Gå til innhold
Arkivverket

[#44334] Rakkestad, Grav : Niels Amundsen f.1783


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Niels Amundsen f. 1783 Grav i Rakkestad,han er sønn av Amund Andersen f. ca 1755 og Anne Henrichsdatter f.ca 1760. - Hvem er deres foreldre ? Her er fam. på Grav i 1801 : LenkeNiels Amundsen ble viet i Varteig 1807 med Oliane Brynildsdatter som var datter av Brynild Olsen og Ragnhild Pedersdtr. Knatterød i Varteig.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Hei Rita! Du tangerer min familie,Niels`s søster Anne Marie er min tipp-tippoldemor gift med Frantz Andreasen. Jeg har i min tavle Amund Andersens foreldre: Anders Pedersen og Marthe Mogensdr. Anne Henriksd, ikke noe. Med forbehold, hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Hei igjen! Det jeg har er 'gammel vare' så du må kontrollere Mine oppl: Amund født ca. 1755 Breche, R.stad Konf. i Degnæs Dom 1 ma advent 1774. Forlovet 3.9-1778 Gift 12.11-1778 i Rakkestad. Død ca 1845, Grythe. Anne født ca. 1761 Gabestad Konf. 1776, Korum, Rakkestad. Jeg har sendt en mail til deg, vil du svare ?Vedr. Halvor Brynilsen: Har funnet en i kirkebok 1736-1750 som kan passe? Fødde drengebørn 1750: Marty 30. Brynill Nipens barn, Halvor.Hva tror du, hilsen Rolf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Nils Amundsen og Oleana Brynildsdatter er blant forfedrene til kona. Her er noe av det jeg har funnet ut om denne slekta:Amund Andersen ble døpt 1755. Foreldra var Anders Pedersen og Marthe Madsdatter som bodde på plassen Gordalen under Sæves. Marthe Madsdatter døde 1761. Barna deres var: Peder døpt 7.5.1744, Berte døpt 12.6.1746, Anne døpt 26.1.1749, Peder døpt 20.10.1751, Amund døpt dom.spt. 1755. I tillegg hadde Marthe dattera Mari døpt 30.4.1741, faren hennes har jeg ikke. Anders ble andre gang gift med Anne Hovelsdatter. Den 4.5.1763 var det skifte etter Anders Pedersen, 56 år, og Anne Hovelsdatter Gabestadhytten. Barna var: Peder, Amund, Mari, Berthe og Anne. Alle disse var sannsynligvis barna til Marthe Madsdatter. Lenger tilbake har jeg ikke klart å følge disse folka.Anne Henriksdatter må være datter til Henrik Andersen og Maria Christensdatter på Østby i Os. Hun ble døpt 1756. Henrik og Maria ble gift i 1738. Jeg har notert at de hadde 11 barn, men flere døde nok små, bl. a. Anne f 1753 og Anne f 1754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dette er til stor hjelp !Er det slik at Anders Pedersen er fra Grav og Marthe Madsdtr.er fra Gordalen u/Sæves ?Ang. Anne Henriksdatters mulige foreldre, fant jeg under døpte 1739 8 nov. Birte. Henric Andersen og Maria Christensdtr. Snechenæs. De må ha bodd her før de flyttet til Østbye.- Det er Niels Amundsen og Oleana Brynildsdtr. sin sønn, Anders Nielsen f.22.2 1822 på Grythe som er ' min '. Han ble gift 1843 (12okt)i Varteig med Mari Andersdtr., datter av Anders Hansen og Marthe Arnesdtr. Grythe.Rolf, hvem er Halvor Brynildsen ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er noen år sia jeg studerte denne slekta, og jeg strevde litt for å finne de folka jeg trur er de rette. Når det gjelder opphavet til Anders Pedersen og Marte Madsdatter, har jeg ikke noe sikkert, men begge har sannsynligvis tilknytning til Sæves. Forloverne deres i 1744 var Ole Pedersen Sævis og Amund Rasmussen Sævis. Hans Madsen Sæves var fadder til Peder Amundsen i 1744. En som het Peder Nielssøn fra Gordalen døde i 1734, 48 år gammel. Det kan være far til Anders Pedersen. Anders og Marte hadde ikke noe med Grav å gjøre. De bodde sannsynligvis i Gordalen mens de var gift. Ved skiftet i 1763 bodde de i Gapastadhytta. Ellers heter nok Gordalen noe anna i dag.Henrik Andersen og Maria Christensd. bodde på Snekkenes i 1739, i 1741 bodde de på en plass under Kraugerud, fra 1743 til 1755 på Snekkenes, antakelig i ei stue under gården. Da Anne ble døpt i 1756 bodde de på Østby. Enda sterkere enn Amund Pedersen og Marte Madsd. må de ha hatt tilknytning til bruksmiljøet ved utløpet av Rakkestadelva. Både Henrik og Maria må ha vært fra Os eller nærmeste omegn. Henrik hadde sannsynligvis en bror som het Erik, men noe mer har jeg ikke klart å finne ut, foreløpig.'Min', eller konas formor er Andrine Nilsdatter f 1818, gift med Henrik Johannessen på Skattebølbråtan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.