Gå til innhold
Arkivverket

[#44326] Fra Stavanger til New York. Hvordan går jeg fram nå ? ?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Gjennom skiftepapirer har jeg fått vite at 3 brødre var bosatt i New York i 1897, det er Tarald Olai Taraldsen f. 1854, Ludvig Taraldsen f. 1858 og Søren Bertinius f. 1867. Har lett i emigrantlistene og skipslister, Ellis Island, men jeg finner dem ikke noen steder ? Hva mer kan jeg gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Bente, - Jeg har sett som snarest gjennom tilgjengelige immigrasjonslister og folketellinger, men uten å kunne finne noen av dem. Vet du om de kan ha benyttet et annet etternavn ved emigrasjonen, f. eks. et stedsnavn/gårdsnavn? Vet du hvor de var i 1865? (Med tanke på et annet etternavn.) Det nærmeste jeg kommer er denne familien, men det stemmer jo ikke så godt med det du oppgir. Her mangler jo også Ane Dorthea. LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk for svar. Nei, det er riktig det er ikke riktig familie. Finner dem ikke i 1865, slekten hadde store deler av Eiganes i Stavanger. i 1875 bor de på Eiganes: Eier er Tobias Taraldsen Gramstad. Her bor matros Johan Tobias Taraldsen Gramstad. Han er ikke tilstedeværende, er sammen med sønnen Ludvig som rømte i New York i 1875 (innført i tellingslistene). Konen Ane Dorthea blir delvis støttet av Fattigkassen, og med henne bor barna: Anne Dorthea, Søren Bertinius, Laura og Johan Tobias. Sønnen Tarald Olai Gramstad rømte i New York i 1874. I 1885 på Eiganes 48 Løkken C 2:Jordbruker Tobias Taraldsen, gift, f. 1834 i Stavanger konen Anne Dorthea f. Olsen, f. 1833 i Stavanger Søren, sønn, sjømann, f. 1868 i Stavanger Johan, sønn, f. 1873 i Stavanger. Så ved skifte etter Johan Tobias og Anne Dorthea fra 1897 - 1898 er det vi får opplysninger om at disse 3 sønnene er i New York. Jeg er ikke så flink med å finne fram i det som ligger ute om Amerika, og det jeg har sett i hittil har ikke gitt meg noe.Bente Borgen, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk for svar. Nei, det er riktig det er ikke riktig familie. Finner dem ikke i 1865, slekten hadde store deler av Eiganes i Stavanger. i 1875 bor de på Eiganes: Eier er Tobias Taraldsen Gramstad. Her bor matros Johan Tobias Taraldsen Gramstad. Han er ikke tilstedeværende, er sammen med sønnen Ludvig som rømte i New York i 1875 (innført i tellingslistene). Konen Ane Dorthea blir delvis støttet av Fattigkassen, og med henne bor barna: Anne Dorthea, Søren Bertinius, Laura og Johan Tobias. Sønnen Tarald Olai Gramstad rømte i New York i 1874. I 1885 på Eiganes 48 Løkken C 2:Jordbruker Tobias Taraldsen, gift, f. 1834 i Stavanger konen Anne Dorthea f. Olsen, f. 1833 i Stavanger Søren, sønn, sjømann, f. 1868 i Stavanger Johan, sønn, f. 1873 i Stavanger. Så ved skifte etter Johan Tobias og Anne Dorthea fra 1897 - 1898 er det vi får opplysninger om at disse 3 sønnene er i New York. Jeg er ikke så flink med å finne fram i det som ligger ute om Amerika, og det jeg har sett i hittil har ikke gitt meg noe.Bente Borgen, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente.Det var mange som tok hyre og arbeidet seg over, de hadde ikke reisepenger. Jeg har en som er dansk, tok hyre her i Norge, gikk i land i Vancouver, han skulle på tømmerarbeid i Canada.. Andre tok hyre og stakk i land, eller kom for sent til avgang når de var i land, det som er akterutseiling.Jeg så du hadde en av dine som dro til Syd Afrika. Under digitale bøker ligger en bok fra livet i Durban, der blir mange nevnt som slo seg ned. Boken er skrevet av sjømannsprest Hallen.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk Sol Kerry! Digitale bøker, hvor finner jeg dem ? Dette er spennende, men nå føler jeg at jeg står fast. Mulig at det er noe slikt som du skiiserer som har skjedd. Men hvordan kan jeg få stadfestet det ? Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk begge to. Har funnet den, og holder nå på og lese gjennom den. Veldig rart at disse personene er så vanskelige å finne .... ! ?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bare en kort tilbakemelding, Bente. Jeg har nå drevet og søkt etter dem en times tid, men har dessverre ikke funnet det minste spor etter dem. Man kan nesten tro at de har forlatt USA før 1900-tellingen. Jeg er nok ikke den beste til å søke, og kan selvsagt ha oversett noe, så det hadde jo vært fint om en (eller flere) av de mer drevne 'amerikaspesialistene' også hadde foretatt noen søk. Har du forresten sjekket ut denne Ludvig? LenkeMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk igjen, Arne! Joda, det er den rette Ludvig. Men i Digitalarkivets database står det at han og konen, Amalie, midlertidig er bosatt i Amerika. Om de kom tilbake seinere vet jeg ikke. De andre brødrene er da forsvunnet. Skjønner ikke no' jeg!Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Ludvig bruker farfarens gårdsnavn i 1900-tellingen, nemlig Gramstad. Hans sedvanlige bosted er på Stokkaveien mtr.nr. 2 sam er en del av den store gården faren hans hadde. Broren Tarald er født i 1854, men i Stavanger, ikke Heskestad, så det er feil Tarald.Enda flere kreative forslag ? Tar imot alt med meget stor takk.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

På Ancestry finner jeg: Ludvig Johan Gramstad på 18 år ankommer Ellis Island 16 aug 1920 med Bergensfjord fra Kristania. Han bodde sist på Sandnes. Hans far er L.T. Gramstad, Stangeland, Sandnes. Kan dette være sønn av Ludvig og Amalie?Han døde 11 april 1965 i Elmore, Fairbult i Minnesota. Hans f.dato er da oppgitt til 12 aug 1901 i Norge.Finner han ikke på emigrantlistene, men på Ellis Island. Han skal til sin onkel Ben Johnson i New York.En Soren Gramstad på 27 år kommer til NY 7 nov 1894 med skipet Polynesia som dro fra Christiansand. Har ikke funnet han i emigrantlistene eller på Ellis Island. Millennium File about Amalie Tonnesen Name: Amalie Tonnesen Birth Date: 1885 Spouse: Ludvig Gramstad Children: (Living) Other information: NotesEn Amalie Tonnesen på 26 år fra Stavanger ankommer Ellis Island juli 1897. Ludvigs kone Amalie er ved FT 1900 f. 1875. 1885 her kan kanskje være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette var virkelig spennende, Britt Iren! Jeg kan fortelle at gården Gramstad (som brødrenes bestefar kom fra) lå i utkanten av nåværende Sandnes. Jeg antar at Ludvig Johan Gramstad fra Stangeland på Sandnes kommer nok fra Gramstad-gården og blir da en fjern slektning av brøædrene. Men denne Soren Gramstad som kommer til NY i 1894 synes å være en spennende ledetråd, er det mulig å finne han igjen i en census i USA ? Og Ludvig Gramstad og Amalie kan også godt være det rette - tror nok det. Nå ser det jo ut til å blir riktig artig og spennende. Takker for alle innlegg, og håper noen kan finne ut enda mer.......Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.