Gå til innhold
Arkivverket

[#44340] Foreldrene til Casper Christiansen og hustru Kjestine Christiansdatter - Høland


Gjest Frank Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Roland

Casper F ca 1840 og Kjestine ca 1842 - begge døpt i Løken krk i Høland og gift 16/8-1866 i samme kirke. De fikk 7 barn mellom 1891 - 1902. Noen som har nøyaktige fødsels/dåpsdata og navn på foreldrene? Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Casper Kristiansen ble født på Vestre Nes i Høland 21. januar 1841 og ble som angitt gift 16. august 1868 med Kristine Kristiansdatter, født på Dalen under Haukebøl 27. august 1844. Ekteparet bodde flere steder som husfolk, blant annet midt på 1870-tallet på Kilberg under Nordre Enger. I 1900 bodde de som gårdbrukere på den tidligere plassen Bekkevad under Voll. – Jeg har for øvrig notert dem for elleve barn (de to første ble født før foreldrene giftet seg): Karoline Bolette (1862), Emil (1866), Karl (1869), August (1872), Johan (1874), Kristian (1876), Siver Hjalmar (1879), Gulovna Bolette (1881), Helga Marie (1884), Sofus (1887) og Martin (1892).Caspers foreldre var: Kristian Pedersen, født på Bjørneby under Hjellebøl 27. august 1813 (sønn av Peder Fredriksen og Karen Kristoffersdatter), død på Skjønhaug under Vestre Nes 26. oktober 1868, og Anne Sofie Pedersdatter, født på Salerud under Løren 9. mars 1813 (datter av Peder Svendsen og Susanne Steffensdatter), død på Moserud under Lund 21. juni 1889.Kristines foreldre var: Kristian Hansen, født på Kudalen (Dalen) under Haukebøl 14. september 1810 (sønn av Hans Kristoffersen og Marie Saksesdatter), og Inger Dorthea Eriksdatter, født på Tyrihjellen under Søndre Rakkestad 8. august 1812 (datter av Erik Kristoffersen og Anne Kristensdatter). Det gamle ekteparet levet ennå i 1900, da bosatt på Dalen under Haukebøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Nei, de hører ikke til blant mine hølandske aner (hvorav jeg har mange). Derimot har jeg lagt grunnlaget for bokverket 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog' og besitter kopi av det arbeid jeg utførte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Hei, den boka skal jeg få skaffet meg. Min kone tilhører en av Heyerdahl-grenene i Høland - så da har du vel skrevet mye om disse også. Mange Sypriansen, Blixer, Riser, Florentus mm bakover der. Prøver å nøste opp litt i aner ingen jeg vet har gransket. Igjen takk skal du ha! Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.