Gå til innhold
Arkivverket

[#44344] Eidsberg, Bøltorp : Peder Christensen f.ca 1745


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Peder Christensen f.ca 1745 ble gift 1789 i Tune (Varteig) med enken etter Brynild Olsen Knatterød, Ragnild Pedersdatter. Er i 1801 Husm. selveier på gården Bøltorp : Lenke - Hvem er han sønn av ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Rita.Dette er hva Isak Lundsrud skriver på side 60 i sitt mansukript 'Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg' angående gården 'Bøltorp', ' Søtland og Lille Engen':Søtland og Lille Engen:'Anders Christensen Søtland og Peder Christensen Vesleengen er begge sønner på Bøltorp. De må da være sønner av Christen Pedersen (ant. fra Bredægg) og Aase Andersdtr. i hennes første ekteskap. Deres etterkommere kjennes ikke.'.Jeg må også få påpeke at dette er hentet fra et mansukript, ingen ferdig bearbeidet tekst, hvilket iblant kanskje kan bety at ikke alt er sjekket og dobbeltsjekket ned til minste detalj.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Stein Eriksen:Vet du om det er mulig å få kjøpt eller lånt dette manuskriftet noe sted?Vennlig hilsen Håkone-post: hakon.havik@lydbokforlaget.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Stein !Jeg ser at hans/deres mulige mor Aase Andersdtr.lever i 1801, 80 år gl. Hennes 2g. gifte med en Gulbrand som mulig kom fra denne gård, siden deres felles sønn Gunner har hovedbølet (?)Peder Christensen og hans fam. flyttet til Varteig og bodde på Furuholmen. Peders kone, Ragnhild kom fra denne gård.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Fra FS.:PEDER CHRISTENSEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 03 DEC 1747 Herland, Eidsberg, Ostfold, Norway Death: Burial:Parents: Father: CHRISTEN PEDERSEN Family Mother: AASE ANDERSDATTERKan se ut som han er døpt i Herland.Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Husband CHRISTEN PEDERSEN Pedigree Birth: Christening: Marriage: 16 NOV 1744 Herland, Eidsberg, Ostfold, Norway Death: Burial:Wife AASE ANDERSDATTER Pedigree Birth: Christening: Marriage: 16 NOV 1744 Herland, Eidsberg, Ostfold, Norway Death: Burial:Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Stein !Dette har jeg ikke funnet. Jeg må nok låne kirkebøker for Eidsberg som begynner 1710. Ser at det finnes Bygdebok med gårdshistorie også.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.