Gå til innhold
Arkivverket

[#44336] Hvem var Maria Sivertsdatter, gift 1757 med Rollaug Gunnarsen Hembre (Stjørdal)?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Rollaug Gunnarsen (Rolluf Gundersen) ble født 1727 og var sønn av Gunnar Johansen fra Øvre Hembre i Hegra og Ingeborg Rollaugsdatter fra Bjørngård (Hegra).Ved trolovelsen står brudgommen som Rolluf Gundersen Hembre og bruden som Maria Sivertsdatter, og caverende var Haagen Hamer og Ole Hembre. Rolluf sies å ha bygslet en plass under Hammer. Ved barnas dåp, i hvert fall de tre eldste, står farens navn som Rolluf Lunden. Plassen under Hammer gikk under navnet Lillelund.De hadde fire barn: Ingeborg (1758), Anne (1761), Maria (1764), Gunder (1769). Jeg har notert navn på faddere, finner flere blant dem av hans slekt, men klarer ikke finne noe holdepunkt som kunne oppklare identiteten til Maria Sivertsdatter. Jeg har også fadderne på barna til datteren Anne, gift med Guttorm Haftorsen og Maria, gift med Anders Eriksen. Maria bodde på Frøyum ved trolovelsen, det kan kanskje være av interesse.Jeg vet ikke når Rollaug Gunnarsen og Maria Sivertsdatter døde, trass i at jeg lette som gal for å finne dem i kirkeboka. Er det noen der ute som har funnet dem??Maria Sivertsdatter må være født rundt 1730, og jeg har en i kikkerten via FS som var født 1731 med far Sivert Giøsaas. Jøsås er i Lånke, og ifølge Lånkeboka var foreldrene til denne Maria Sivert Olsen og Maria Eriksdatter.Jeg må innrømme at jeg ikke har jobbet nok med å finne opphavet til Maria Sivertsdatter. (Jeg har fått nok av Stjørdal for en stund). Jeg håper derfor at noen der ute kanskje har et forslag til hvem hun kunne være!Takknemlig for alle respons.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner dette i på side 478 i 'Stjørdalsboka' bind 2 del 2: Rollaug Gunnarsen fra øvre Hembre var døpt 15.06.1727, og han ble gift den 13.04.1757 med Marie Sivertsdatter. De hadde disse barna:1)Ingeborg døpt 16.04.17582)Anne døpt 17.05.1761, som var gift med Gunnar Haftorsen. Han var født 1752. Han bygslet plassen 17.05.1784. Det er nevnt 8 barn av disse.3)Marie døpt 27.05.1764, og gift med Anders Eriksen født 1754. Han var neste bruker av plassen Lillelund, og døde 09.11.1838. Disse hadde 6 barn sammen.4)Gunnar døpt 15.10.1769, og han bodde senere i Kindsethjordet. Han flyttet til Trondheim i 1835.Dette hadde du kanskje? En kan jo få nok av Stjørdal bare med å lese kirkebøkene fra 1755 og utover til 1800 iallefall. Jeg har lest mange kirkebøker, men kirkebøkene for Stjørdal på den tiden er noen av de minst lesbare jeg har vært borti(og det begynner å bli mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg trenger absolutt din medfølelse når det gjelder kirkebøkene for Stjørdal! Det er den store mengden med kirkelige handlinger ført kronologisk for fen kirkesogn som gjør det så vanskelig å finne ting. Å komme gjennom en årgang av kirkeboka (ca 30 sider, tror jeg) tar all verdens tid.Anne Rollaugsdatter (min ane) var gift med Guttorm Haftorsen. Hans opprinnelse har jeg sannsynligvis klart å finne, født 1753 med far Haftor Drogset (jeg har et tema om Guttorm i dette forum). Han ble begravet 16/3 - 1806 52 år. Slekt av ham finnes blant fadderne på barna.Søsteren Maria R Lillelund ble begravet 11/8 - 1812 48 år.Jeg har jobbet en god del med aner som bygdeboka ikke har noe om opprinnelsen til. To av dem var heller ikke født i prestegjeldet, har jeg funnet ut.Men Maria Sivertsdatter, mor til Anne og Maria, har jeg ikke ofret så mye tid på. Jeg lette gjennom flere tiår av kirkeboka uten å finne henne død, og da var jeg rimelig lei. Jeg orker ikke begynne å lete igjen forløpig, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.