Gå til innhold
Arkivverket

[#44316] tyding av kirkebok


Gjest Anne Grete Raaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Grete Raaen

Har litt problemer med å tyde skriften på brudens fødested (Leser det som Livland i Numedal,men er ikke sikker)og hennes fars etternavn. Takknemmelig hvis noen kan hjelpe.

bilete1684.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser: Ambjør Gundersd. Glesne, Livland i Nummedal.Farens fornavn er utvilsomt Gunder, men med patronymet er det verre. Er enig i at det begynner på En.. , men de midterste bokstavene gir for meg ingen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Kjetil Berg

Hvis en ser på navnet på forlover, så står det Engegregt.Farens navn er påfallende likt, dvs Gunder Engebregtsen. Ellers så står det Livland i Nummedal. Brudgdommens far Torsten Ingebriktsen, forlover Torger Fyrand. Etter forloverne ser det ut som om det står Liglan. Hadde være en stor fordel om du hadde brukt permanent biledlenke fra Kirkeboka, da vi kunne sett hele siden, for å sammenligne bokstaver. Antar dette er fra Krødsherad, mulig Glesne kapl. men det er vondt å finne når en ikke vet årstallKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Er dette en kirkebok fra Sigdal/Krødsherad. Evt. Hvilken tidsperiode og hvem leter du etter?.Kanskje jeg har mikrofilmen. Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Har vært litt fra værende,men takk til alle som har svart meg. Ja,dette er fra Ministerialbok 2 for Krødsherad 1829-1851. Er på jakt etter brudens foreldre/opphav.LenkeMvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser brudens navn som Ambjør Gundersdtr. Glesne, og hennes far som Gunder End(re)sen. Det er ikke flekker i boka, men derimot to hull. Noen av bokstavene er falt ned i disse hullene og forsvunnet! Forloverne leser jeg som Torger Fyrand(e)iet og Engebregt Fyrand(e)iet. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg så ikke etter hvilket år det var, men Anne Grete har jo lagt ut lenke til siden. Klikker du på den, kommer du rett til riktig side. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Krødsherad mini 2 ekteviede 1829 side 137 inf. 13. Sd.(samme dato som foregående innførsel 22 juli)Ungkarl og tjenestedreng Elling Torstensen Skinneseie. ,Gundbjør, (overstrøket nok feilskrevet) t, Ambjør Gundersd. Glesne.Fødested: Hans; Aaspelieie. Hennes: Livland i Nummedal. (Trolig Livland i Lyngdal i Flesberg)Alder, Han 23. Hun 28Fedres navn. Tosten Ingebretsen, Gunder End ? sen (Etternavnet til Gunder er litt ugreit å tyde)Forlovere: Torger Fyrandeie. Engebregt Fyrandeie.Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Jeg skrev feil årstall for giftemålet. Det skal være 1830. Denne familien finner du i Krødsherad Gard og Slekt bind I 1974 utgaven under Jenssetra under Glesne side 33. Beklager feilen. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.