser for meg ut til å være Sionstien.Det skal være Anna Svensd. (ikke Knudsd.).Vet ikke om det besvarte spørsmålet ditt.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ut fra fadderne å dømme, kan barnets mor ha vært en av døtrene til Iver Olsen på Røssåga i Hemnes. Jeg har bladd litt frem og tilbake i kirkeboka og finner Ingeborg Iversdatter Røsaaen publ. absolv. for horeri 18.08.1737. (Abel absolveres imidlertid samme dag som dåpen, påfølgende side.)Denne Ingeborg ble gift i 1749 med Ole Olsen, Valla-Auren på Valla i Hemnes. Barnløst ekteskap.Bygdeboka finner du på internett: http://home.online.no/~caolsson/hgsfiles.htmlMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar lest gjennøm dette her og på Nesna kirkebok 1704 - 1722. Det er ikke noen Herman eller Abel i den boken etter det jeg kunne se.Men det er jo to familier i Rødøy/lurøy, som har Hermann som fornavn. Nemlig familiene Norum og Schrøder. Kan han ha fått (som antydet i tidligere innlegg) lavere status og dermed 'mistet' slektsnavnet. Schrøder finner en jo i Bergen/Hordaland og Norum skulle jo være kjent nok.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.