Gå til innhold
Arkivverket

[#44318] Spanske borgerkrigen


Gjest Eva Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Vedahl

Ja. Har fått høre at sønnen til min morfars bror, deltok i den spanske borgerkrigen og ble skadet. Han het Fredrik Hansen og var født i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Det står oppført to, en Fredrik Hansen, og en Carl Fredrik Hansen, begge med adresse Oppegård, men det kan godt være en av dem. Ble vedkommende såret, så lå han jo på et sykehus. Det er sparsomt med sikre kilder. Det hele foregikk jo illegalt i Norge, verving o.s.v.Mye spanske skriftelig kilder ble ødelagt da republikken brøt sammen. Mitt råd til deg er å samle sammen så mye som mulig om Fredrik Hansen, nøyaktig fødselsdato, yrke, livsløp ellers, bosteder, o.s.v. Etterpå henvender du deg til Arbeiderbevegelsens Arkiv i Oslo. De kan hjelpe deg videre. http://www.arbark.no/MVHK.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Vedahl

Takk for tipset. Jeg skal henvende meg til arkivet, men jeg vet veldig lite om mannen. Jeg vet faren het Carl Fredrik Hansen f. 1878 i Kristiania, og da er det veldig vanskelig kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Hvis dette stemmer at vedkommende var brigadist, og ble såret bør det gå å finne ut av det. Carl Fredrik het jo den ene på listene. Det kan jo rett og slett være jr. Mon tro om ikke dette er faren da,Carl Fredrik Hansen, f. 1878, hattemakersvend i Rosteds Gade 14. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00301&gardpostnr=7291&personpostnr=197094&merk=197094#ovre>Lenke I så fall kan adresseboken for Oslo gi deg svar på hvor han bodde med familien i for eks 1920 eller 1930. De kommunale folketellingene følger gateadressene, og inneholder nøyaktige fødselsdatoer. Da kan Oslo byarkiv finne det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Vedahl

Carl Fredrik f. 1878 og bodde i Rosteds gate er min morfars bror og jeg har også fått vite at sønnen Fredrik ble kalt Lille Fredrik.Takk for tipsene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.