Gå til innhold
Arkivverket

[#44346] Kveker-enke Elen Oline fra Skjold til Stavanger


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Elen Oline Bergesdatter f. 1820, ble gift med Gudmund Gudmundsen Lindanger f. 1821 på Lindanger. De kjøpte Østenstad i 1851, og de ble kvekere. Allerede i 1861 døde Gudmund. De ble kvekere i midten av 1850-tallet. Igjen satt da enken, Elen Oline med barna Gudmund f. 1850, Berge f. 1854, Ole 1855 og Maren Abelone f. 1859. Familiehistorien forteller at Elen Oline ble utstøtt av kvekersamfunnet og måtte selge gården Østenstad. Vi finner sønnene igjen i 1865 bortsat til ulike familier i Skjold/Tysvær. Men Elen Oline og datteren Maren Abelone finner jeg ikke noen steder i 1865. Men i 1875 er de kommet til Stavanger, Strømsten, hvor Elen arbeider med å vaske klær for folk. Men..... hvor er Elen Oline og Maren Abelone i 1865 ? Noen der ute som kan hjelpe meg ?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Gudmund Gudmundsens bror Johannes f.1816 er en av mine tippoldefedre.Jeg vet ikke mer enn det som står i bygdeboka, Tysvær Bd. 4, om dine folk. Men ut fra det du nevner i din etterlysning, lurer jeg på om du har alle opplysningene som står i Tysvær Bd. 4? Under Østenstad 37) opplyses bl.a. at datteren Maren Abelone var gift med Bernhard Rasmusson Mjølhus i Stavanger. Videre står det at Eli (Elen Olene) bodde hos datteren Abelone i Nedre Strandgate i 1900. Men ingen opplysninger om det du spør om, nemlig hvor de oppholdt seg i 1865. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk for innlegg Magne! Joda jeg vet det meste fra 1875 om deres ve og velMaren Abelomne var min oldemor. Det eom er den store nøtten for meg, er 1865-tellingen og hvorfor de måtte flytte fra Østenstad.Da er jo vi av samme slekten...... langt, langt tilbake.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Ja, det kan se ut som vi er fem-menninger...Jeg vet at Kvekerforlaget i Stavanger har utgitt mange skrifter om kvekernes historie, særlig i Stavanger, Tysvær og Skjold. Martin Nag er vel den som har forsket mest og utgitt flere bøker om emnet. Jeg har en av de, men den har ikke noe om det du spør om. Men det er kanskje en ide om du tar kontakt med Kvekerforlaget http://www.kveker.org/index_forlag.htm Håper du kan få hjelp videre her. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Alle 4 barna ble jo døpt i Skjold. Men Maren Abelone ble døpt først 3 år etter sin fødsel (f.14/10-1859. dpt. 28/09-1862) i Skjold. (FS-kilde)Dette er kun 3 år før folketellingen. Kanskje det står noe i original-teksten for denne dåpen som kan være av interesse. (Men den har du kanskje alt sjekket ?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil E.Sævereide

I Skjold i Rogaland nærmere bestemt på Stakland 200 hundre meter fra Kvekerhuset.Personen er 94 år,og datteren hans vil snakke med ham om det du etterlyser.Med hilsen Ketil E. Sævereide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Der er mikrofilmede kirkebøker for Kvekerne i Rogaland slik:A 2 1838-1859 09 Sauda sokn. Oversikt over kvekere 1848-1854.Vennernes SamfundMinisterialbøker ('MINI')1850-1897 02 Opptatte i menigheten ca.1850-1896. Utmeldte 1895-1897. Fødte 1895. Døde 1892-1897. Innmeldte barn. Fra Kvekernes privatarkiv.Dokumenter1880-1891 02 Fra Kvekernes privatarkiv.ca.1840-1900 14 Fra Kvekernes privatarkiv, nr. 160.Torill Brekke har utgitt bok i 2006 'Drømmen om Amerika' (den første i en trilogi) om Kvekernes utvandring fra Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.