Gå til innhold
Arkivverket

[#44298] Franske Hugenotter i Norge


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

I debatt om VALLONER I NORGE NR 46603 etterspørres det om info om franske Hugenott - slekter i Norge.Jeg er etterkommer fra en norske slekt L'Orange av fransk hugenott-opprinnelse. Denne slekten har fra Norge spredt seg i Danmark og Island.På nettet finnes et islandsk nettsted (engelskspråklig) om L'Orangeslekten - med info om de franske hugenotters utvandring til protestantiske land bl.a. skandinaviahttp://www.orange.is/lorange/mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det var fint at det ble opprettet et slikt tema (av K.I.Apesland). For jeg gikk en stund med tanke på å lage slikt tema. Kom ikke så langt. Og det var fint av Torgeir å nevne det med Michelet som var hugenotter. For samme hadde jeg tenkt og. Men kom ikke så langt.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg er også glad for at temaet er opprettet. Selv laget jeg et tema med samme innhold, men ser at det er borte. Finner det i alle fall ikke. Hugenottenes innvandring til Norge skjer på 1600- og 1700-tellet ser det ut til. Norge var ikke dengang eget rike og derfor er det lett å forestille seg at det kan finnes arkivstoff om hugenottene i Danmark - ikke bare de som kom til Fredricia, men også de som reiste videre til Norge. Er det noen som har undersøkt dette eller er det upløyd mark ennå så mange år etter hendelsene?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Neuspitzer, Johan Jacob, født 19. mars 1646. Var «Amtmann» i Kurpfalz, men måtte som hugenot flykte, og kom senere til Danmark. Nevnt som «Suckerbager» hos kronprins Frederik. Ble siden «General-Toldinspectør over hele Østerlandske Told i Norge». Visitør og tollbetjent i Langesund 8. mai 1684, bekreftet 9. januar 1700. Begravet 1. august 1708 i Solum.' http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/m-q.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Ifølge et notat fra ca 1860 av min tippoldefar, var hans farfar Johan Gabriel Boye (Boje) Kjøpmann 1716-1801 av hugenott-slekt. Johan kom til Bergen i 1731 fra Wismar i Mecklenburg og var Skipper/Kjøpmann. Noe ytterligere dokumentasjon på dette har jeg ikke. Borgerbøker/Kirkebøker i Wismar forteller eller ikke noe. Imidlertid har jeg observert på flere nettsteder, at flere med navnvarianter av Boye reiste fra Frankrike til USA/Canada på 1600/1700 tallet. Se ellers. http://boye.slektsweb.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Mange hugenotter kom til Brandenburg-området (protestantisk område.)I dette registeret er det to som heter Boyer, et 'godkjent' anenavn blant hugenottene, tydeligvis.LenkeDet ligner i det minste på Boye, eller?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Her er en nyere hugenottforbinnelse i Norge inngiftet i slekten Sparre.I 1822 ble Henriette Catschuisca Marguerite Rosalie George (1796/1798-1845) gift med Hans Jacob Sparre (1794-1887), senere krigskommisær. Da Henriette ble gift var hun lærerinne for kancelliråd og postmester Wraatz døtre i Christiania (se bl.a. Rasch, Andreas Wilhelm: Den norske slegt Sparre. Oslo 1925/1960). Tidligere var hun ansatt som guvernante hos prosten Abraham Pihl på Hedemarken og angivelig kom hun dit via Danmark som hun reiste til i forbinnelse med sin fars fallitt. Faren, Louis George, var vingrosserer fra Bordeaux, men kom fra hugenottmenigheten i Berlin, hvor slekten kan føres flere generasjoner bakover (opplysningene stammer i vesentlig grad fra Knut E. Sparre). 9 barn er registrert etter Henriette George og Hans Jacob Sparre, bl.a. min tipptippoldemor, Therese Sparre født 1825 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=DP03011820gar&gardpostnr=1054&personpostnr=8346&merk=8346#ovre>Lenke , gift med organist i Domkirken i Trondheim, Just Riddervold Lindeman.Berlin var et samlingssted for mange hugenotter som flyktet pga. religionsforfølgelse, jf. bl.a .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Her er en nyere hugenottforbinnelse i Norge inngiftet i slekten Sparre.I 1822 ble Henriette Catschuisca Marguerite Rosalie George (1796/1798-1845) gift med Hans Jacob Sparre (1794-1887), senere krigskommisær. Da Henriette ble gift var hun lærerinne for kancelliråd og postmester Wraatz døtre i Christiania (se bl.a. Rasch, Andreas Wilhelm: Den norske slegt Sparre. Oslo 1925/1960). Tidligere var hun ansatt som guvernante hos prosten Abraham Pihl på Hedemarken og angivelig kom hun dit via Danmark som hun reiste til i forbinnelse med sin fars fallitt. Faren, Louis George, var vingrosserer fra Bordeaux, men kom fra hugenottmenigheten i Berlin, hvor slekten kan føres flere generasjoner bakover (opplysningene stammer i vesentlig grad fra Knut E. Sparre). 9 barn er registrert etter Henriette George og Hans Jacob Sparre, bl.a. min tipptippoldemor, Therese Sparre født 1825 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=DP03011820gar&gardpostnr=1054&personpostnr=8346&merk=8346#ovre>Lenke , gift med organist i Domkirken i Trondheim, Just Riddervold Lindeman.Berlin var et samlingssted for mange hugenotter som flyktet pga. religionsforfølgelse, jf. bl.a .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Til innlegg 8: Jo,- har sett på den siden. Vanskelig og si. Borgerboken i Wismar i 1668 sier Peter Boje. Kirkebøkene for det distriktet starter ikke før ca 1670. Får kanskje en gang ta kontakt med en fransk genealog med kunnskaper om dette med navnvarianter o.l.. Selv kommer jeg vel neppe videre her med kildebelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Kan hende er denne 'tråden' avsluttet, men jeg prøver likevel. En av mine forfedre var en mann i Bergen ved navn Johan Pigeon. Han var født i København og er reg. der som parykkmaker i 1701. I samme by levde en mann med samme profesjon ved navn Philibert Pigeon,- som jeg antar var Johans far. Denne Philibert mistet sin kone og en datter ved Operahusets brann i 1689. Navnene på de to kjenner jeg ikke, men de skulle høre til Holmens menighet, såvidt jeg vet.Denne familien Pigeon tror jeg var hugenotter, men har ingen bevis for det. Har mange ganger forsøkt å finne noe mer ut om dem, men har til nå ikke lykkes. Kanskje har noen av de som har deltatt i denne debatten noen opplysninger som kan hjelpe meg videre? Jeg ville være svært takknemlig om så skjedde.Mvh Torbjørn Seiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (13): I et morsomt, lite hefte om ''Norske parykkmakere'', skrevet og utgitt av Ola Holst i Asker i 1996, står det følgende om Johan Pigeon:''Johan Pigeon i Bergen, g.m. Anne Elisabeth Rønnow. Datter: Anne Pigeon g.1726 m. C. Mannik.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei og takk for hurtig respons!Tore, dette heftet har jeg aldri sett, men Johan Pigeon og Anna Elisabeth Rønnow er mine (og mange andres) aner. Jeg vet at navnet Pigeon ikke er noe ualminnelig navn i Frankrike, men etter å ha sendt 10 brev til forskjellige personer med dette navnet fikk jeg bare ett svar, og det gav intet nytt. Anna Elisabeth hørte ikke til den gamle adelige slekta i Tyskland og Danmark, såvidt jeg vet, men er mer sannsynlig en datter av kaptein, seinere major Otto von Rønne og Anne Johansdatter i Molde. Her var Otto forlagt i tiden 1678-79 til 1699 da han døde. De to var ikke gift. Navnet Rønne ble ofte forvekslet med Rønnow og likeså med Rønnou.Datteren til Johan Pigeon og Anna Elisabth,- Anne - var først gift med Christian Mannik, tysk parykkmaker, og seinere med handelsmann Knud Jacobsen Faber, Bergen. I første ekteskap hadde Anne ingen barn, men hun og Knud fikk en datter, Anna Catharina, som ble gift med apoteker Carl Franz Kneese, tysk innvandrer. De to havnet etterhvert i Bodø, nærmere bestemt ved Saltstraumen, og Carl praktiserte faktisk som 'medisinmann' her.Men igjen: Opphavet til Johan Pigeon eller hans far(?) Philibert Pigeon ligger fortsatt i mørke.Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.