Gå til innhold
Arkivverket

[#44328] Sivert Andersen Vang f ca 1792-1810(?) Inderøy/Svart-Elen


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Johannes Andersen Wang og Martha Olava Clausdatter døper en sønn, Martin Julius, i Domkirka 26. september 1841 (nr 170): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Jeg skal sende en mail til han jeg tidligere har forsket for, og tipse han om de siste svarene her. Han pleier å være her inne å lese av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Foreldene til Sivert Andersen Vang født 1792 og broren Bernt født 1806 var jo Anders Berntsen og kona Gjertrud Lucia Jonasdatter født 1767. Anders Berntsen ble født ca 1756 ifølge folketellingen 1801, og han var da gift for andre gang. Jeg har skrevet tidligere at han sannsynligvis ikke ble født i Inderøy. Er det noen som har funnet ut hvem som var hans foreldre? Her er Anders Berntsen og familien i Inderøy ved folketellingen 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kom ikke direkte inn på siden her nei, men det er mulig å søke i lenken jeg har lagt ut. Det er en Anders som var i Wang i Inderøy i 1783(nummer 24 i lenka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Interessant tanke at Anders Wang først kunne være lensmann og senere ende opp som dagleier, men kanskje ikke særlig realistisk? Det er nok et tilfelle av navnelikhet... Jeg går da ut fra at Lmd. betyr Lensmand selv om det jo også kunne bety Landmand. Jeg er også usikker på hva Legdsnavn betyr. Det høres mer ut som en geografisk inndeling av soldatene. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Forkortelsen lmd. står for legdsmann - ingen ting å gjøre med ordet lensmannn - i denne databasen som jeg har stått for, er det ialt 46 personer i Inderøy som har forkortelsen lmd. - og det er selvsagt ikke mer enn en lensmann i Inderøy.....Legdsmannen var en person i legdet (som besto av flere gårder og husmannsplasser), som skulle ha oversikt over 'ungt mandskab', dvs. de som skulle på sesjon. Dette var gjerne en oppsitter som måtte kunne lese og skrive, samt selv ha gjennomført militærtjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for forklaringen på forkortelsen lmd, og for svarene generelt. Har sett i kirkeboka om Anders Berntsen i Vang har fått døpt barn i perioden 1783-1792, men jeg kan ikke se det. Jeg kan heller ikke se at han har inngått noe ekteskap i perioden 1782-1792(han var jo enkemann da han ble gift i 1792). Han kan jo tidligere ha vært gift med en kvinne som var mye eldre enn han, og derfor ikke fått barn med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg har funnet et par som gifter seg i Domkirken i 1779 som 'nesten' passer: Musqueter Andreas Berntsen og pike Elen Olsdatter. Anders døpte jo en datter Elen - etter sin første kone kanskje ? Lenke nede på høyre side. Forloverne er henholdsvis Sergeant og Furer, så vidt jeg kan se - og Andreas tilhører Major von Mûllers Gardison Compagnie (?).- sjansen for at dette er 'riktig' Anders/Andreas er vel ikke stor ...mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.