Gå til innhold
Arkivverket

[#44307] Fra Rødøy til Amerika: Hvem er Granlund?


Gjest Trond Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Fra Fort Ransom, North Dakota, ble det under siste verdenskrig skrevet beretninger fra og om Norge av B. Granlund. I en av beretningene framgår det at han er fra Rødøy, idet han skriver: ”Jeg, sammen med de øvrige av mannskapet, kom til Rangsund fra en av fjordene i Rødøy.”Dette skal da være i året 1895 og han kan da ikke ha vært noen moden mann siden han benevner seg selv som ”ung og grøn”.I Ft 1900 finnes ingen mannlig B. Granlund her til lands i det hele tatt. Granlund er både ukjent som familie- og gårdsnavn i Rødøy, så det er rimelig å anta at etternavnet må være tatt etter emigrasjon. Så hvem er denne B. Granlund, og når forlot han hjemlandet? Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kan dette være 'din' mann (SSDI):Name: Bjorn GranlundSSN: 502-34-4633Last Residence: 58033 Fort Ransom, Ransom, NorthDakota, United StatesBorn: 13 Apr 1880Died: Apr 1971State (Year) SSN issued: North Dakota (1954Ifølge 1930-census skal han ha immigrert i 1907, farmer i Ransom, gift 32 år gammel med Petra fra Norge. Tre døtre - Agnes, Borghild og Solveig.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Ja, dette kan være min mann. Alderen og temmellig grønn på Lofothavet stemmer. Så får jeg se etter Bjørn ellr lignende her i Rødøy, og komme tilbake. Takk for pensing i mulig riktig retning, Arne Solås. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mette Værnes: Så på lenken, men hvordan kan dette være samme person? I aktuell alder finner jeg en person kalt Thorbjørn født i 1881 her i Rødøy.Hvor er emigrantspesialistene?Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenDet er nok samme mann som er i Arnes innlegg (2) og mine innlegg (4) og (5). Og her er konfirmasjonen hans i Mo i 1895, gutt nummer 28, og født 13/4-1880: LenkeHei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du sier at B. Granlund skrev at han, sammen med de øvrige av mannskapet, kom til Rangesund fra en av fjordene i Rødøy. Det kan vel her menes at 'en av fjordene i Rødøy' var skutas forrige anløp, og ikke nødvendigvis at det var hans hjemsted/fødested, eller?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Under konfirmasjonen står det at Bjørn Albert Larsen var fra Avadal. Det ligger i Langvassgrenda i Rana, ikke langt fra grensa til Rødøy. Granlund og Avadal ligger like ved hverandre, så navnet Granlund kommer nok fra Rana. Den vanlige forbindelsen mellom Langvassgrenda og Rødøy var over Melfjellet, ned til Melfjordbotn, og så båt utover Melfjorden. Så det er nok riktig Bjørn Granlund det vises til i innlegg (4), (5) og (10). Han var nok født i Rana og ikke i Rødøy. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Bjørn Albert Larsen Granlund var sønn til den berømte 'Bjynnskytter Lars ( Lars Johannessen, f. 9.1.1834 og Adrianna Pedersdatter, f. 29.3.1844). Lars var født 'punn Berget' og Adrianna i Stokvika. Bjørn Albert Larsen Granlund (13.4.1880-10.4.1971) var gift med Petra Danielsdatter fra Litlvatnet, f. 28.10.1892. Hun var datter til Daniel Andreas Pedersen (1856-1938) og Kristine Bergitte Svendsdatter (1860-1937).Hvis du trenger noe mer opplysninger, Trond så bare si fra.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Bare for å supplere Birger Forsmo, jeg fant Bjørn Granlund på slektsprogrammet mitt (min kones slekt), og jeg har de samme opplysningene som Forsmo. Dessuten har jeg anført at han dro til USA, kildehenvisning Rana bygdebok, bd 3. Med vennlig hilsen Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God Morgen!Ja, det er riktig, Håkon Brun, at Bjørn dro til USA og bodde som farmer i Fort Ramson, Nord Dakota hvor de fikk 3 døtre.Med vennlig hlsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Ja, som vanlig løste alt seg her på Brukarforum. Så nå kan jeg skrive historien om Bjørn Granlund. Han var forresten en glimrende skribent. Mange takk. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.