Gå til innhold
Arkivverket

[#44319] Hjelp til tyding. Ekteskap i Vang 1824


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg gjorde et oppslag for Inger F. Kristiansen (tema 42095), og hun trenger hjelp til å tyde detteHåper noen kan hjelpeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Beklager. Jeg ser nå at lenken ikke fungerte, men jeg prøver igjen. Hvis det ikke går ligger bildet i innlegg 221 under tema 42095.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tusen takk til Aud Sandbu :-))Det er litt merkelig dette med presten i Vang på den tiden. Han har alltid ej(e) på slutten av hjemsted.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Et 'eje' på slutten av et gårdsnavn forteller oss at det dreier seg om en husmannsplass under vedkommende gård - plassen ligger på gårdens eie, altså på dens grunn. Det er intet merkelig med presten i Vang, tror jeg. Endelsen eie støter man på overalt på Østlandet, såvidt jeg kan se. I Trøndelag henger man 'vald' på gårdsnavnet isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans.Jeg var litt rask på tastaturet, og ikke helt med i hodet når jeg skrev siste innlegg. Ja Eje betyr selvfølgelig det du skrev, men jeg tenkte på samme presten som i andre sammenhenger bruker Fj som en endelse. Det skal bety av en eller annen grunn 'fjerdingen.'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Fjerding (fjerdedel) ble benyttet i mål og vekt, men også om en fjerdepart av et kirkesogn - med et stedsnavn foran. F.eks. har vi her i Ringsaker bl.a. 'Skappelsfjerdingen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Lars Ove; er du sikker på at endelsen -fj ikke er en feiltyding av -Ej i de andre tilfellene du viser til? For meg høres det helt ulogisk ut med -fj etter gårdsnavnet.Forøvrig har jeg lyst til å si at du gjør en svært prisverdig innsats med oppslag på statsarkivet for oss utenbygdsboende brukere her.Og endelig har jeg lyst til å spørre deg om en ting som vel blir utenfor tema her, men jeg tar sjansen; kjenner du til en kunstmaler ved navn Willy Wangensteen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg glemte å skrive i mitt innlegg at det med 'Skappelfjerdingen' menes gårdsnavnet 'Skappel' pluss 'fjerdingen', altså den fjerdedel av Ringsaker sogn som lå omkring gården Skappel. Så det er helt naturlig at det står et gårdsnavn foran 'Fj'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, men hvorfor skulle presten notere hvilken fjerding noen bodde i, når det var vanlig å angi gården eller plassen? Det er vel det Aud Sandbu oppfatter som ulogisk.Jeg tror det overalt skal oppfattes som 'Ej'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jfr denne debatten om det samme Lenke, der de fleste, dog ikke siste debattant, ser ut til å være av samme oppfatning.Egentlig er det ikke så vanskelig å avgjøre, for når det dukker opp en drøss forskjellige gårdsnavn med 'den mystiske endelsen', er det klart at det ikke er snakk kom fjerdinger - for så mange fjerdinger var det naturligvis ikke i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Denne er vanskelig å tyde. Imidlertid kan det påpekes at en Peder Olsen døde på Øksenseteie 3 nov 1850. Det kan være samme mannen - f ca i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg har ikke uttalt meg noe om hvorvidt det står Fj eller Ej (sannsynligvis er det Ej for Eje), men siden noen mener det kan stå Fj, hadde jeg bare lyst til å kommentere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg vil ærlig innrømme at jeg har vært usikker på denne endelsen. Hvis det er Ej ser det til at det mangler en krumning i toppen av bokstaven, men det kan godt være at presten har slurvet. Når det slurves her kan Ej og Fj bli ganske like. Ellers vil jeg nevne at så vidt jeg kan erindre har ingen andre prester i Vang benyttet Fj. Så at Ej (forkortelse for -eie) bør være mest logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk for alle innlegg !!!Jeg mener at denne presten brukte denne endelsen i mange tilfeller, og neste gang jeg er på SAH skal jeg sjekke dette og evnt ta bilde av flere eksempler.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.