Gå til innhold
Arkivverket

[#44342] Nyfødt gutt funnet forlatt !


Gjest Svein Arne Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arne Opdal

Nyfødt gutt funnet forlatt i DanmarkPolitiet tror han ble forlatt for å bli funnet(VG Nett) Politiet har bare mottatt noen få henvendelser etter at en nyfødt guttebaby ble funnet ved et sommerhus på Nordsjælland.Historien kan vi lese på VG-nett idag 26.11.2006. Detter er heldigvis ikke dagligdags, men ikke enestående. Hvordan ble lignende tilfeler håndtert i gamle dager ?, finnes det lignende historier i våre kirkebøker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Da jeg var liten, bodde det en hyggelig, enslig, gammel dame litt lenger nede i gata.Det ble fortalt av min mor og mormor (som hadde vokst opp i samme gate) at denne gamle damen ble funnet i veikanten som baby, og antakelig var en 'taterunge'. Hun ble tatt vare på av et middelaldrende ektepar og vokste opp som deres barn.Det er ikke så lett å se forskjell på 70-åringer og 80-åringer når man selv er ca. 10. Men jeg vil tro denne damen var født omkring 1910.Dialekten i Kongsvinger og omegn har til og med et eget ord for denne type barn: 'tesæteki' - altså 'til-seg-tatt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Denne historien får meg til å tenke på opplysninger jeg fant da jeg søkte to av mine tippoldeforeldre i 1865-tellingen. Ikke helt samme sak, riktignok, barnet var eldre, men dog: Iver og Gunhild bor på plassen Rotefossen (i Finnemarka i Lier) sammen med tre av barna, samt 'Johan Alfred Ols. gjensat der og forladt af sin Moder. 7 år, uvisst hvor han er født'.Jeg har leita litt etter ham siden - jeg skulle gjerne visst hvordan det gikk med den stakkars gutten. Så hvis noen vet noe, hadde det vært fint,hilsen Astrid K. Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Denne har eg merka meg avdi den ligg høgt i kyrkjeboksavskrifta frå Bergen:Jul 26 1799 AA u blev nyefød funden i Hr Tuchsens gangMen kven det var, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.