Gå til innhold
Arkivverket

[#44341] Fron 1773, Ole Olsen Espedalen, Peder Olsen Melbye


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Et skjøte på (den bebodde) plassen Espedalen viser at Ole Olsen med sønn Ole Olsen, begge fra Fron, selger denne plassen til ungkar Peder Olsen Melbye. Videre viser skjøtet at Peder har sin far Ole Iversen som kurator ved overdragelen.Er det noen som kjenner noe til disse personene? Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg kjenner til Peder Olsen Melbye og hans far Ole Iversen. Peder var min 3xtipp og Ole derved 4xtipp oldefedre ifra min mors bestefars side.Jeg har en del info om personene. De var eiere av gården Mellbø i Kvikne. De var innom flere handler av større gårder i sin tid. Har du mer info om plassen Espedalen. Beliggenhet m.v.Gi meg et signal på mail når du svarer til hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Tilføyelse. Dato for tilskjøtingen er interessant for meg for å se hvor gammel Peder Olsen var på tidspunktet. Jeg har notert at han ble født i 1747. Far var kurator og det tyder på at Peder ikke var mynd|ig eller at det var en annen årsak som stod bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøtet er datert 26. februar 1773 og tinglyst 28. juni samme år.Min interesse gjelder først og fremst de to Ole. Jeg tror en av de to er han som vies i Gausdal i september 1770:Ole Olsen Grimsboen Espedal, fra Fron og Berit Andersdatter Espedal.Denne Berit skal være datter av Daleenka, Anne Paulsdatter, og mannen hennes Anders Pedersen, som kjøpte seg jord i Espedalen i 1748. Men Daleenka satt fortsatt med sin gård i 1801, så jeg tror ikke dette salget gjelder hennes gård.Jeg finner hverken Ole eller Berit igjen i 1801-tellingen, men mener at kirkeboka for Gausdal oppgir at hun gravlegges der i 1826.Espedalen er et stort område og ligger delvis i Gausdal (Svatsum) og delvis i Fron - kanskje mere egnet til setring enn til gårdsdrift. Det ser ut til å være flere som eier deler av denne dalen.Jeg kontakter deg på mail. Vil også gjerne høre mer om Melbye familien. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har kun kjennskap til Ole Iversen med sønn Peder Olsen, Ole Iversen ble født i 1710 i Sel og overtok gården Solgjem som nesteldste sønn og solgte den i slutten av 1750 årene. Han ble gift med Marit Pedersdatter ifra Horgen(Horgje) i Heidal. Ole kjøpte i ca. 1745 en av Koloplassene i Sel som han solgte i 1752 da han kjøpte gården Melby(Melbøe) i Kvikne i Nord Fron. Ole var også innvolvert i en lang eiendomstvist om gården Uppigard Bu i Sel, som pågitt ifra 1756 til 1762. Han vant saken og beholdt eiendomsretten og solgte gården. Jeg hadde stor nytte av å lese skibskaptein Hans Kraabøls optegnelser om Slegter Og Gaarder I Gausdal 1820-1824, som kan lånes på bibliotek.For mitt vedkommende fremgikk at i ca. 1776 fridde Ole Iversen for sønnen Peder Olsen på gården Lium i Gausdal. Kirsti Tostensdatter ifra Fougner Nordre hadde takket nei til et frieri ifra eier av gården Lium. Til tross for det fikk hun overta Lium, mot at hun overtok gjelden og at eier og broren fikk en viss førrå. Kirsti og hennes foreldre takket ja til frieriet ifra Peder Olsen og det ble holdt bryllup der. Ole Iversen(Melbøe) hadde et par år tidligere kjøpt Søgarden Jørstad og sønnen ble pressntert som Peder Jørstad. Foreldrene til Kraabøl deltok i bryllupet. Etter hvert så man at et ikke var guld alt som glimrer. Peder ble etterladt av faren på Lium og reiste hjem til Melbøe. Etter en tid kjøpte faren gården Teige i Kvam til sønn og svigerdatter og gården Lium bløe solgt. Gården Søgarden Jørstad ble solgt like etter bryluppet da de bosatte seg på Lium. Peder Olsen ble etter noen år satt under verge på Teige av sin svoger Clemet Torstensen(Bruker av Gougner Nordre i Gausdal) Det tyder på at Peder Olsen ikke helt i stand til å handle på egne vegne. Faren var også en form for verge da han hjalp sønnen med handelen av Espedalen. En annen sønn Iver Olsen fikk skjøte på Mellby av faren som eldste sønn i 1768 for 1600 rd. og førå. Han ble gift med Rønnoug Tjøstelsdtr. Harildstad.Det er ikke så lett for deg å gi noen beskrivelse av beliggenhet og type eiendom, størrelse m.v. Espedalen var.Det finnes slektshistorielag i Gausdal som kan komme til nytte? Jeg kan finne frem nettsiden dersom det er ønskelig?mvh Hans Petter Engh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spennende informasjon om Peder og Ole på Melby/Melbøe. Jo, jeg har visst lest det Kraabøl skriver en gang for lenge siden, men det var fint å få frisket opp. Og visste ikke at Peder også senere var umyndiggjort.Men denne Peder Olsen Melbye, har han også et uekte barn med Anne Holmsdatter på/fra Jørstad? jeg tror jeg leste en lengre historie om dette på et bibliotek en gang, kanskje i et blad fra Fåberg historielag? Kan det være den samme Peder?Ellers kan jeg nevne at det omkring 1790 ble utstedt skjøter fra Kongen på jordeiendom i Espedalen, i hvert fall et til Peder Tordsen Haav, og et til Paul Østensen Bøe. Jeg tror noe av dette senere ble slått sammen til/slått sammen med gården Dalen i Kvikne, Fron. Men her er lokalkunnskapen min for dårlig, og jeg vet ikke om jeg har fått med meg alle (de tinglyste) eiendomsoverdragelene på den tiden dengang jeg besøkte Statsarkivet på Hamar for noen år siden.Jeg har allerede vært i kontakt med historielag, men det spørs om ikke Espedalen lå langt avsides både i forhold til Fron og til Gausdal før nikkelverket kom der om lag 1847/48. Kraabøl tok for eksempel ikke med Espedalen i boka si. Men er det noen med spesiell interesse for Espedalen, i Fron eller Gausdal, så vil jeg svært gjerne ha kontakt. Kan evt. også nås direkte på eva.seim krøllalfa chello.no. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.