Gå til innhold
Arkivverket

[#44297] Født i Ullensvang- konfirmert Orkdal.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Her trenges hjelp.Mathilde Fredriksen blir konf. i Orkdal 8.10.1893, og da står det Ry, Orkdal. Foreldre Magnus Alexsander Fredriksen, far og mor Anna Giertine Berntsdtr. Han er nevnt skomaker og blikkslager. På fødested til Mathilde står det født 12.04.1878, døpt 21.04.1878 i Utne Ullensvang. Mathilde blir gm. Lars Bjørnås og er i Trondheim 1900, med mann og barna, Astri Olsdtr. født 1896 i Orkdal, før hun ble gift, men finner henne ikke. Så Ludvig Martin født 8.07. 1898.døpt 21.08.1898 Trondheim Bakke, Magna Johanne født 7.05, døpt 19.5.1900, i Trondheim, Bakke.Hvem kan hjelpe??Finner ikke Mathildes opphav, ikke vigsel og ikke hennes foreldre , ikke i 1865 telling.Hvor er de?Mvh. sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved dåpen til Ludvig står det noe om vielsen til foreldrene, men jeg kan ikke klare å lese stedet. Det står noe sånt som viede i ..... mai 1877? Det skal vel være 1897. Bakke krk.bok Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Berit.Vi har lurt på den karen der, men da må mor til Matilde være dø, eller Matilde født utenfor ekte, og det store spørsmålet er, hun er født i Utne, Ullensvang og havner i Orkdal, må vel ha vært sammen med foreldre årene før hun blir konfirmert i Orkdal.Det er jo tross alt ganske lang reise mellom de to stedene. Jeg har kikket på vigsler i Baklandet, Bakke kirke 1895 til 1898 men finner ikke foreldrene gift der, ikke i lysninger. Vi her sett på diss navnene, Magnus Alexander Fredriksen,han er nevnt skomaker og blikkslager, vi har begynt å lure på om han hører til omstreifer eller reisende-folket. Er der ikke noen som kan hjelpe? Hvem er hennes mor n. ved Mathildes konf. Anne Giertine Berntsdtr.Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Her ble det løsning på noen av problemene. Mathilde Fredriksen født i Utne, Ullensvang, blir gift i Ila kirke i Trondheim med Lars Olsen Bjørnaas,han er født 1866 i Rindalen,konf. 29.10.1881 i Rindalen.Hennes far står her Alexander M.Fredriksen fhv.omstreifer, handelskar og bosatt Gamle Kongevei 22, og den andre som står der er Bernt Sandvig, Hvedningsveiten 5.Må være mors far. Så det tyder på at Mathildes mor er død og faren oppattgift med Johanne fra telling 1900. Trenger virkelig mer hjelp om hvor vi kan lete???Mvh.Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Dette hjelper ikke mye, men jeg fantAndreas, døpt 22. juli 1883 i Levanger, Nord-Trøndelag med foreldre Alexander Magnus Fredriksen og Anne Gjertine Berntsdatter (FamilySearch IGI)mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Tusen takk til til både Aud Marion og Gerd, alt er med for å løse denne gåten. Til Aud Marion, denne dåpen gjør at vi kan finne ut nærmere hva tid Anne Gjertine døde og Aud har funnet hans andre giftermål med Johanne. Tusen takk begge to, men enda mangler det vesentlige, hvem er Alexander Magnus,ellerMagnus Alexander )Fredriksen født 1843 i Hallingdal??En sen kveldshilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg har satt og lett rundt omkring, og har en liten anelse om at Mathilde født i Ullensvang, er av reisende, eller omsteifere både på mor og fars side. Faren gifter seg for 2. gang og har fast tilhold Gamle Kongev.22 i Trondheim. Se innl. ovenfor, men hvilke familier tilhører de, og hvordan kan jeg lete, det dukker opp forskjellige familienavn, kanskje er de stedsnavn. Slik som Anne Gjertine Berntsdtr.. Når Alexander Fredriksen blir gift andre gang, blir det oppl. at hans første kone Anne Gjerte Berntsdtr. Vang, nytt navn, døde 1892, men hvor? Det er jo en Bernt Sandvik nevnt da Mathilde gifter seg i Trondheim, regnet ham som hennes morfar. Så finner jeg Alexander Fredriksen far hans nevnt Fredrik Gustav Sandvik. Alexsander oppl. å være født i Gol Pr.gl.Konf.i 1858 i Sør-Aurdal. Det er ikke lett nei, Alexander sin svigerfar nr.2 er Landmark, er han fra Jamtland i Sverige.??Jeg trenger noe mer hjelp, om noen vet hvor jeg finner noe, uten Eilert Sundt, som jeg har utgaven av 1845 og ser 1862 på nettet, jeg klarer ikke nøste noen tråder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Aud Marion.Jeg skrev ett langt innlegg her, med alt det jeg hadde samlet, men da jeg trykket på knappen for legg det på plass, så forsvant en times arbeid for meg, det sammen skjedde andre gang, da gav jeg opp og prøver igjen senere i dag. Riktig god natt.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Prøver om dette virker nå. Jeg har kommet ned til Fredrik Gustavss. Blomsterberg og Kari Hartman på hennes fars side, jeg har sett noe om at Fredrik Gustavsen, ble drept og Kari får seg ny mann, stemmer det ??? Så har jeg på mor til Mathildes familie,, ned til: Anders Berntsen Wang og Gjertrud Lucie Jonasdtr. Foreldre til Vangsguttene. Dette får meg til å tenke på tegneseriebladet vi fikk juletider, om Vangsgutane.Så har jeg Ola Pettersen Brun og Anne Kirstine Carlsdtr. (By-Anna) og da det siste, hans foreldre Petter Brun og Sidsel. Har også en gren til Nikolai Nielsen Landmark, mer å finne her??Har jeg mulighet til å utarbeide dette videre før jeg leverer det fra meg, det var spennende lesestoff det lille jeg har funnet. Så jeg trenger nok en god 'dytt' for å finne mer. Takknemlig for hjelpen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.