Gå til innhold
Arkivverket

[#44328] Sivert Andersen Vang f ca 1792-1810(?) Inderøy/Svart-Elen


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest arnvid lillehammer

Eg kan stadfesta at familienamnet til Fredrikke antakeleg må ha vore Wiig. Då ho og Sivert Olaus Sivertsen døypte dottera Bergitte Eline i Levanger i 1865, er dei som foreldre nemnde slik: Sivert Olaus Sivertsen Wang og Fredrikke Eliasdatter Wiig. Sivert Olaus er då sagt å vera omstreifande gjørtler, dottera var født på 'Homme'(?) i Overhalla, og dei sa seg ektevigde i Orkdal, så kanskje ein sjekk mellom gifte i kyrkjeboka for Orkdal mellom 1859 og 1865 kan gi ein peikepinn om kven far til Fredrikke var (dersom dei ikkje bløffa i 1865)? Vennleg helsing arnvid lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Fredrikke?Fredrikke og Fredrik f.9/10 dpt.6/12 1835 Trondheim. Foreldre: Elias Olsen Wiig f. 1799 og Gjertru Andersdtr. f. 1800 gift 9/10 1823 Tr.heim. Deres fedre er Ole Ingebrigtsen og Anders Olsen.Andre barn av Elias og Gjertru. Serine Bergitte f. 1827 og Eline Wiig f. 1832. Begge Tr.heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

HeiKan jeg be deg om å se på tema 43913, Arnvid. Jeg fant en datter av Andrea Sivertsdatter og Ole Einersen fra Solør døpt i Rindal, men klarer ikke å lese alt som står i kirkeboka. Fredrikke er dåpsbarn nr 40.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Ifølge sønnen til min venninne har han visst også Sivert Olaus Sivertsen på en annen gren, hva han nå mente med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg forstår ikke alt som står på linken her. Det jeg forstår er: Ane Oline født i Melhus og døpt 1.april 1853. Foreldre: Sivert Olaus Sivertsen Vang fra ? mod(?) Trondheim og ? Marith Olsdatter Kaaven(?)Meflostrand(??). Resten greier jeg rett og slett ikke å tyde i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Anne Lise Dette er hva jeg får ut av innføringa: Sivert Olaus Sivertsen Vang, Haavien fra Horrig mod Trondhjem Stift (de neste orda forstår jeg ikke)Marta Olsd. Haavien, Horrig Omflakkende. Faderen i Tugthus. ( - men jeg er usikkert på om dette er riktig !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Når jeg nå ser på linken igjen ser det ut som om du har rett i tolkningen. Jeg må innrømme at jeg er totalt ukjent i dette området(jeg er fra lengre nord i Trøndelag-Innherredsområdet og Åsen), og aner ikke hva gårder osv. i området heter. Det hadde nok vært en fordel om jeg hadde hatt lokalkunnskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter denne opp igjen. Sønnen til min venninne som jeg forsket for lurer fremdeles på hvem som var foreldrene til Svart-Elen(Elen Marie Abrahamsdatter Hentzel). Er det noen som vet noe mer om dette? Her prøvd å se i den vanlige folketellingen for 1865 en gang til, men finner ingen som passer. Fantefortegnelsene 1845 og 1862 er jo tidligere studert angående henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lena Eriksson

Johannes Berntsen, son till Bernt och Martha (se inlägg 16) gifte sig 29/12 1865 med Karen Olava Hansdatter. Paret fick åtminstone 3 barn, Josefine Charlotte född 1866, Jonette Berntine Charlotte född 1869 och Hjalmar Bernard Sophus född 1871.Familjen emigrerade 30/5 1872 med fartyget 'Høvding' från Christiania till Napier NZ. Möjligen vidare till Norsewood. Äldsta dottern verkar inte resa med.Vet någon mer om dessa personers vidare öden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Da må det vel kanskje finnes en fangeprotokoll hvor det står noe mer om Sivert Olaus og hvorfor han havnet i fengsel? Her kan det vel kanskje være noen flere opplysninger å hente. Er slike protokoller oppbevart på Statsarkivet eller Riksarkivet i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk dette på mail i dag fra sønnen til min venninne(de er etterkommere av Sivert Andersen Vang og kona Elen):LenkeHer står det jo at Sivert Andersen Vang var gift med Elen Levordsdatter født 1805 hvis en går videre i lenkene her. Kan ikke se at det står noen kilde til når de skal ha blitt gift, eller hvordan den som har skrevet det vet at de var gift(eventuelt fikk barn sammen, reiste i samme følge osv). Noen andre som har innspill på hva man skal få ut av dette? Rendal i Hedmark tror jeg har blitt forvekslet med Rindal på Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg kom tilfeldigvis over dåpen til Johannes, sønn av Bernt Andersen Vang (nr 37): Lenke Nord-Trøndelag fylke, Leksvik i Leksvik, Ministerialbok nr. 701A07 /1 (1842-1854), Fødte og døpte 1849, side 61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svarer Aud Marion. Det er kanskje samme Bernt Andersen jeg har funnet som deg, men det ser ut som om han har skiftet hun den han var ifølge med mellom 1842 og 1849(de 2 Johannes har 2 forskjellige mødre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Anne Lise - at det var 2 forskjellige mødre la jeg ikke merke til !I (8) oppgir Arnvid Lillehammer at Bernt Vang har 2 sønner døpt Johannes, men med samme mor. Ved Johannes som ble døpt i Leksvik (født 4. mars 1835) sin dåp er jo mor Karen Helene Andersdatter !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Johannes er jo 24 år i 1865 her, og det må vel da være den som ble født i 1842 som passer best her, og ikke den yngste som ble født i 1849. Jeg har ellers disse barna på Johannes som ble gift i 1865:1)Josephine Charlotte født 19.01.1866, og døpt 17.06.17666 i Garnisonmenigheten i Oslo. Faren hadde et yrke jeg ikke forsto.2)Jonette Berntine født 16.11.1868, og døpt i Gamle Aker kirke 24.01.1869. Da var faren Johannes fabrikkarbeider, og familien bodde i Maridalsveien 232.3)Hjalmar Bernhard Sophus født 24.05.1871, og døpt i Gamle Aker kirke 22.01.1871. Da bodde familien i Bruneløkka.Ved folketellingen 1865 er han beskrevet som Johannes Bernsen og født i Biri, og var fabrikkarbeider på Hjala veveri. Kona Karen Olava arbeidet da på seilduksfabrikken, og var født i Moss i 1843. De bodde i Gamle Aker Menighet i 1865, men jeg har ikke skrevet navnet på gården ser jeg i mail jeg har sendt til han jeg har forsket for.Denne familien emigrerte til Australia i 1872, men eldste datteren var ikke med. Vi har ikke funnet ut hva som skjedde med henne, og hun er ikke funnet senere hverken som død eller noe annet(der har han jeg har forsket for holdt på litt selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Den eldste Johannes var født i 1835, men døpt da han var vel 14 år (i 1849); se 'merknaden' til høyre i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Vielsen til Johannes Andersen Wang (enkemann) og Martha Olava Clausdatter Linder i 1847 (par nr 22): Lenke- og par nr 25 på samme side er Bernt Andersen Wang og Martha Olsdatter Brun Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Klokkerbok nr. 606C05 (1841-1849), Ekteviede 1847, side 127.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.