Gå til innhold
Arkivverket

[#44328] Sivert Andersen Vang f ca 1792-1810(?) Inderøy/Svart-Elen


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner for en venninne her, på Sivert Andersen som ble født i Inderøy og hans kone Svart-Elen. Dette var omreisende folk, så det er ikke sikkert de var gift. Det jeg vet er:Ved fantefortegnelsen 1845 var Sivert påtruffet i Trondheim og drev med skjebinding, og han reiste da sammen med Svart-Elen som han hadde flere barn med. De hadde blant annet datteren Andrea som må være født ca 1830 i Melhus. Svart-Elen slo seg senere i 1845 sammen med Hans Bynesing. Sivert og Svart-Elen må ha oppholdt seg i Melhus i ca 1830 da datteren Andrea ble født, for det er oppgitt at hun ble født i Melhus da hun får 3 av sine 13 barn.Det kommer også frem at Sivert Andersen hadde disse brødrene:-Johannes Andersen som i 1845 var i Trondheim, og det er da oppgitt at han var bror av Bernt og Sivert Vang. Han var også skjebinder, og var sammen med Martha Olausdatter i 1845. Med henne hadde han 2 barn. Følget ble kalt brødrene Vang.-Bernt Andersen. Han var ved fantefortegnelsen 1845 i Land prestegjeld, men følget hans var opprinnelig fra Trondheim. Han reiste sammen med Martha Olsdatter. Disse finner jeg ved fantefortegnelsen 1862 i Trondheim Det er nevnt 5 barn av han i 1862: Anne Bertine født ca 1839, Johannes,Christian Berntine og Gjert Severin.Ved folketellingen 1801 er det flere Sivert Andersen og blant annet 2 som er 9 år, men denne passer best: Sivert Andersen som er 9 år og bor i Wang i Sakshaug. Her er familien hans: Anders Bærntsen 45 år og gift i 2 ekteskap med Gjertrud Lucia Jonsdatter. Anders var inderst uten jord og gikk dagleie i Wang i Sakshaug i Inderøy. Barn:1)Sivert 9 år2)Elen Jonetta 7 år3)Sven 5 år4)Johannes 3 årBrødrene Bernt,Sivert og Johannes kalles jo Wangbrødrene, og denne familien bor jo i Wang i Inderøy. Johannes og Sivert var her i 1801. Nå kan også den første Sivert her være død etter 1801, og det kan ha blitt født en ny Sivert.Er det noen som vet noe om Vangbrødrene som reiste rundt som 'fanter'? Hvem var deres aner?Svart-Elen vet jeg foreløbig ingenting om, men det er flere aktuelle Elen og Eli ved folketellingen 1801. Hun kan jo også ha blitt født etter 1801Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.Jeg lurer på om vi leter noen av samme folk. Bernt, hans datter Anne Gjertine Berntsdtr, kalles Vang ?? Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan det være, og Ane Bertine kan ha blitt forvekslet med Ane Gjertine. Sivert Andersen Vangs datter Andrea hadde også en datter som het Ane Gjertine født 1875. Jeg hadde håpet at noen med tilgang til kirkebøkene for Inderøy leste dette, eller noen som likevel visste noe. Emnet skulle vel vært lagt under Nord-Trøndelag og ikke Sør-Trøndelag, men på den andre siden så holdt jo Sivert og brødrene hans blant annet til i Trondheim og Sivert var i Melhus i Sør-Trøndelag ca 1830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Anne Lise Hovdal!Jeg vil legge ut noe av opplysningene jeg har notert meg rundt denne familien:Anders Vang, f.? - d.? Barn: 1. Sivert Andersen vang, f.? i Inderøy - d.?. Gift med Ellen Marie Abrahamsdatter Hentsel 'Svart-Elen'. Har 3 barn på disse: Sivert Olaus, Anders, Andrea Gjertine.2. Bernt Andersen Vang, f.1805 i Trondheim-distriktet - d.?. Han gifter seg 2.oktober 1845 i Strinda kirke med Martha Olsdatter Bruun. Merknader ved vielsen er at hans far er Anders Wang. Han reiser så med ei dame som heter Johanne Larsdatter Dal Berg. Totalt har jeg registrert 11 barn på Bernt (2 med sist nevnte, 9 med Martha).3. Johannes Andersen Vang, f.? - d.?. Reiste med ei dame som het Martha Clausdatter / Olausdatter. Det er dette jeg kan komme med av opplysninger. DU nevner i innlegg 1 en familie på Wang i Inderøy. Sivert Andersen Vang skal være født på Inderøy ifølge mine opplysninger. Kanskje har du en fulltreffer der?Hilsen Kai S G Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Har kommet til samme konklusjon som Sol; tror at Ane Gjertine må være datter av Bernt Vang; henviser til det som er 'puslet sammen' her i innlegg 43913:mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg kan stadfesta at dei ovanfor nemnde foreldra er dei rette, i det minste når det gjeld Bernt. Bernt fortalde ein gong sjølv (i 1833 då han sa seg 28 år gamal) at han var født i ekteskap av foreldrene i Trondhjem Anders Berntsen og Gjertrud Lucie Jonasdatter. Av borna til Sivert Andersen ser eg at sonen Sivert Olaus Sivertsen reiste i trøndelagsområdet og på Nordmøre i slutten av 1840- og inn i 1850-åra, sagt å vera 21 år i 1849, sped av lemmer, mørke øyne og sort hår (i 1859 blå øyne), og i 1859 64 tommar høg. Eg har og registrert eit pass på Johannes Andersen Wang i Trøndelag i 1838, som temmeleg før, blå øyne og med brunt hår. Det var nok broren Bernt som var den mest vidtfarande av dei, saman med følgjekona si Marta Olsdatter. Bernt var høg, 69 (69 1/2?) tommar, av middels vekst og hadde blå øyne og lysebrunt (ein gong kalla gulbrunt) hår. Bernt skreiv namnet sitt sjølv, så han må ha hatt ei viss skulering. Vennleg helsing arnvid lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Anne Lise, Kan ikke finne noe om denne familien på Vang i Inderøy bøkene, men i Ministeral boka fant jeg disse fødslene.Sivert f. 16.11.1792, NorumElen Jonetta f. 27.07.1794, HaldeSven f. 07.08.1796, AgleJohannes f. 18.12.1798, FossumFaren er Anders Berntsen og moren er Gjertrud Lucia Jonasdatter eller Jonsdatter. Ingen av barna var jo fødd på Vang så jeg skal se i Inderøybøkene om de er nevt på noen av de andre gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

For dei som måtte ha interesse av det, kan eg i tillegg nemnda dei borna eg har registrert på Bernt Andersen og Marta Olsdatter: a. Ole Andreas Berntsen 1832-. b. Johannes Berntsen 1835-1838. c. Anna Gjertine 1838-. d. Elen Jonetta Berntsdatter 1841-. e. Johannes Berntsen 1842-(d liten?). f. Karen Berntsdatter 1844-. g. Karoline Berntsdatter 1845-1846. h. Karl Gustav Berntsen 1848-1851. i. Kristian Berntsen 1850-(d liten?). j. Kristian Berntsen 1852-. k. Berntine Berntsdatter 1854-. l. Gjert Severin Berntsen ca 1858/59-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg fått lest og skrevet inn alt som har kommet frem her, og noen spørsmål har dukket opp?1)Hvem var Anders Berntsen gift med i 1.ekteskap?2)Hadde Anders barn med kona i 1.ekteskap?3)Reiste Bernt Andersen sammen med Johanne Larsdatter før han ble gift med Marthe Olsdatter?4)Har opplysningene om høyde på Bernt og Johannes her kommet frem fra militære ruller?5)Hvor var Norum, Agle, Halde og Fossum. Er det snakk om Agle mellom Snåsa og Grong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg jo at barna selvfølgelig ble født i Inderøy og da faller jo spørsmål 5 bort her. Håper du Svein finner noe i bygdebøkene. Jeg er meget takknemlig overfor alle som har svart her, og lagt ned arbeid i å hjelpe meg. Dette blir min venninne glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Høgda for Bernt og Johannes er førde på pass som dei fekk då dei skulle ut på reisene sine. Det var ein del av identifikasjonen saman med farge på hår og auge, og eventuelt andre kroppslege særmerke. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Litt på sida av det det spørres etter, men kan kanskje være av interesse:Jeg har notert meg en del om Bernt Anderssen Vang og hans familie. I 1866 gjenfinnes de mange ganger i Trondheim fattigvesens brevjournal 1864-1866 (G.12, lnr. 583). Jeg fører opp sakene med de journalnummer de er gitt. De nevnes også i andre år.(240b) Oppdal fattigvesen krever refundert utgifter til omvandrende blikkenslager Bernt Andersen Vang og familie, som før er understøttet av fattigvesenet hersteds [Trondheim], og må anses å være hjemmehørende her. (573) Surendahls fattigkomm. melder å ha understøttet B.A.V.s kone med lege og medisin. (725) Surendahls fk har understøttet samme. (730) Surendahls fk fordrer refundert 1 1/2 spd for B.A.V., samt forespør om fattigkommisjonen [Trondheim] vil utsette angjeldendes barn i alderen 6-14 år. (1245) BAVs to barn bevilges de nødvendigste klær og skotøy.(1250) Surendals fk underretter om at BAV med familien er hjemsendt landverts, da hans sykelige kone ikke tåler å reise sjøvegen. (1251) Surendals fk melder at den mann som påtok seg å skysse BV med familie kom tilbake med den beskjed at Vangs kone ikke tåltes å transporteres lenger enn til gården Aune i Rindalen, hvor han måtte anbefale familien til Rindals fk. (1758) Kassereren medeler at det er vanskelig å få BVs barn bortsatt, og anmoder om at de må få adgang til en av byens skoler. (1823) BAV sender andragelse fra seg og kone om å få slippe ut av tvangsarbeidsanstalten. Ikke bevilget. (1861) Kassereren ber anvist 10 spd 56 sk for klær og skotøy til BAVs barn. (2060) Fra direksjonen for Strinda fattigarbeidshus. Forsåvidt barna anbringes på arbeidshuset må de få privatundervisning, da Ranheim skole for tida er overfylt. Barna skal være meget forsømte.(2129) Vognmann Nærvigs regning for å ha skysset to av BVs barn til Strindens arbeidshus. (2580) Lade fk underretter at Chr. Stendals datter har påtatt seg å undervise BVs barn fra 21. juli for 72 spd ukentlig, 2-3 timer undervisning hver dag. (2663) Magistraten bevilger at BVs kone Martha innlegges på sykehuset for fattigvesenets regning. (2850) Surendalen sender regning med anmodning om refusjon på 43 spd og 55 sk for BAV og families opphold dersteds, samt bekledning og skyss til Rindalen. (2955) Kassereren underretter at BAVs datter Berntine (12 år), som har vært utsatt på landet men nå er på reservestuen, ikke kan lese et ord. Utbedes nærmere bestemmelser henne angående, da det ikke går an å sette henne ut på landet igjen.(3039) Forstanderen underretter at BAV utkommer fra tvangsarbeidsanstalt 16. oktober. (3052) Forstanderen innstiller at BAV ved utkomst fra tvangsarbeidsanstalten erholder de nødvendige klær. Bifalt. (3075) Kassereren ber anvist for 1 par strømper til BAV. De øvrige klær er levert av opplaget. (3282) Bestyreren for Strindens arbeidshus sender regning for Christian og Severin Vangs opphold dersteds fra 14. juli til 14. okt. i 92 dager a 15 s for hver. Bøker, tøfler og strømper. Fradrag for arbeid utført av Christian. Totalt 22 sp, 90 sk. 14/11 anvist og sendt kassereren. (3283) Direksjonen for Strindens arbeidshus sender regning fra Jonetha Stendahl for å ha lest med Vangs barn i 13 uker (21.7-21.10).Videre om Berntine: Hun ble utsatt for Waisenhusets regning, og konfirmert i Åsen, Frosta prestegjeld, Trøndelag. Var da hos Peder Olsen, kirkesanger i Åsen. Olsen sendte i 1870, etter at Berntine var konfirmert, brev til Trondheim fattigvesen, hvor han sa seg villig til å ta i mot et nytt fosterbarn fra byen. Han sier da at han hadde fått konfirmert 'vaisenhusbarnet taterpigen Berntine Vang', som hadde kommet dit litt over 2 1/2 år tidligere fra Trondheim, og da ikke kunne bokstavene. (Trondheim fattigvesen, protokoll over utsatte personer i by og på land, 1868-1873, fol. 282, vedlagt brev fra Peder Olsen).Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til innlegg 8 ang. (e) Johannes Berntsen. I fantefortegnelsen fra 1862 ([url="http://www.lor.no/lor/1862.htm>http://www.lor.no/lor/1862.htm) står å lese:'Vang, Johannes Berntsen (????-????).Sønn av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun Konfirmert i Landvik,er nå i arbeid ved en av fabrikkene i Christiania.'I den såkalte 'Fortsatt beretning om fantefolket' (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Berntsen og Gjertrud Lucia Jonsdtr. gift 6/10 1792 Inderøy. Hadde enda et barn Født der.Christian i 1801.Lurer på Sivert Olaus Sivertsen Gift? med Fredrikke Eliasdtr.Hvem var hun?Har barna Elen Maria 1857,Bergitte Eline 1865,Sivert Abraham 1867, Maria Magdalena 1870.Født med stor spredning i Sør. Nor trøndelag og møre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har prøvd å finne ut litt mer om Anders og Gjertrud Lucia.Anders Berntsen - ser ikke ut til å være født i Inderøy.Gjertrud Lucia Jonasdatter, f. 19. mars 1767 på Farbu, Inderøy. Foreldre: Jonas Svendsen og Karen Halvorsdatter.Jonas Svendsen var i 1779 (manntallet) 48 år, husmann under Kirknes, Inderøy. Kona Karen (kalt også Kari) var da 40, og de hadde to barn hos seg; datteren Gjertru (15) og Halvor (4). Jonas Svendsen døde 21. nov. 1789 på Stokkan, 58 år gammel. En Karen Halvorsdatter døde 97 år gammel, 24. august 1832. Alderen kan jo passe rimelig godt på Karen nevnt som mor til Gjertrud. Denne Karen var legdslem i Lyngstad legd.Jonas Svendsen og Karen Halvorsdatter ser ikke ut til å ha blitt gift i Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Arnvid Lillehammer skriver jo i innlegg 6 at Bernt Andersen i 1833, da han var 28 år sa at han var født i ekteskap i Trondheim av Anders Berntsen og Gjertrud Lucie Jonasdtr. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk igjen til alle som har bidratt. Har sendt svarene til og med i går til min venninnes sønn, og nå blir det jo mye mer å sende. Det er mulig jeg kommer tilbake med spørsmål når jeg har fått skrevet inn alt i dokument(Word), og 'fordøyd' det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.